Filme despre filme
de Marian Călborean
Unul
dintre frații Lumiere, citat astăzi de toți producătorii de
film, a spus că "cinema-ul este o invenție fără nici un viitor".
După ce au patentat procedeele tehnice descoperite, părinții
cinematografului l-a abandonat, lăsându-i pe alții să creeze
industria filmului. Cinematograful a răsplătit toate
așteptările, chiar și după apariția televiziunii, când, după cum
spunea Kubrick, realizatorii de film au fost lăsați liberi să se
exprime, să creeze și să impresioneze. Din "Otto e mezzo" al lui
Fellini (must-see absolut), dilema artistului este exprimată
dual: în viață "fericirea este a putea spune adevărul fără a
supăra pe nimeni" și în creație "n-am nimic de spus, dar totuși
vreau s-o spun"
Omul
cu camera de filmat ("Celovek s kino-aparatom", Dziga
Vertov, URSS, 1929)
Contemporan cu pionieratul constructivismului lui Alexandru
Rodcenko în fotografie, URSS a văzut un prieten al acestuia,
Dziga Vertov, în căutarea unei noi forme de exprimare a
cinematografului ca limbaj independent. Nu contează dacă
cinematograful este sau nu o artă -contează dacă limbajul său
are de-a face cu cel al teatrului sau al literaturii. Încercarea
non-artistică a lui Vertov este una dintre cele mai vii
definiții în mișcare ale cinematografului: mișcare, tehnicism,
acumulare de date pe același subiect, mirajul trezirii la
realitate, autenticitatea imaginii filmate. Un documentar despre
viață, lume, cinematograf și lipsa de limite a mediului filmat,
realizat cu o relaxare suprarealistă în vremea lui Ilf și
Petrov, la debutul stalinismului. O Moscova în care se moare de
foame, în care Lenin era deja un martir de mase dar și Moscova
speranței unui viitor diferit de tot ce existase înainte în
omenire; un operator și camera sa ce ajung oriunde, cele mai
autentice scene și câteva tehnici de filmare ce au rezistat până
astăzi. Actual, surprinzător de actual.
Sunset
Blvd. (Billy Wilder, SUA, 1950)
Prima critică a staturii de star hollywoodian, Sunset Blvd este
și una dintre cele mai dure. Un aspirant scenarist (sărac)
ajunge întâmplător la unul din palatele de pe Sunset Blvd
proprietatea unei foste stele îmbătrânite. Aici începe un joc
de-a minciuna: scenaristul o încurajează pe actrița claustrată
să revină la profesie, actrița ce se supraeevaluează îl minte că
s-a îndrăgostit de el, el o minte că ar iubi-o măcar puțin,
producătorii din cadrul studiourilor de film o mint pe vedeta de
odinioară că îi vor da telefon pentru a demara lucrările la un
nou film. Dorința de faimă, glorificarea personală, la fel ca și
"the easy money" și dezumanizarea hollywoodiană vor duce la un
capăt supra-real povestea. Un scenariu admirabil, răsplătit cu
Oscar, deși construit pe o eroare ce adaugă la suprarealismul
producției: naratorul moare în cadrul poveștii iar starul își
consideră mugshotul o revenire în celebritate
Nuovo
Cinema Paradiso (Giuseppe Tornatore, Italia, 1989)
Spre deosebire de majoritatea examinărilor cinematografului,
Nuovo Cinema Paradiso nu ia în considerare ideile, tehnica sau
profunzimea cinematică; nu contează nici lumea de la filmări,
nici spiritualitatea regizorilor. G. Tornatore alege să-și
fondeze capodopera pe acea melancolică "magie a
cinematografului". Cinema-ul ca mers la cinema, ca tărâmul
frumuseții, tinereții, curajului, zâmbetelor memorabile,
lacrimilor, primelor săruturi, prieteniei sau urii între oamenii
ce se văd în sală. V-ați gândit la acei angajați ce învârteau
rola de film? La oamenii care trebuia să taie secvențele
impudice? Unul dintre ei personajul principal, va ajunge
regizor, rupându-se de tinerețea dragostei sale și de minunata
lume siciliană, încremenită în acea constanță indiferentă
descrisă de "Ghepardul". Un film despre tinerețe, dragoste și
nostalgia lor,un omagiu adus tuturor speranțelor autentice ale
unui fan de filme. Când pe ecranul din aer liber se proiectează
"Ulise", Guido se întinde și spune "Doamne, aș vrea să vină
ploaia"; ploaia vine, iubita apare. Tocmai s-a pus în scenă un
manifest a ce însemnă puterea filmului.
Alte titluri: Otto e mezzo (Federico Fellini, Italia,
1963, tema: inspirația creatorului), Singin' in the rain
(Gene Kelly, Stanley Donen, SUA, 1952, tema: musical-debutul
filmului vorbit), Le mépris (Jean-Luc Godard, Franța,
1963, tema: răutatea lumii filmului), La nuit américaine
(François Truffaut, Franta, 1963, tema: viața din spatele
filmului), Koyaanisqatsi (Godfrey Regio, SUA, 1983, tema:
înțelesul vieții moderne), Ingmar Bergman face un film
("Ingmar Bergman gor en film", Vilgot Sjöman, Suedia, 1963,
tema: Bergman-escul), Regizat de Andrei Tarkovski ("Regi
Andrej Tarkovskij", Michal Leszczylowski, Suedia, 1988, tema:
realizarea filmului "Sacrificiu"-"Offret")
comenteaza acest articol pe Forum
Alte articole de același autor:
Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)
Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)
Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)
Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)
Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)
Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)
Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)
Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)
La trap prin facultatea de filosofie (nr. 6)