Filme: returul la realitate
de Marian Călborean, mc@filos.ro
A streetcar named desire
(Elia Kazan, SUA, 1951)
Elogiile
continue aduse Tramvaiului ar putea plictisi. Dacă nu credeți că
Vivien Leigh face marele rol al carierei sale (fanii „Gone with
the Wind” să mă scuze) în rolul fragilei Blanche DuBois,
romantică, spirituală și pe jumătate nebună, jocul epocal (ce
face școală) al lui Marlon Brando în rolul lui Stanley Kowalsky
(„I am not a Pollack. People from Poland are Poles. They are not
Pollacks. But what I am is 100% American”) ar trebui să vă dea
fiori. Rotund, bărbătesc, impertinent, animalic, plin de
vitalitate, Stanley este un tânăr puternic ce-și iubește soția,
dar intră în conflict cu sora acesteia Blanche. Conflictul va
degenera în denunț și viol, un viol plin de răutate împotriva
fostei dame de companie, nebune și continuu mincinoase. Veți
tinde să vă plasați de partea lui Stanley; la punerea în scenă a
piesei originale a lui Tennessee Williams, autorul a cerut ca
Marlon Brando să fie schimbat -atrăgea prea puternic publicul.
Un film despre răutate și nebunie, dorință și moarte. Tramvaiul
e scurtimea lucidității, lipsa ghidării, conflictul
obișnuințelor. Replici fascinante și simboluri abundente,
clădind un minunat castel de vise în mijlocul realității; cât de
greu ar fi fost să găsești un miliardar, dacă asta-i tot ce-ți
dorești ?
Unforgiven (Clint Eastwood, SUA, 1992)
Și
Clint Eastwood îmbătrânește. De la Bărbatul fără nume din
trilogia dolarilor a lui Sergio Leone („Per un pugno di
dollari”, „Per qualche dollaro in piu”, „Il buono, il brutto, il
cattivo”), starul american a devenit după ‘80 regizor, postură
ce-l va face mai înțelept. Puteți culege roadele înțelepciunii,
chiar dacă nu v-au plăcut niciodată westernurile, văzând „The
Unforgiven”, filmul ce pare să încheie istoria westernului
american. Eroul clasic, se spune în film, este un amestec de
whisky, nonconformism juvenil și mult, mult noroc. Puși în fața
recompensei acordate de niște prostituate lezate profesional,
doi bătrâni, odinioară temuți vânători, alături de un tânăr
entuziast afectat de astigmatism, caută să omoare cei doi cowboy
reclamați de doamnele cu pricina. Își îndeplinesc scopul,
dezvăluind o lume nebună a Vestului: arbitrariul șerifilor,
supușenia maselor, banalitatea crimei, beția și mizeria
fermierilor. Tot ce rămâne bun în urma poveștii este o imagine
îndepărtată a unei femei moarte care încercase să-l aducă pe
Clint pe calea cea dreaptă; mult prea puțin pentru a salva ceva
din orișice western.
Monanieba (Tengiz Abuladze, URSS, 1987)
Unele
dintre primele filme sovietice “eliberatoare”, apărut la numai 2
ani de la instalarea lui Gorbaciov, Căința este un film prea
artistic pentru a fi redus la o denunțare politică. Filmul
descrie o reacție instinctivă împotriva răului: ce-ar fi dacă ai
ieși din casă, te-ai duce în cimitir și ai dezgropa trupul
dictatorului, de fiecare dată când e reîngropat. Toate uneltele
răutății sale nu vor avea curajul să te atace; te vor da în
judecată și vei povesti întregii lumii cum dictatorul nu-și
merită îngropăciunea: a dominat prin teroare, ți-a distrus
familia, ți-a omorât tatăl care se opusese transformării unei
biserici străvechi în uzină. Se va găsi cineva tânăr să te
asculte, și, dacă îi va fi rușine, îi va face pe ceilalți să le
pară rău. În ziua victoriei, nici familia dictatorului nu-l mai
va lăsa în mormânt; atunci s-ar face dreptate. Traseul mental se
încheie. Poți doar zâmbi nostalgic, căci ți-ai recăpătat o
minimă demnitate, descoperind în gând ce-ai fi putut să faci. O
bătrânică trece pe strada ce poartă numele dictatorului: „Ce
sens are să ai o stradă care nu duce la nici o biserică?”.
Privirea lui Zeinab Botsvadze către bătrânică poartă tot ce-ai
fi dorit să faci și n-ai putut, acoperă cu speranță toate
nedreptățile ce nu se pot lua înapoi.
Alte titluri: Vertigo (A. Hitchcock, 1958, tema: stranietatea
de circumstanțe), Rashomon (A. Kurosawa, 1950, tema:
relativitatea narațiunii), Piesă neterminată pentru pian mecanic
(N. Mihalkov,1977, tema: viața a la Cehov), It's a wonderful
life (F. Capra, 1946, tema: ajutorul îngerilor), La grande
illusion (J. Renoir, 1937, tema: ideologii de război),
Magicianul (I. Bergman, 1958, tema: magicienii ambulanți), The
cube (V. Natali, 1997, Canada, tema: închisoarea perfectă)