Critice
Scurt paradox al intelectualității române
de Marian Călborean, mc@filos.ro
O dată la trei luni, se
întâmplă ceva interesant în "cultura" română: propovăduitorii
diferitelor idei occidentale în barbaria românească se
deghizează în idealiști fără cauză și purced a se înjura. Ne
interesează?
Seriile de certuri au deseori o legătură cu Facultatea de
Filosofie din București: dezbaterea despre "ideologii"
comunismului din Facultatea de Filosofie (Alexandru Boboc),
dezbaterea despre "dinozaurii" din Academia Română și opera lui
Eugen Simion, eterna ceartă în trei între gruparea "Științe
Politice"-Universitate (Preda, Barbu), gruparea "Științe
politice" SNSPA (Alina Mungiu Pippidi, Adrian Miroiu), gruparea
din Filosofie (Adrian-Paul Iliescu), dezbaterea despre numirea
de către Traian Băsescu a noii conduceri a ICR șamd
Încă o situație recentă: Mircea Mihăieș atacă în nr. 5 / 2006
al "României literare" pe Ion Ianoși, fost "instructor C.C."
între '55-'65. În fața protestelor ce apar rapid, el publică în
"Cotidianul", transformând-o în problemă de masă, articolul
"Alte voci, alți instructori" (13-02-2006). Între timp îi
răspund Radu Cosașu și A-P Iliescu, printre mulți alții. Pe
20-02-2006, Mircea Mihăieș răspunde tot în "Cotidianul", în
special celor doi detractori; el justifică atacul unei persoane
printr-o viziune generalissimă a culturii române: dezechilibrul
între atacații de stânga și atacații de dreapta.
Dacă am fi doar puși în fața unor texte, nu ar exista vreo
dilemă asupra cui are dreptate: dl Mircea Mihăieș nu este un
expert în ceea ce susține, argumentele sale sunt
insinuant-sofistice, toate mărturiile păstrate față de prof.
Ianoși dezmint acuzațiile actuale. Și, în plus, dezbaterea nu
este nicidecum nouă, dl Ianoși recunoscând în mai multe rânduri
acum mulți ani că este de stânga și că a încercat să cerceteze
filosofic într-o paradigmă marxistă; cel mai important, nu a
avut decât prea puțin de dezis după 1989.
Dar dacă toate stau astfel, de ce binevoiește dl Adrian Paul
Iliescu să-l numească pe dl Mihăieș, publicist în vreo patru
ziare și reviste, drept "analfabet" șa? De ce domnul Mihăieș nu
pretinde (și se crede generos pentru aceasta) să-i ceară dlui
Ianoși demisia din Academie, sau măcar retragerea din Facultate
? Credeți sau nu, intelectualul român prins în dezbatere nu
poate face altceva decât să recurgă, în ambele cazuri, la
"rușine" și "bun simț"; el ar vrea ca ceilalți să tacă sau, mai
bine, ca doar el să vorbească, nefiind deloc sigur pe
capacitatea de selecție a publicului.
O cultură sănătoasă ar presupune ca ierarhia meritelor și
popularitatea să se echilibreze reciproc: Coelho să nu devină
mare filosof, nici Heidegger un zeu inatacabil. În cultura
română, cititorii sunt liceeni sau studenți, câteva persoane
rătăcite în funcții publice (care citesc presa culturală la fel
cum merg la Ateneu -pentru că le vine gratis la birou), plus o
masă amorfă de profesori de liceu, public sărăcit, emotiv și mai
ales instabil. Ierarhia meritelor e constituită de așezământul
universităților și facultăților care nu comunică foarte bine
între ele, fiind public văzute drept fiefuri ale anumitor
profesori. Decurge fără vreo pretenție de originalitate că
mecanismele culturale nu funcționează pentru că popularii nu
citesc textele academicilor dar nu se sfiesc să le critice;
academicii vor la rândul lor să fie apreciați și devin populari.
Într-o cultură de autori, fără curente și dezbateri de idei, eu
personal aș simți că trebuie să am dreptate, hic et nunc, chiar
dacă s-ar nărui pământul.
Dar emoțiile puternice nu-mi priesc; așa că nu văd de ce ar
trebui eu ca cititor să mai citesc. Mi-e oarecum frică să
lecturez seria de comentarii închipuit liberale ale câte unui
analist, pentru ca acesta să-și confeseze apoi revelația subită
că, în fapt, criticile sale se bazează pe faptul că el nu are
„un organ pentru stânga”. Și alte asemenea.
PS Există totuși speranță, s-ar putea să fi nimerit la locul
potrivit. De exemplu, dacă și cititorii susțin demiterea dlui
Mihăieș din funcția de vice-președinte al ICR, nu vă sfiiți,
H.R. Patapievici tocmai e în anul I de doctorat, sub coordonarea
prof. Ilie Pârvu. În Facultatea de Filosofie.
PS2. Vă recomand să citiți și următoarele comentarii:
-un articol din Revista 22 (nr 688,2003) al lui V. Tismăneanu
despre opera lui Ion Ianoși:
http://www.revista22.ro/html/index.php?nr=2003-05-19&art=456
-ultimul articol amintit al lui Mircea Mihăeș din "Cotidianul"
(20-02-2006):
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4113&art=9514&cHash=9e77403e0a
-"Viața și opera" Andrei Pleșu, Dilema Veche (nr. 108, 2006)
http://www.algoritma.ro/dilema/fw.htm?current=109/index.htm