Critice

Scurt paradox al intelectualității române

de Marian Călborean, mc@filos.ro

 

    O dată la trei luni, se întâmplă ceva interesant în "cultura" română: propovăduitorii diferitelor idei occidentale în barbaria românească se deghizează în idealiști fără cauză și purced a se înjura. Ne interesează?
    Seriile de certuri au deseori o legătură cu Facultatea de Filosofie din București: dezbaterea despre "ideologii" comunismului din Facultatea de Filosofie (Alexandru Boboc), dezbaterea despre "dinozaurii" din Academia Română și opera lui Eugen Simion, eterna ceartă în trei între gruparea "Științe Politice"-Universitate (Preda, Barbu), gruparea "Științe politice" SNSPA (Alina Mungiu Pippidi, Adrian Miroiu), gruparea din Filosofie (Adrian-Paul Iliescu), dezbaterea despre numirea de către Traian Băsescu a noii conduceri a ICR șamd
    Încă o situație recentă: Mircea Mihăieș atacă în nr. 5 / 2006 al "României literare" pe Ion Ianoși, fost "instructor C.C." între '55-'65. În fața protestelor ce apar rapid, el publică în "Cotidianul", transformând-o în problemă de masă, articolul "Alte voci, alți instructori" (13-02-2006). Între timp îi răspund Radu Cosașu și A-P Iliescu, printre mulți alții. Pe 20-02-2006, Mircea Mihăieș răspunde tot în "Cotidianul", în special celor doi detractori; el justifică atacul unei persoane printr-o viziune generalissimă a culturii române: dezechilibrul între atacații de stânga și atacații de dreapta.
    Dacă am fi doar puși în fața unor texte, nu ar exista vreo dilemă asupra cui are dreptate: dl Mircea Mihăieș nu este un expert în ceea ce susține, argumentele sale sunt insinuant-sofistice, toate mărturiile păstrate față de prof. Ianoși dezmint acuzațiile actuale. Și, în plus, dezbaterea nu este nicidecum nouă, dl Ianoși recunoscând în mai multe rânduri acum mulți ani că este de stânga și că a încercat să cerceteze filosofic într-o paradigmă marxistă; cel mai important, nu a avut decât prea puțin de dezis după 1989.
    Dar dacă toate stau astfel, de ce binevoiește dl Adrian Paul Iliescu să-l numească pe dl Mihăieș, publicist în vreo patru ziare și reviste, drept "analfabet" șa? De ce domnul Mihăieș nu pretinde (și se crede generos pentru aceasta) să-i ceară dlui Ianoși demisia din Academie, sau măcar retragerea din Facultate ? Credeți sau nu, intelectualul român prins în dezbatere nu poate face altceva decât să recurgă, în ambele cazuri, la "rușine" și "bun simț"; el ar vrea ca ceilalți să tacă sau, mai bine, ca doar el să vorbească, nefiind deloc sigur pe capacitatea de selecție a publicului.
    O cultură sănătoasă ar presupune ca ierarhia meritelor și popularitatea să se echilibreze reciproc: Coelho să nu devină mare filosof, nici Heidegger un zeu inatacabil. În cultura română, cititorii sunt liceeni sau studenți, câteva persoane rătăcite în funcții publice (care citesc presa culturală la fel cum merg la Ateneu -pentru că le vine gratis la birou), plus o masă amorfă de profesori de liceu, public sărăcit, emotiv și mai ales instabil. Ierarhia meritelor e constituită de așezământul universităților și facultăților care nu comunică foarte bine între ele, fiind public văzute drept fiefuri ale anumitor profesori. Decurge fără vreo pretenție de originalitate că mecanismele culturale nu funcționează pentru că popularii nu citesc textele academicilor dar nu se sfiesc să le critice; academicii vor la rândul lor să fie apreciați și devin populari. Într-o cultură de autori, fără curente și dezbateri de idei, eu personal aș simți că trebuie să am dreptate, hic et nunc, chiar dacă s-ar nărui pământul.
    Dar emoțiile puternice nu-mi priesc; așa că nu văd de ce ar trebui eu ca cititor să mai citesc. Mi-e oarecum frică să lecturez seria de comentarii închipuit liberale ale câte unui analist, pentru ca acesta să-și confeseze apoi revelația subită că, în fapt, criticile sale se bazează pe faptul că el nu are „un organ pentru stânga”. Și alte asemenea.
    PS Există totuși speranță, s-ar putea să fi nimerit la locul potrivit. De exemplu, dacă și cititorii susțin demiterea dlui Mihăieș din funcția de vice-președinte al ICR, nu vă sfiiți, H.R. Patapievici tocmai e în anul I de doctorat, sub coordonarea prof. Ilie Pârvu. În Facultatea de Filosofie.
    PS2. Vă recomand să citiți și următoarele comentarii:
-un articol din Revista 22 (nr 688,2003) al lui V. Tismăneanu despre opera lui Ion Ianoși:
http://www.revista22.ro/html/index.php?nr=2003-05-19&art=456
-ultimul articol amintit al lui Mircea Mihăeș din "Cotidianul" (20-02-2006):
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4113&art=9514&cHash=9e77403e0a
-"Viața și opera" Andrei Pleșu, Dilema Veche (nr. 108, 2006)
http://www.algoritma.ro/dilema/fw.htm?current=109/index.htm