Literatură și arte

Filme despre filme  

de Marian Călborean

Unul dintre frații Lumiere, citat astăzi de toți producătorii de film, a spus că "cinema-ul este o invenție fără nici un viitor". După ce au patentat procedeele tehnice descoperite, părinții cinematografului l-a abandonat, lăsându-i pe alții să creeze industria filmului. Cinematograful a răsplătit toate așteptările, chiar și după apariția televiziunii, când, după cum spunea Kubrick, realizatorii de film au fost lăsați liberi să se exprime, să creeze și să impresioneze. Din "Otto e mezzo" al lui Fellini (must-see absolut), dilema artistului este exprimată dual: în viață "fericirea este a putea spune adevărul fără a supăra pe nimeni" și în creație "n-am nimic de spus, dar totuși vreau s-o spun"

Omul cu camera de filmat ("Celovek s kino-aparatom", Dziga Vertov, URSS, 1929)
Contemporan cu pionieratul constructivismului lui Alexandru Rodcenko în fotografie, URSS a văzut un prieten al acestuia, Dziga Vertov, în căutarea unei noi forme de exprimare a cinematografului ca limbaj independent. Nu contează dacă cinematograful este sau nu o artă -contează dacă limbajul său are de-a face cu cel al teatrului sau al literaturii. Încercarea non-artistică a lui Vertov este una dintre cele mai vii definiții în mișcare ale cinematografului: mișcare, tehnicism, acumulare de date pe același subiect, mirajul trezirii la realitate, autenticitatea imaginii filmate. Un documentar despre viață, lume, cinematograf și lipsa de limite a mediului filmat, realizat cu o relaxare suprarealistă în vremea lui Ilf și Petrov, la debutul stalinismului. O Moscova în care se moare de foame, în care Lenin era deja un martir de mase dar și Moscova speranței unui viitor diferit de tot ce existase înainte în omenire; un operator și camera sa ce ajung oriunde, cele mai autentice scene și câteva tehnici de filmare ce au rezistat până astăzi. Actual, surprinzător de actual.

Sunset Blvd. (Billy Wilder, SUA, 1950)
Prima critică a staturii de star hollywoodian, Sunset Blvd este și una dintre cele mai dure. Un aspirant scenarist (sărac) ajunge întâmplător la unul din palatele de pe Sunset Blvd proprietatea unei foste stele îmbătrânite. Aici începe un joc de-a minciuna: scenaristul o încurajează pe actrița claustrată să revină la profesie, actrița ce se supraeevaluează îl minte că s-a îndrăgostit de el, el o minte că ar iubi-o măcar puțin, producătorii din cadrul studiourilor de film o mint pe vedeta de odinioară că îi vor da telefon pentru a demara lucrările la un nou film. Dorința de faimă, glorificarea personală, la fel ca și "the easy money" și dezumanizarea hollywoodiană vor duce la un capăt supra-real povestea. Un scenariu admirabil, răsplătit cu Oscar, deși construit pe o eroare ce adaugă la suprarealismul producției: naratorul moare în cadrul poveștii iar starul își consideră mugshotul o revenire în celebritate

Nuovo Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, Italia, 1989)
Spre deosebire de majoritatea examinărilor cinematografului, Nuovo Cinema Paradiso nu ia în considerare ideile, tehnica sau profunzimea cinematică; nu contează nici lumea de la filmări, nici spiritualitatea regizorilor. G. Tornatore alege să-și fondeze capodopera pe acea melancolică "magie a cinematografului". Cinema-ul ca mers la cinema, ca tărâmul frumuseții, tinereții, curajului, zâmbetelor memorabile, lacrimilor, primelor săruturi, prieteniei sau urii între oamenii ce se văd în sală. V-ați gândit la acei angajați ce învârteau rola de film? La oamenii care trebuia să taie secvențele impudice? Unul dintre ei personajul principal, va ajunge regizor, rupându-se de tinerețea dragostei sale și de minunata lume siciliană, încremenită în acea constanță indiferentă descrisă de "Ghepardul". Un film despre tinerețe, dragoste și nostalgia lor,un omagiu adus tuturor speranțelor autentice ale unui fan de filme. Când pe ecranul din aer liber se proiectează "Ulise", Guido se întinde și spune "Doamne, aș vrea să vină ploaia"; ploaia vine, iubita apare. Tocmai s-a pus în scenă un manifest a ce însemnă puterea filmului.

Alte titluri: Otto e mezzo (Federico Fellini, Italia, 1963, tema: inspirația creatorului), Singin' in the rain (Gene Kelly, Stanley Donen, SUA, 1952, tema: musical-debutul filmului vorbit), Le mépris (Jean-Luc Godard, Franța, 1963, tema: răutatea lumii filmului), La nuit américaine (François Truffaut, Franta, 1963, tema: viața din spatele filmului), Koyaanisqatsi (Godfrey Regio, SUA, 1983, tema: înțelesul vieții moderne), Ingmar Bergman face un film ("Ingmar Bergman gor en film", Vilgot Sjöman, Suedia, 1963, tema: Bergman-escul), Regizat de Andrei Tarkovski ("Regi Andrej Tarkovskij", Michal Leszczylowski, Suedia, 1988, tema: realizarea filmului "Sacrificiu"-"Offret")

   

comenteaza acest articol pe Forum 


Alte articole de același autor:

Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)

Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)

Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)

Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)

Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)

Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)

Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)

Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)

Minte-mă (nr. 6)

La trap prin facultatea de filosofie  (nr. 6)

Scurt paradox al intelectualității române (nr. 7)

Filme: returul la realitate (nr. 7)