Observații în privința
criticii criticii și a oricărei critice critice
de Marian
Călborean
Este cunoscut elogiul
popperian al criticii; tot ce trebuie să facem e să îi criticăm
pe alții, și chiar pe noi înșine, dacă nu preferăm să-i lăsăm pe
alții să o facă. Un exemplu de astfel de critică este „Mizeria
istoricismului” ce critică explicit marxismul, luându-și titlul
de la „Mizeria filosofiei” a lui Karl Marx, critică explicită și
parafrazând la rândul ei în titlu „Filosofia mizeriei” a lui
P.-J. Proudhon. „Mizeria filosofiei” a constituit momentul de
ruptură între Marx și Proudhon. Cel puțin parțial, prin „Mizeria
filosofiei”, Marx își reneagă apropierile fauerbachiene și
proudhoniene, explicite de exemplu în „Sfânta familie” , scrisă
în colaborare cu Friendrich Engels. „Sfânta familie” are ca
subtitlu „Critica criticii critice”, fiind într-adevăr o critică
a lui Bruno Bauer, adeptul, după Marx și Engels, a Criticismului
critic. Criticismul critic al lui Bauer nu ar fi fost un
criticism ce stabilea niște limite ale întreprinderii
filosofice, ci un criticism critic permanent angajat, critica de
exemplu atât evreii care vroiau drepturi politice păstrându-și
propria identitate, cât și statul care nega cetățenia unor
locuitori ai săi. Izvoarele intelectuale ale lui Bauer, văzut
drept conducătorul stângii hegeliene, stau în preluarea parțial
critică a hegelianismului. Este cunoscut că Hegel îl criticase
pe Kant, filosoful criticismului, care îi critică pe Wolff,
Leibniz, Locke, Hume, Berkeley, Epicur șamd
Să reluăm povestea în sens invers: Criticismul critic este
rezultatul criticii de stânga a hegelianismului, care se fonda
(și) prin critica criticismului kantian, care se dorea un nou
început în filosofie, fiind o critică a întregii filosofii
anterioare. Marx și Engels critică criticismul critic,
adnotându-și practic critica când ajung să-l critice pe
Proudhon. Popper îi critică pe Marx și Proudhon ca adepți ai
istoricismului. Rezultă astfel critica bazelor unei critici
autocritice în ceea ce privește critica criticii critice născute
din critica rezultatelor criticii criticismului. Acum cititorii
pot continua de la sine, mergând înapoi cu critica, de la Kant
înspre Platon, singurul filosof care avea puțin respect față de
înaintași. Sau îl puteți critica direct pe Platon, citind
„Societatea deschisă și dușmanii săi”.
comenteaza acest articol pe Forum
Alte articole de același autor:
Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)
Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)
Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)
Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)
Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)
Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)
Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)
Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)
La trap prin facultatea de filosofie (nr. 6)
Scurt paradox al intelectualității române (nr. 7)
Filme: returul la realitate (nr. 7)
Înaintemergător filosofiei şi depresiei (nr. 8)
Filme despre filme (nr. 8)