Observații în privința criticii criticii și a oricărei critice critice
de Marian Călborean

Este cunoscut elogiul popperian al criticii; tot ce trebuie să facem e să îi criticăm pe alții, și chiar pe noi înșine, dacă nu preferăm să-i lăsăm pe alții să o facă. Un exemplu de astfel de critică este „Mizeria istoricismului” ce critică explicit marxismul, luându-și titlul de la „Mizeria filosofiei” a lui Karl Marx, critică explicită și parafrazând la rândul ei în titlu „Filosofia mizeriei” a lui P.-J. Proudhon. „Mizeria filosofiei” a constituit momentul de ruptură între Marx și Proudhon. Cel puțin parțial, prin „Mizeria filosofiei”, Marx își reneagă apropierile fauerbachiene și proudhoniene, explicite de exemplu în „Sfânta familie” , scrisă în colaborare cu Friendrich Engels. „Sfânta familie” are ca subtitlu „Critica criticii critice”, fiind într-adevăr o critică a lui Bruno Bauer, adeptul, după Marx și Engels, a Criticismului critic. Criticismul critic al lui Bauer nu ar fi fost un criticism ce stabilea niște limite ale întreprinderii filosofice, ci un criticism critic permanent angajat, critica de exemplu atât evreii care vroiau drepturi politice păstrându-și propria identitate, cât și statul care nega cetățenia unor locuitori ai săi. Izvoarele intelectuale ale lui Bauer, văzut drept conducătorul stângii hegeliene, stau în preluarea parțial critică a hegelianismului. Este cunoscut că Hegel îl criticase pe Kant, filosoful criticismului, care îi critică pe Wolff, Leibniz, Locke, Hume, Berkeley, Epicur șamd
Să reluăm povestea în sens invers: Criticismul critic este rezultatul criticii de stânga a hegelianismului, care se fonda (și) prin critica criticismului kantian, care se dorea un nou început în filosofie, fiind o critică a întregii filosofii anterioare. Marx și Engels critică criticismul critic, adnotându-și practic critica când ajung să-l critice pe Proudhon. Popper îi critică pe Marx și Proudhon ca adepți ai istoricismului. Rezultă astfel critica bazelor unei critici autocritice în ceea ce privește critica criticii critice născute din critica rezultatelor criticii criticismului. Acum cititorii pot continua de la sine, mergând înapoi cu critica, de la Kant înspre Platon, singurul filosof care avea puțin respect față de înaintași. Sau îl puteți critica direct pe Platon, citind „Societatea deschisă și dușmanii săi”.

comenteaza acest articol pe Forum 


Alte articole de același autor:

Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)

Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)

Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)

Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)

Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)

Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)

Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)

Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)

Minte-mă (nr. 6)

La trap prin facultatea de filosofie  (nr. 6)

Scurt paradox al intelectualității române (nr. 7)

Filme: returul la realitate (nr. 7)

Înaintemergător filosofiei şi depresiei (nr. 8)

Filme despre filme (nr. 8)