Rubrică:

Filme: returul la realitate

de Marian Călborean, mc@filos.ro

A streetcar named desire (Elia Kazan, SUA, 1951)
Elogiile continue aduse Tramvaiului ar putea plictisi. Dacă nu credeți că Vivien Leigh face marele rol al carierei sale (fanii „Gone with the Wind” să mă scuze) în rolul fragilei Blanche DuBois, romantică, spirituală și pe jumătate nebună, jocul epocal (ce face școală) al lui Marlon Brando în rolul lui Stanley Kowalsky („I am not a Pollack. People from Poland are Poles. They are not Pollacks. But what I am is 100% American”) ar trebui să vă dea fiori. Rotund, bărbătesc, impertinent, animalic, plin de vitalitate, Stanley este un tânăr puternic ce-și iubește soția, dar intră în conflict cu sora acesteia Blanche. Conflictul va degenera în denunț și viol, un viol plin de răutate împotriva fostei dame de companie, nebune și continuu mincinoase. Veți tinde să vă plasați de partea lui Stanley; la punerea în scenă a piesei originale a lui Tennessee Williams, autorul a cerut ca Marlon Brando să fie schimbat -atrăgea prea puternic publicul. Un film despre răutate și nebunie, dorință și moarte. Tramvaiul e scurtimea lucidității, lipsa ghidării, conflictul obișnuințelor. Replici fascinante și simboluri abundente, clădind un minunat castel de vise în mijlocul realității; cât de greu ar fi fost să găsești un miliardar, dacă asta-i tot ce-ți dorești ?

Unforgiven (Clint Eastwood, SUA, 1992)
Și Clint Eastwood îmbătrânește. De la Bărbatul fără nume din trilogia dolarilor a lui Sergio Leone („Per un pugno di dollari”, „Per qualche dollaro in piu”, „Il buono, il brutto, il cattivo”), starul american a devenit după ‘80 regizor, postură ce-l va face mai înțelept. Puteți culege roadele înțelepciunii, chiar dacă nu v-au plăcut niciodată westernurile, văzând „The Unforgiven”, filmul ce pare să încheie istoria westernului american. Eroul clasic, se spune în film, este un amestec de whisky, nonconformism juvenil și mult, mult noroc. Puși în fața recompensei acordate de niște prostituate lezate profesional, doi bătrâni, odinioară temuți vânători, alături de un tânăr entuziast afectat de astigmatism, caută să omoare cei doi cowboy reclamați de doamnele cu pricina. Își îndeplinesc scopul, dezvăluind o lume nebună a Vestului: arbitrariul șerifilor, supușenia maselor, banalitatea crimei, beția și mizeria fermierilor. Tot ce rămâne bun în urma poveștii este o imagine îndepărtată a unei femei moarte care încercase să-l aducă pe Clint pe calea cea dreaptă; mult prea puțin pentru a salva ceva din orișice western.

Monanieba (Tengiz Abuladze, URSS, 1987)
Unele dintre primele filme sovietice “eliberatoare”, apărut la numai 2 ani de la instalarea lui Gorbaciov, Căința este un film prea artistic pentru a fi redus la o denunțare politică. Filmul descrie o reacție instinctivă împotriva răului: ce-ar fi dacă ai ieși din casă, te-ai duce în cimitir și ai dezgropa trupul dictatorului, de fiecare dată când e reîngropat. Toate uneltele răutății sale nu vor avea curajul să te atace; te vor da în judecată și vei povesti întregii lumii cum dictatorul nu-și merită îngropăciunea: a dominat prin teroare, ți-a distrus familia, ți-a omorât tatăl care se opusese transformării unei biserici străvechi în uzină. Se va găsi cineva tânăr să te asculte, și, dacă îi va fi rușine, îi va face pe ceilalți să le pară rău. În ziua victoriei, nici familia dictatorului nu-l mai va lăsa în mormânt; atunci s-ar face dreptate. Traseul mental se încheie. Poți doar zâmbi nostalgic, căci ți-ai recăpătat o minimă demnitate, descoperind în gând ce-ai fi putut să faci. O bătrânică trece pe strada ce poartă numele dictatorului: „Ce sens are să ai o stradă care nu duce la nici o biserică?”. Privirea lui Zeinab Botsvadze către bătrânică poartă tot ce-ai fi dorit să faci și n-ai putut, acoperă cu speranță toate nedreptățile ce nu se pot lua înapoi.

Alte titluri: Vertigo (A. Hitchcock, 1958, tema: stranietatea de circumstanțe), Rashomon (A. Kurosawa, 1950, tema: relativitatea narațiunii), Piesă neterminată pentru pian mecanic (N. Mihalkov,1977, tema: viața a la Cehov), It's a wonderful life (F. Capra, 1946, tema: ajutorul îngerilor), La grande illusion (J. Renoir, 1937, tema: ideologii de război), Magicianul (I. Bergman, 1958, tema: magicienii ambulanți), The cube (V. Natali, 1997, Canada, tema: închisoarea perfectă)