Interviu cu prof. dr.Ioan Mihãilescu

Filosofie, sociologie și educație
 

Secțiuni:

Formare și comunism

Administrație și reformã educaționalã

Probleme studențești

Filosofie și viitor

" Nu ne oprea nimeni, deși auto-cenzura era foarte mare, dar erau situații în care oamenii vorbeau foarte deschis " 

1. Ați absolvit în 1971 și ați obținut în 1980 doctoratul în sociologie  în cadrul vechii Facultãți de Filozofie, apoi Istorie-Filozofie ce includea aceastã secție. De-a lungul timpului, care au fost influențele filosofiei asupra dumneavoastrã ? 

Ioan Mihãilescu: Formarea de bazã se fãcea atunci prin filosofie cu specializare în domeniul sociologiei. Cred cã aceastã dublã formare era foarte beneficã pentru cã oferea sociologului o imagine mult mai cuprinzãtoare, cât și instrumentele de lucru necesare în dezvoltarea argumentației, în construcția logicã, în dezvoltarea puterii de a convinge, în mânuirea dialogului, care, la fel ca în filosofie, în sociologie sunt foarte importante. Ne-a oferit o formație intelectualã de bazã care ne-a permis sa vedem lucrurile mult mai complex decât în urma unei formații strict tehnice.  

ªi cred cã aceastã formație culturalã generalã lipsește unora dintre actualii analiști sociali care se borneazã doar în sondaje, fãcând un reducționism nepermis ; ei scapã din vedere cã toatã problema este în cele din urmã omul cu problemele lui. Eu am învãțat atât de la profesorii de filosofie, cât și de la marii profesori de sociologie pe care i-am avut : o lucrare de sociologie trebuie sã fie ca un roman polițist: sã pasioneze, sã intereseze; trebuie sã fie omul viu acolo, cu problemele, bucuriile și nevoile lui, nu redus la cifre sau la calcule, procentaje sau alte formule mai sofisticate. 

2. Puteți sã numiți un profesor îndrumãtor, mai ales dintre cei de sociologie?

Ioan Mihãilescu: Un mare profesor de sociologie este, detașat, Henri Stahl, o figurã captivantã. De fapt, apelativul lui era "Profesorul" ; când se spunea "Profesorul", nu se mai adãuga și alt nume. Ceilalți erau "dl profesor Cutare", " dl. conferențiar Cutare ", dar termenul generic de "profesor" era rezervat regretatului Henri Stahl, un om de o culturã extraordinarã, de o modestie intelectualã formidabilã și care crea o senzație pe care foarte puțini mi-au creat-o de-a lungul vieții: când îl ascultai, spuneai "Ce puține știu! Când scap de aici, termin orele, mã duc în bibliotecã, mâine și poimâine stau in bibliotecã, altfel nu se poate". Diferența de informație și culturã era atât de mare între el și noi încât îți crea un complex, dar un complex pozitiv. Un complex creau și alți profesori, eu am asistat la unele cursuri ale altor facultãți ; exagerând sentimentele și apelând la Sartre, trãiam acolo un sentiment de culturã atât de etalatã și de distantã încât ne era greațã de culturã. Ne demobiliza "Ce slab sunt, ce ignorant sunt..." dar gãseai noduri în papurã oratorului sã nu te duci la bibliotecã. Or, Stahl crea un sentiment pozitiv. Te fãcea sã înțelegi cã nu știi foarte multe lucruri, da' nu-i bai; de aia ești la facultate, de aia sunt stagii de pregãtire: sã-nveți. Principalul e sã recunoști cã nu știi. 

3. Cu cine ați lucrat ca sociolog al lumii satului, dacã vã mai amintiți ?

Ioan Mihãilescu: Am lucrat pe teren cu oameni din vechea școalã sociologicã de la Bucuresti, cu un talent extraordinar de a-ți prezenta realitatea care urma sã reiasã, moralitatea care nu-i vizibilã, cea care reieșea din modul de locuire a construcției, a gospodãriei, din modul de a se îmbrãca, de a vorbi, de a se raporta cu vecinii. Se fãcea sociologie aplicatã mergând pe teren, cu clasica privire generalã- cãutam un deal din marginea satului pentru a avea și o privire spațialã- pentru cã modul de rânduire a gospodãriilor, distanțele dintre case, construcția porților la stradã spuneau multe despre tipul de relații sociale. Intram apoi în familii, purtam discuții ce erau adevãrate lecții de enciclopedie popularã - țãranii, cei vârstnici, sunt adevãrate enciclopedii - iar profesorii pe care i-am avut reușeau sã deblocheze dialogul. Ruralii sunt oameni primitori dar și reticenți. Le place sã li se povesteascã, povestesc și ei dar se întreabã: "Totuși, ce vrea strãinul ãsta care a venit?" Atunci fãceam un troc intelectual: profesorii mei povesteau și ei ca, în schimb, țãranul sã se simtã obligat sã povesteascã. Așa se și explicã ospitalitatea multor neamuri, inclusiv a poporului român: nu prin trãsãturi extraordinare, ci prin dorința de a face schimb cultural. Se fãcea un troc: eu îți dau casã, îți dau masã, iar tu, în schimb, îmi povestești; pentru cã tu ai vãzut alte lumi, alte țãri, iar eu, la rândul meu, voi avea ce sã povestesc consãtenilor, sã dobândesc prestigiu social.

Este vorba de profesorii, cu toții dispãruți acum, Vasile Caramelea, Traian Herseni, Ion Bãcãnaru, Petre Stãnculescu, fost agronom în echipele lui Dimitrie Gusti, oameni care știau sã-și îmbine profesia lor respectivã, geografia, agronomia, arhitectura cu sociologia. Fãceau foarte ușor legãturile interdisciplinare care atunci nu erau deloc la modã cum sunt acum. 

4. Dumneavoastrã sunteți un specialist în sociologie agrarã. Cum v-ați raportat la planurile de sistematizare a satului fãcute de Ceaușescu mai târziu, legat și de operațiunea  internaționalã
" Village roumain "? Erați luați în considerare ?

Ioan Mihãilescu: Eu nu pot sã afirm cã am fi dezvoltat o oarecare dizidențã politicã fațã de planurile de sistematizare ale lui Ceaușescu. Au fost câteva întruniri stiințifice, inclusiv colocvii internaționale (ultimul în 1988), unul ținut la casa Titulescu, pe sos. Kiseleff...și țin minte cã la acel colocviu, lãsat cu oarecare chestionare ulterioare, specialiștii români au vorbit foarte deschis. N-au fost chiar în tonul vesticilor care au venit cu
" catastrofa sutelor de sate ", cu o imagine putin deformatã, "Ceaușescu distruge satele ungurești"... Nu a fost de fapt nici o discriminare etnicã. ªtiam foarte clar modelul eșuat de la Otopeni, fãcuserã blocuri farã canalizare, cu toaleta în curte, nu se mai puteau crește animale, era așadar o aberație. Studiile pe care le fãceam noi, cuminți din punct de vedere ideologic - cãci nu fãceam afirmații ideologice - puneau în evidențã, prin prezentarea informației, analiza datelor, o serie de distincții importante. Aceste rapoarte rar publicate, de uz intern în bibliotecile Academiei de Stiințe Sociale si Politice, au jucat probabil un rol, ele au menținut cel puțin la nivelul corpului didactic și la nivelul cercetãtorilor și studenților, un anumit spirit, o anumitã detașare. Fãrã sã fie teribiliste, zgomotoase, cu Europa Liberã sau alte intervenții.
Noi am fost obișnuiți în acea perioadã sã ne facem onest meseria.

De atunci au fost puse în evidențã clivajele între mediul rural și cel urban, în ceea ce privește șansele de educație. Deși socialismul clama egalitatea de șanse, am arãtat cum de la an la an scade numãrul copiilor din mediul rural cu acces la licee și, foarte rar, la facultãți. Sunt teme care au fost corect analizate, prezentate cu argumente de naturã economicã, socialã, chiar cu statistici riguroase...dar nimeni nu le-a bãgat în seamã..  

4. ªi dacã le bãgau în seamã ?

Ioan Mihãilescu: A fost de exemplu un studiu, publicat într-o revistã românã, era citat de Europa Liberã și atunci devenea cineva.
" Cineva " -pentru cei din afarã pentru cã în interior, unii colegi aveau de dat explicații; fiind totuși publicatã intr-o revistã trecutã de cenzurã, nu se mai putea face mult.

Eu am avut o pãțanie amuzantã. Am lucrat câțiva ani în strãinatate și am publicat mai multe lucrãri între 1974 și 1980, la câteva edituri de prestigiu: Pergamon Press, Oxford, în Franța, în Italia. Am adus apoi lucrãrile în țarã și le-am depus la Biblioteca Academiei, Biblioteca Central-Universitarã, Biblioteca facultãții. Mã întâlnesc cu un coleg ce spune..."Împrumutã-mi și mie, pentru câteva zile, cartea pe care ai publicat-o asupra colectivitãților rurale din Europa". Îi rãspund: "Cu plãcere, dar am dat mai multe exemplare la biblioteci". "Pãi nu, le-au bãgat la fondul secret !". La fondul special nu aveai acces decât cu certificat de bunã purtare; trebuia sã dai o  declarație în care sã spui de ce ai nevoie de cartea asta, era foarte dificil. Situația m-a intrigat și am luat-o pe firul problemei: era inimaginabil pentru Securitate ca cineva sã stea atâția ani în strãinãtate, sã publice în strãinãtate și sã se întoarcã în țarã...ei au tras concluzia cã sunt transfug. Astfel m-au pus la index, fiind deja în țarã de ceva timp. Deși am insistat, n-am reușit sã le scot de la fondul secret. În parantezã fie spus, nici Securitatea nu era infailibilã; am primit aprobãri de plecare în strãinãtate la 3 luni dupã ce fãcusem deplasarea !

5. Ați participat în cei mai negri ani ai regimului Ceaușescu la reuniunile catedrei de Filosofie, Logicã, Psihologie și Sociologie de la Politehnica din București, condusã de prof. Cornel Popa, care era și coordonatorul Cercului de Logicã si Praxeologie. Cum  vã amintiți oazele gândire liberã sub comunism  ?

Ioan Mihãilescu: Politehnica neavînd un profil ideologic, " Catedra de filosofie " beneficia de mai multã toleranțã sau de mai puținã supraveghere, încât în cercul profesorului Popa, prof. Diaconu și alții, s-au dezvoltat un  fel de întâlniri colocviale, unde se purtau discuții de filosofie analiticã și foarte multe discuții de logicã. Securitatea nu prea era interesatã de natura discursului și de problema pasãrilor verzi, ei pândeau ce era periculos ideologic.

Catedra de  la Politehnicã se ocupa de ce se numea pe atunci "materialism dialectic", de logicã, fenomenologie, se discuta pe larg despre Karl Popper, un filosof ne-agreat, prof. Popa fiind unul dintre cei care l-au popularizat pe Popper în România. La Universitate, orientarea era mai mult spre Wittgenstein și spre filosofia germanã, sub influența prof. Pârvu și prof. Flonta, erau niște oaze în care se puteau purta discuții serioase, și, cu toatã onestitatea, nu au fost contra-reacții sau atenționãri. Probabil își dãduserã seama cã nu prezentãm un pericol și ne-au lãsat în pace. Ne-am auto-creat imaginea ca suntem liberi sã discutãm.

E amuzant cã noi aveam la Universitate o organizație de partid cu figuri foarte interesante: prof. Tudor Bugnariu despre care noi știam de mici cã fusese unul dintre fruntașii comuniști din ilegalitate. Când am fost în vizitã la Muzeul Doftana era un perete întreg cu prof. Bugnariu la procesul din '33; când am mai trecut, în loc de Bugnariu era Ceaușescu. Dar prof. Bugnariu își pãstrase o verticalitate. Nu era prolific, el a scris foarte puțin, dar era un vorbitor extraordinar, cu o culturã filosoficã extraordinarã, care-și permitea un anumit non-conformism, pentru cã el avea carnetul de partid cu nr. 1; pe urmã le-a schimbat Ceaușescu și și-a dat lui carnetul nr.1. Dar Bugnariu era cel mai vechi membru de partid și în umbra lui, sub protecția lui, s-au manifestat și spirite critice mai ascuțite care, în alt mediu, nu ar fi avut locul sã se dezvolte.

Erau profesori de genul ãsta, cu un trecut care le asigura o anumitã protecție. Erau și alții -terorizați de ce se petrecuse în 1957, cei care asistaserã la epurãrile din Aula Magna de lângã noi, unii au fãcut și închisoare. Au reusit sã revinã apoi ca studenți, dar probabil cã viața îi determinase sã fie foarte prudenți; ne povestea un coleg care șchiopãta, la cincisprezece ani de închisoare, bãtaie la tãlpi în fiecare zi...e foarte de înțeles.

Erau și profesori cu foarte mult umor  care beneficiau de zicerea "e un profesor mai aparte", ce conferea un anumit statut de imunitate. Așa era profesorul de logicã formalã, Radu Stoichițã. El a rãmas mai ales prin traducerea lui Hegel, una dintre cele mai bune. Nu a scris prea mult, dar și asta e o operã științificã de valoare. Avea o capacitate de a da niște formulãri foarte sintetice - vorbea ca-ntr-un fel de sentințe - cu bãtaie foarte lungã. Prin 1971, era în discuție un document politic, dupã vizita lui Ceaușescu și preluarea modelului coreean, se discuta despre aplicarea hotãrârii Comitetului Central al PCR. Fãrã nici o legãturã cu discuția, profesorul Stoichițã se ridicã si zice: "Trãim într-o tarã democratã. Orice om are dreptul sã fie prost, numai sã nu abuzeze de acest drept !". Fiecare a priceput ce a avut de priceput, fãrã sã comenteze.

La Filosofie exista o anumitã atmosferã care nu era trãitã ca foarte apãsãtoare, așa cum mi-o aduc eu aminte, cum am trãit-o. Nu ne oprea nimeni, deși auto-cenzura era foarte mare, dar erau situații în care oamenii vorbeau foarte deschis. Apoi, se constatase ca universitarii vorbesc mult dar nu sunt periculoși și regimul comunist era foarte bine instalat. Altfel, știam de la colegii mei ce se întâmplase cu 10-20 de ani inainte...un banc mai inofensiv te putea duce la închisoare.

  

"A lãsa lucrurile neterminate este dauna cea mai mare pe care noi am adus-o învãțãmântului, la fel cum, pe de altã parte, s-au fãcut reforme sectoriale dar dezarticulate." 

6. Ați fost primul decan post-decembrist al Facultãții de Sociologie. Cum s-a întâmplat? Cum s-a ajuns la aceastã separare totalã a facultãților, spre deosebire de modelul Universitãții Alexandru Ioan Cuza - Iași, unde Filosofia include și Sociologia, și altele ?

Ioan Mihãilescu:  În Decembrie '89 decanul Facultãtii, (din 1977, de Istorie-Filozofie n.r) era de la istorie. Primul lucru care s-a fãcut, în primele douã sãptãmâni, a fost divorțul de istorie. S-au separat cele douã facultãți și eram în formula existentã înainte de 1977, cu secțiile de filosofie, sociologie, psihologie, pedagogie. În mod spontan, am perceput eu, au ajuns la conducerea facultãții, formal, profesorul Alexandru Valentin, ca decan și, informal, dar omul cu cea mai mare influențã, prof. Mircea Flonta.  

În primele 2-3 luni, un cuvânt foarte mare l-au avut studenții. Era un grup de studenți, unii de foarte bunã calitate, unii mai puțin de calitate dar foarte zgomotoși, care au impus o atitudine cu ecou la unii colegi, dar fãrã ecou la cei mai mulți. Prof. Flonta a simțit cã aici este un pericol de rãfuialã. Frustrãrile, nemulțumirile, micile conflicte adunate de ani de zile - între profesori nu sunt numai relații cordiale, ci și mai putin cordiale - ar avea prilejul sã se defuleze în așa-zisa " revoluție internã ". ªi s-a ținut foarte bine echilibrul ; în afara câtorva pensionãri anticipate, Facultatea de Filosofie n-a avut mult de suferit. În alte facultãți s-au fãcut un fel de epurãri, judecatã publicã sumarã si executare: însemna cã pleacã profesorul din facultate.  Chiar dacã unii studenți exagerau prin atitudine, era de înțeles : aveau elan revoluționar, simțeau cã au putere, le fãcea și o anumitã plãcere sã vadã un profesor cum se justificã, cum se scuzã. Regretatul prof. Enescu, de logicã, a fost atacat, dar el nu fãcuse niciodatã ideologie. El preda logicã simbolicã și era foarte exigent. Dacã treceai de acel curs de anul III, așteptat cu mari emoții, știai cã ai terminat facultatea. Au mai fost câteva cazuri de profesori exigenți care au plãtit în felul acesta. Pe ansamblu totuși, judecata a fost corectã, unele au fost retrageri temporare.. vara s-a revenit la activitate, se mai calmaserã spiritele.

Facultatea avea în structura ei domenii foarte diferite și când s-au refãcut planurile de învãțãmânt, principalii actori fiind din Filosofie, s-a introdus foarte multã filosofie., mult mai multã decât fusese în secțiile dinainte de '77. Studenții, mai practicieni: "Domle, da' noi totuși suntem psihologi; ce facem noi cu câteva cursuri de psihologie sau sociologie, trebuie sã învãțãm mai multã materie".

Conducerea facultãții pe latura filosoficã fusese foarte permisivã. Acum pot sã spun: aveam atunci un plan de învãțãmânt, varzã ! Se fãcea în anul I Wittgenstein și în anul III Aristotel. Totul era inversat, fiecare își alegea meniul pe care-l vroia dintr-un fel de carte de bucate lungã, ulterior și-au dat seama cã pregãtirea este foarte slabã, incoerentã.  Cum sã ținã profesorul din anul I curs special pe...sã spunem Derrida, când studenții habar n-aveau de clasicii filosofiei?

De comun acord și foarte amiabil, în iunie, s-a separat facultatea în douã, deși aveam același spațiu. Era o salã sus care era secretariat, într-o parte a sãlii era decanul de la Filosofie, în cealaltã era decanul de la Sociologie. Poate cã fiind un stil mai direct, mai captivant la cursuri, am atras simpatii, deși, o sã repet, nu lucrasem foarte mult cu studenții. Lucrasem în practicile de varã, acolo se încheie o relație dincolo de simplul raport student-profesor: stai împreunã o lunã de zile, fierbi laptele, bei țuica la bufet, sunt alte relații. ªi asta a contat foarte mult, fiind solicitat de studenți pentru activitatea administrativã de decan. În vara lui ’90 am organizat prima admitere la Facultatea de Sociologie, Psihologie și ªtiințele Educației, care a durat pânã în '97 când ne-am separat.  În prezent, Sociologia este facultatea cea mai numeroasã din Universitate. Psihologia e foarte aproape. Cele douã facultãți fac mai mult de un sfert din toatã Universitatea din București. 

7. Dupã ce ați fost decan al Facultãții de Sociologie, ați devenit pro-rector, în timpul rectoratului d-lui. Emil Constantinescu...

Ioan Mihãilescu: Nu. Era rector prof. Nicolae Cristescu, în 1991 când am devenit pro-rector, în 1992 au fost alegeri și a venit prof. Emil Constantinescu. 

....apoi rector pentru douã mandate, și din 2005, președintele Consiliului de Administrație al Universitãții din București. În același timp ați fost una dintre persoanele care au participat sau au condus diferite instituții destinate evaluãrii și îmbunãtãțirii învãțãmântului universitar. Aș dori sã vã întreb: privind înapoi, cât considerați cã ați realizat ?

Ioan Mihãilescu: Nu știu dacã sã iau de bune aprecierile unor colegi. Îmi permit sã-l citez pe ministrul Hârdãu (Ministrul Educației curent n.r.); într-o discuție recentã, întrebându-mã de ce mi-am dat demisia din funcția de președinte, zice: "Nu se poate, dumneata ești o legendã a învãțãmântului!" Legendele, i-am zis, își au locul în cãrți, puse în istorie, la dulap, nu în viața realã !

Dumnezeu m-a ajutat cã, în '90, eu aveam o dozã de informații și de viațã practicã în universitãțile occidentale. Erau atunci douã curente mari: un curent paseist în favoarea revenirii la cum era între cele douã rãzboaie și un curent inovator dupã care, " a fost bun atunci dar acum nu mai corespunde ". Așadar s-a preluat, uneori destul de eclectic, de la țãrile occidentale, iar pregãtirea anterioarã m-a ajutat pe mine enorm. Cunoșteam foarte bine diverse sisteme de învãțãmânt, trãisem în ele, știam cum funcționeazã și am fost avantajat din start. Fiind printre cei care au inaugurat ceea ce mai târziu a devenit un domeniu foarte frecventat de Politici Educaționale și Management Educațional, numele meu a pãtruns, astfel încât, când a venit echipa Bãncii Mondiale, aveau aleasã dinainte echipa cu care sã lucreze în România.

O conjuncturã extraordinar de favorabilã a fost ministeriatul prof. Liviu Maior, care a avut o foarte mare încredere în mine ca și în prof. Cãtãlin Zamfir, Lazãr Vlãsceanu, el ne-a dat mânã liberã sã facem programul de reformã a învãțãmântului superior. Atât de onest a fost ministrul încât, dupã ce reforma a fost adoptatã ca program guvernamental (în vederea preluãrii unui împrumut), prof. Liviu Maior m-a invitat sã fac eu prezentarea în Parlament. Am prins mai timpuriu decât alții ideea cã trebuie sã facem ordine în învãțãmânt. Deja în ’90, izbucnise învãțãmântul particular, se multiplicase învãțãmântul de stat într-un mod total haotic. Iarãși, istoria mea m-a avantajat, cãci știam din Anglia și Franța care sunt mecanismele de evaluare, de autorizare si de acreditare. Așadar, au fost unele merite, dar au fost și niște conjuncturi foarte favorabile.

 În sfârșit, am o fire care nu este pasivã. Nu am fost tentat de avantaje materiale. Îmi aduc aminte cum unii colegi ziceau: "Dar, du-te și tu -Primarul Capitalei ți-a fost student, sã-ți dea și ție un apartament" ....

Crin Halaicu?

Ioan Mihãilescu:  Nu, Sorin Botnaru. Mie mi se parea înjositor sã mã duc eu cu trivialitãți. Era vorba de entuziasm cultural și m-am ocupat de treburi care nu erau aducãtoare de venituri. Erau unii colegi, mult mai pragmatici: "Munca voluntarã: o pãstrãm pentru alții, noi cãutãm în altã parte" Mie munca de voluntar nu mi-a fost refuzatã și mã bucur cã a fost de multe ori apreciatã. În mod sigur am scris multe proiecte de legi care s-au votat. Legi, hotãrari de guvern si alte acte normative.

8. În ambele perioade politice? ªi înainte și dupã 1996 ?

Ioan Mihãilescu: Da, pânã foarte recent. Ultima colaborare mai consistentã a fost cu prof. Miclea. Desigur, acum dacã aș face-o, aș lua-o de la capãt, aș face parțial la fel dar, aș deveni mult mai înțelept. Sunt unul dintre autorii programului de finanțare a universitãților. În momentul în care l-am susținut și introdus, nu mã gândeam ce efecte perverse pot sã aparã. Finanțarea fiind legatã de numãrul de studenți, universitãțile devin tentate sã ținã studenții în sistem, indiferent de rezultatele lor, sã nu piardã finanțarea. Am insistat sã fie schimbat sistemul dar, uneori, mecanismele sunt atât de greoaie încât merg înainte. La fel cum am insistat și cu Consiliul de Evaluare și Acreditare. Poate pãrea bizar cã s-a reușit reorganizarea Consiliului, dar chiar eu l-am împins sã fie reorganizat; considerând cã vechiul Consiliu de Acreditare și-a jucat rolul istoric. Am fost unul dintre partizanii constituirii Agenției Române de Calitate, știind când am inițiat procedura cã mi se va desființa postul. Deci, cineva, indiferent de interesele lui personale, trebuie sã devinã conștient cã trebuie sã și piardã.  

9. E o butadã sã se spunã "reforma în educație nu se terminã niciodatã". Totuși, când credeți cã o sã se așeze educația sau învãțãmântul superior pe un fãgaș normal...Când se va putea spune cã pregãtirea studentului este pe un trend ascendent?

I. Mihãilescu: În ultimii șaisprezece ani s-au fãcut multe lucruri bune în învãțãmânt în general, și în învãțãmântul superior în special. Au fost multe programe bune...din pãcate nici unul n-a fost dus pânã la capãt. Vedeți, avem talentul de a lãsa lucrurile pe pe sfert sau pe jumãtate. Dacã ele nu se coreleazã între ele, nu dau efectele care au fost gândite și anticipate.

Eu m-am zbãtut cu introducerea procesului Bologna, fiind totul gândit coerent: legea ciclurilor de studii (licențã, masterat, doctorat), trebuie însoțitã de o nouã clasificare a ocupațiilor, de corelarea diplomei cu clasamentele profesionale și cu venitul. Adicã, un masterand sã aibã o altã poziție socialã decât un licențiat; un doctor sã aibã altã poziție decât un absolvent de masterat. Sã se introducã diferențe în salarizare, cel puțin în instituțiile publice; la particulari e oricum mai bine valorizat masteratul. Lucrurile au fost lãsate baltã. Cele 3-4 legi care trebuiau sã aparã în domeniul finanțãrii și ocupației nu au fost date de Ministerul Muncii; eu cred cã politica ciclurilor de studii este semi-eșuatã. Ce interes are un student sã mai stea încã doi ani sã facã masteratul, când, tot profesor de filosofie o sã ajungã ?

La liceu !

Ioan Mihãilescu:  La liceu, aici e singurul domeniu în care se face o anumitã diferențiere. Dar, a lãsa lucrurile neterminate este dauna cea mai mare pe care noi am adus-o învãțãmântului, la fel cum, pe de altã parte, s-au fãcut reforme sectoriale dar dezarticulate. Nu a existat niciodatã o concepție de reformã a întregului învãțãmânt: s-a fãcut pe preșcolar, pe școlar, pe învãțãmântul superior, dar nu s-a gândit niciodatã cum sã le articuleze. Pregãtirea ultimei clase de liceu, care ar trebui sã facã trecerea spre învãțãmântul superior, sã obișnuiascã elevul cu gândirea independentã, atitudinea criticã, ea nu se face ! Am avut o reformã de conținuturi ale învãțãmântului; tehnicile de învãțare au rãmas aproape neafectate. Sistemul de cursuri magistrale a mai fost zdrucinat, dar nu foarte tare. Tehnicile interactive sunt slab dezvoltate...

Dar aceste schimbãri, n-ar trebui sã vinã de jos?

Ioan Mihãilescu: Ba da, neapãrat, pentru cã nu poți impune asemenea tehnici de sus. Consider cã soluția este crearea unor poli de schimbare. Am avut mari speranțe în tinerii care și-au luat doctoratul în strãinãtate, au lucrat ani de zile. Am înțeles cã și la voi la facultate sunt cazuri din acestea în care se vede bine o altã concepție pedagogicã, altã modalitate de lucru...

Vã referiți la dl. decan Dumitru?

Ioan Mihãilescu: ªi el are alt stil. Atunci pot sã se creeze poli de imitație, sau de contagiune, sau de presiune. Studentul se duce la profesorul Cutare.... Cel care este prea tradiționalist rãmâne fãrã studenți...se va întreba și el: "unde am greșit?". Însã nu prin indicații, nu prin ordine se poate face aceastã schimbare, pentru cã profesorul intrat la orã este suveran.

10. Dar, ca o fereastrã temporalã, când credeți cã or sã se așeze lucrurile? Adicã, vãzut foarte pragmatic, de ce este dificilã o asemenea previziune?

Ioan Mihãilescu: Îmi este greu s-o spun dar totuși o spun, România s-a modernizat sub presiuni externe. Asta a fost istoria ei. Noi plasãm modernitatea României în a doua jumãtate a secolului XIX. Începuturi de modernizare au fost și înainte. A fost nevoie de Mavrocordat (Constantin n.r.) care sã dea un cod de legi, sã organizeze administrația; a fost nevoie de Kiseleff care sã orienteze, sã liberalizeze o economie autarhicã spre comerțul internațional, lucru benefic pentru capitalul, pentru circulația persoanelor, pentru preluarea modelelor culturale. A mai fost nevoie de generația zisã a pașoptiștilor, dintre care, mare parte erau copiii celor mai tradiționaliști oameni din țarã, ai vechilor boieri, dar care fuseserã destul de luminați sã-și trimitã copiii unde trebuia. La figurat, copiii s-au întors împotriva propriilor pãrinți; ei au înlocuit o bunã parte din vechiul sistem.

În prezent, suntem în aceeași situație. Preluãm sau ni se impun forme cãrora nu suntem pregãtiți sã le facem fațã. Pentru cã aceste forme nu pot fi desprinse din contextul lor. Ele au dat rezultate, au fost bune în conexiune cu anumite tipuri de mentalitate și nu e de mirare cã la noi unele dau eșecuri sau succese parțiale, fiind artificial permutate.  Totuși, calea cealaltã, a lui Eminescu ar fi fost mult mai lungã...poate mai solidã, mai stabilã, cu mai puține traume dar lua un timp mai lung.

Avem de-a face cu un anumit iluminism al transferului; prin anii '70- '80 transferul de tehnologie era considerat un panaceu: modernizeazã tehnologic societatea africanã și o sã vezi democrație, și pluripartidism, și civilizație occidentalã. N-a fost așa. Acum, preluãm modele politice, modele administrative, iarãși sperând cã vom forța realitatea sã intre în aceste forme. Cu tot realismul, eu cred cã noi vom mai fi confruntați cu multe eșecuri, inclusiv în domeniul educațional. Preluãm și aici forme din Occident, nu ne uitãm foarte bine cât se potrivesc sau nu.

Eu nu sunt deloc naționalist dar sunt foarte ferm în a considera cã formele de organizare socialã, suprastructura politicã sau administrativã sunt în concordanțã cu anumite contexte culturale, sunt generate de anumite tipuri de societate și nu pot fi luate și duse de colo-colo. Mã refer și la dezbaterea care a avut loc în urmã cu mai mulți ani, estompatã acum: "Ce sã preia România, modelul elvețian, modelul suedez, modelul japonez, modelul coreean?" Pe nici unul. Pentru cã la japonezi trebuie sã dai legi care sã-i împiedice sã munceascã: ei au impus în Parlament sã nu se mai lucreze sâmbãta și duminica. La români trebuie sã dai o lege care sã-i oblige sã lucreze luni și marți. Atunci, cum sã aplici modelul japonez?

E probabil nevoie de un timp foarte lung, mai mult decât spusese Silviu Brucan despre democrație și de-abia acum ne dãm seama cã fusese o  formã de optimism.

 

"În ciuda unor pãreri împotriva asociațiilor studențești cum cã ele ar fi protestatare, au mereu ceva de spus, am sprijinit și sindicatele, și asociațiile studențești, pentru cã în felul acesta instituția iese mai puternicã"

 

11. În cursul lungii cariere universitare, care sunt momentele în care ați fost cel mai mulțumit, sau, cu permisiunea dumneavoastrã, mai fericit?

Ioan Mihãilescu:  ªtiți... cineva care a fost pus într-o situație asemãnãtoare, a zis: "Cel mai fericit am fost pe timpul lui Franz Josef. Atunci eram tânãr, sãnãtos, frumos ". Toate întrebãrile de acest fel induc o mare dozã de subiectivism. Am fost foarte bucuros în momentul în care am terminat facultatea și am fost -atunci așa era- reținut cadru didactic.

Atunci ați tradus E. Durkheim, "Bazele metodei sociologice"?

Ioan Mihãilescu: Da. Am fost foarte fericit când a apãrut prima lucrare, în ziua în care am obținut titlul de doctor, au mai fost momente de mare bucurie. Îmi place sã povestesc : lucram la Viena și mi s-a oferit o bursã la Paris. Am plecat cu familia și am ajuns la Casa ªtiințelor Umane din Paris, care îmi dãduse bursa, al cãrei președinte era istoricul Fernand Braudel. Dar pânã sã ajung la el, m-am izbit de birocrația din fiecare țarã :
" bine, bine, sunteți într-o bursã de doctorat, dar dați-ne diploma, atestatul de înscriere la doctorat în România, foaia matricolã ! ". Era strict interzis sã
 scoți un document personal din țarã, ziceam cã am fãcut o plimbare pânã la Paris și mã întorc. I-am povestit situația îndrumãtorului științific, era prof. Henri Mendras, care m-a luat la prof. Braudel. Ne-a primit foarte amabil, prof Mendras îi spune -dânsul e din România, țarã socialistã, dar are o carte de vizitã extraordinarã: este elevul profesorului Henri Stahl". Din momentul acela, n-am mai avut nici un blocaj. Din recunoștințã, m-am dus la mai multe dintre cursurile prof. Braudel, ținea un curs despre Mediterana, era un vorbitor extraordinar. Aceste momente te fac sã-ți aduci aminte, sã le trãiești din plin.

Când ajungi în funcții de conducere, momentele de bucurie sunt mai puțin frecvente decât atunci când stai liniștit la catedrã. Cu toate acestea, cele mai consistente satisfacții sunt cele profesionale. Par bucurii trecãtoare. Atunci când vorbești unui public de studenți și-i vezi cã sunt interesați sau cã li se lumineazã fața. Asta e cea mai mare bucurie pe care o ai, dupã cum și invers, când vorbești la o masã care șușotește și nu te ascultã. Spunea cineva cã semnul pentru un profesor bun este cã atunci când începe sã vorbeascã, se face liniște în salã. Am avut multe momente de genul acesta, mã declar mulțumit.  

12. Cum vã raportați la asociațiile studențești și la problemele de organizare a studenților? Cunoaștem faptul cã în timpul mandatelor dumneavoastrã s-a format ASUB, și dominația acesteia asupra activitãților studențești.

Ioan Mihãilescu: Eu am zis de mai multe ori cã în activitatea administrativã pe care am avut-o, am proiectat și utilizat foarte multe cunoștințe din domeniul sociologiei. De altfel, sunt intrigat de un aspect al lumii politice: intelectuali de bunã calitate, când ajung într-o funcție politicã, au o rãsucire foarte puternicã, parcã au uitat tot. ªi economie, și politologie, și orice, ei devin politicieni. Le zic și colegilor de la Psihologie: "Sunteți specialiști în teoria soluționãrii conflictelor, ei, cum se iscã un conflict între voi?". Cã atunci când apare unul, parcã au uitat toatã teoria.

Am încercat sã nu intru în pielea personajului administrativ, și știu din teoriile sociologice cã un sistem social are nevoie de mai mulți actori. Altfel, scena e ca o piesã de teatru cu un singur actor; poate fi foarte interesantã, dar nu destul de atractivã, pentru cã nu se poate dezvolta intriga. Eu știu cã studenții individuali nu pot face nimic. Abia atunci când existã presiunea unei mase organizate sau semi-organizate se pot obține rãspunsuri favorabile din partea administrației. Administrația poate fi inteligentã, poate anticipa unele nevoi sau solicitãri, dar poți fi și copac.  Într-o raționalitate birocraticã, ce mai cautã și studenții aștia ? O instituție care are acești parteneri și oarecum adversari, este obligatã sã se comporte altfel decât în lipsa lor. În ciuda unor pãreri împotriva asociațiilor studențești cum cã ele ar fi protestatare, au mereu ceva de spus, am sprijinit și sindicatele, și asociațiile studențești, pentru cã în felul acesta instituția iese mai puternicã.

Am fost contemporanul trecerii de la Liga Studenților din '90, cu o dominantã politicã foarte evidentã, la apariția de noi tipuri de asociații. Eu am sfãtuit la un moment dat sã se insiste pe organizațiile pe schelete profesionale, cãci nu mai e contextul când luai o portavoce și adunai 2-3000 de studenți. Organizațiile la nivel de Universitate descresc în atractivitate, în capacitatea de acțiune, trebuie niște nuclee coezive, cãci fãrã interesul politic, care s-a diminuat foarte mult, prin ce s-ar simți solidar studentul de la Teologie cu cel de la Matematicã ? Dacã solidaritatea datã de acțiunea publicã nu mai motiveazã, e nevoie de o motivație mai neutrã, profesionalã.  

13. În ceea ce privește instituționalizarea unei unice asociații studențești  pentru Universitatea din București, cum considerați riscul de a decãdea într-o mulțime de lideri care sã facã pași politici? Cum puteți menține un partener de discuție fãrã a-i face dependenți?

Ioan Mihãilescu: Asociațiile studențești la nivel de Universitate nu trebuie sã cadã în capcana aranjamentelor politice. Noi am mai avut în Universitate cazuri din acestea; spuneam: "președinte de asociație și urmãtorul pas- consilier la Guvern". În anumite momente, mie ca observator la unele manifestãri studențești, mi s-a pãrut cã masa studenților este manevratã sub o platformã politicã. Asta a produs și o anumitã dezorientare, cãci studenții nu sunt de aceeași culoare politicã. Unii s-au îndepãrtat de asociație, pentru cã "s-a vândut" la Cutare, la Cutare, nu se mai simt reprezentanți și urmãtorul care va veni va face același lucru. Au fost câteva moment critice, foarte critice la nivel de Universitate, de unde și tendințele centrifuge, ruperea organizației, acum bine cã s-a mai refãcut.

Poate și unii politicieni au avut iluzia sã creadã cã un președinte de asociație poate influența câteva mii de studenți. Nu avem președinți atât de carismatici, dar pentru unii dintre ei a fost o foarte bunã platformã politicã. În ce mã privește, asociația studenților trebuie sprijinitã, uneori chiar mobilizatã, dar fãrã nici un fel de amestec. Sunt destul de maturi sã-și vadã singuri interesele. Unde pot interveni profesorii ? În unele probleme de organizare, de soluționare a unor disfuncții, conflicte, deși și profesorii sunt tentați sã profite de organizații studențești și sã le foloseascã, uneori în scop personal și destul de subtil încât tinerii nu-și dau seama. 

14. Mã refer la Programul pentru educație al Alianței DA, partea care nu a trecut în Programul de Guvernare. Atât timp cât studenții nu au o bunã relație de definire a reprezentativitãții lor, existând cazuri de inactivitate, manipulare, negociere a organizațiilor studențești, cum ați comenta ideea de a da și mai multe locuri decizionale, în Senatul Universitãții,  cãtre studenți?

Ioan Mihãilescu: Pot face o comparație istoricã: pânã în '95, organizația studenților avea o voce distinctã în Senat, apoi, ușor-ușor, am putut constata cã studenții sunt solidari cu profesorii din facultatea lor; se solidarizeazã cu profesorii, nu între ei. Iar probleme foarte consistente din partea asociațiilor studențești noi nu am avut în Senat, și este regretabil.

Nici Biroul pe Probleme Studențești nu funcționeazã...

Ioan Mihãilescu: Nu, nu, funcționeazã toamna când se fac cazãrile și gata.  Am fãcut programe de reformã curicularã, de specializãri, de conținuturi, vroiam sã intervinã mai puternic organizațiile studențești dar nu am avut un rãspuns. Interesant cã am fost în câteva facultãți, la dezbaterea din Consiliile Facultãților, unde prezența studneților era mult mai puternicã. Probabil cã vorbeau același limbaj și era mai ușor. Prin urmare, o reprezentare numericã mai puternicã, în condițiile în care nici procentajul de 25% nu își face rolul, nu ar aduce o îmbunãtãțire; se pot obține efecte foarte puternice și cu 25%, dar noi nu putem sã mobilizãm toți reprezntanții în Senat, cei 27. Ar trebui sã-i strângem poate, plus reprezentanții asociațiilor, sã le închiriem un autobuz și sã facã o excursie prin țarã de o sãptãmânã, sã stea împreunã o sãptãmânã. 

15. Credeți cã va rezolva ceva, dacã nu au reprezentativitate?

Ioan Mihãilescu: O sã-i facã sã comunice mai bine. Bine, nu-i o soluție miraculoasã. Dar în afarã de perioada de cazãri (august-octombrie n.r.), ei nu se întâlnesc; ar trebui forțate niște împrejurãri sã se poatã întâlni

16. În martie 2005, ați fost una dintre primele persoane care a fost convinsã de Asociația FILOS în vederea derulãrii inițiativei "O filosofie, douã perspective", de schimb de experiențã între studenții în Filosofie din București și Cluj-Napoca, apoi și Iași. Ce v-a determinat inițial sã credeți în acest proiect?

Ioan Mihãilescu:  Din pregãtirea mea filosoficã originarã, am rãmas foarte clar cu ideea dialogului. ªi cred cã cele mai captivante lecturi rãmân cele de tipul dialogului, în care se dezvoltã argumentația, contraargumentația, în care se atacã și apãrã acel punct de vedere, folosind mijloacele intelectuale. La noi se dau sentințe, nu se argumenteazã, iar boala asta poate sã fie molipsitoare. Mã uit peste multe...inclusiv teze de doctorat: se lanseazã în afirmații insuficient argumentate. Or, atât știu și eu bine de la filosofie, cã nici o idee nu este validã dacã nu este temeinic argumentatã. Cred cã aceastã gimnasticã intelectualã, într-o perioadã în care comunicarea este aparent foarte facilã, este mai șubredã decât înainte.

Fiecare e cu lecturile lui, cu profesorii lui, mai existã și anumite orgolii instituționale, sã nu intri în cursul meu, sã nu-i spunã altul prostii. Eu cred cã studenții, întâlnindu-se, discutând împreunã, își dezvoltã simțul critic. Atunci, cred cã e bine ca tinerii sã fie plasați în contexte în care sã-și poatã argumenta punctul de vedere, sã li se cearã argumentarea. Nu o simplã frazã aruncatã. Așadar, mie mi s-a pãrut cã în inițiativa voastrã este un prilej de a favoriza simțul critic, argumentația solidã, depãșirea pasiunilor și propriei perspective în dialog...arta dialogului, pe când noi ținem de obicei monologuri.

17. Vã mulțumim foarte mult pentru aprecieri. De unde ar trebui începutã comunicarea inter-universitarã: de la profesori, de la studenți? De la administrațiile universitãților?

Ioan Mihãilescu: Nu, administrațiile nu pot face mare lucru și ar fi acte pur formale. Cred cã profesorii, în primul rând, ar trebui sã fie mai toleranți intelectualicește unii cu alții. Bucureștenii ar trebui sã fie puțin mai puțin aroganți fațã de ceilalți pentru cã sunt oameni de mare valoare în toate universitãțile. Ar trebui multiplicate și prilejurile de întâlnire: vãd cã Facultatea de Drept a reluat tradiția Hexagonului Facultãților de Drept, cu dezbateri științifice, concursuri de pledoarii, întreceri sportive și culturale. Cele șase orașe sunt Bucureștiul, Iașiul, Clujul, Sibiul, Craiova și Timișoara.

Dacã studenții nu sunt motivați, toatã treaba eșueazã. Dar eu am constatat cã la Filosofie existã interes sã se meargã sã se audieze un curs la Cluj. Existã și interesul studenților din Cluj sã stea o sãptãmânã - douã în București. În felul ãsta devenim mai toleranți fațã de diversitatea punctelor de vedere. Înțelegem cã lumea este mult mai diversã decât din perspectiva noastrã, ne acceptãm mai ușor unii pe alții și se pun fațã în fațã idei opuse. Reînvãțãm sã dezbatem idei în mod calm, în toatã seninãtatea academicã. Pentru cã cei mai interesați în toatã treaba asta sunt studenții, cred cã și ei ar trebui lãsați sã dezvolte inițiative, profesorii sã-i sprijine, inclusiv conducerea facultãților, cu un anumit sprijin logistic. Sunt costuri fãrã de care nu se poate ține un dialog fațã în fațã.  

18. În ceea ce privește schimburile de experiențã, spuneați într-un interviu acordat revistei "Dilema Veche" în 2004, cã nu credeți în acele aprecieri foarte largi la adresa studenților români, de genul: studenții români sunt mult mai inteligenți, mai culți, se descurcã mai bine. Spuneați cã ei sunt selectați special atunci când sunt trimiși în strãinãtate....

Ioan Mihãilescu: Într-adevãr, aici trebuie sã fim prudenți din punct de vedere statistic, acest eșantion de studenți care  intrã în mobilitate internaționalã este peste media studenților obișnuiți. Nici o țarã nu-și selecteazã și nu-și trimite în strãinãtate cei mai slabi studenți. S-ar putea ca din Occident sã vinã în Romînia nu cei mai buni studenți, pentru cã îi tenteazã, dacã sunt englezi, sã se ducã la Paris, la Berlin. Studenții români care pleacã în Occident sunt reprezentativi pentru lotul lor restrâns, pentru ei înșiși, dar nu pentru masa de studenți. Probabil cã și francezii sau alt popor, dacã ar selecta 5% din studenții lor, discrepanța n-ar mai fi evidentã.

Existã un motiv suplimentar: un student care a ajuns în  strãinãtate, dacã nu vrea sã iroseascã timpul de pomanã, este motivat sã-l foloseascã la maximum. Românul are 3-6 luni, trebuie sã tragã tare, trebuie eventual sã se facã remarcat. De ce ar avea nevoie bãștinașii sã se facã remarcați, tot acolo sunt, în țara respectivã ? Apoi, studenții noștri pleacã cu un handicap: imaginea despre țarã; în momentul în care ajungi în strãinãtate, vrând-nevrînd, devii ambasadorul țãrii tale. Orice remarcã care se face, ți se pare cã te vizeazã personal. Dacã, stând la București, cineva afirmã " Românii sunt așa și așa...", te doare și nu te doare; te estompezi în masa mare de români. Dar cînd ești singur în strãinãtate, parcã te vizeazã direct. ªi ãsta e un motoraș care împinge la performanțe, nu mai zic de situațiile în care unii intenționeazã sã rãmânã acolo și într-un timp foarte scurt trebuie sã probeze o capacitate mult mai mare decât un localnic.. 

19. Credeți cã acest "motoraș" de care vorbeați se aplicã și profesorilor români fațã de cei strãini?

Ioan Mihãilescu: Dacã intrã în competiție internaționalã, da. Din pãcate, unii evitã competiția internaționalã. Dar cei care vor sã iasã în arenã, în câmp deschis, trebuie sã facã eforturi...și m-a mirat cã dupã '90 am vãzut oameni trecuți de jumãtatea vieții, cum spunea Dante, care s-au apucat și au învãțat aproape ca niște studenți; colegi de-ai mei, care la 55 de ani, s-au dus într-un program post-doctoral destinat tinerilor în jur de 30 de ani, și au luat-o de la capãt.

ªi au luat-o bine?

Ioan Mihãilescu: Au luat-o bine.

 

  "Redescopãr cu mare plãcere cã e mult mai bine sã lucrezi cu studenți decât cu contabile"

20. Referindu-ne la filosofie în contemporaneitate, vedeți o filosofie mai curând întoarsã asupra ei inseși, sau o filosofie capabilã de a avea contribuții în alte științe sau domenii de cercetare?

Ioan Mihãilescu: Sigur, o filosofie întoarsã asupra ei înseși înseamnã o filosofie de mare profunzime, dar care se adreseazã  unui numãr mic de inițiați. Or, se pare cã societãtile noastre au devenit foarte pragmatice, nu se mai poate ca filosofii sã nu fie stingheriți. Bine, n-au dus-o strãlucit din punct de vedere material, nici Kant, nici Fichte, nici Hegel, ei nu erau foarte sãraci, nici nu s-au îmbogãțit de pe urma filosofiei dar, de bine de rãu, aveau o catedrã universitarã și un salariu onorabil, încât puteau sã trãiascã decent; din salariu Kant își permitea sã aibã și o menajerã și o casã destul de bunã, ceea ce nu mai este posibil în prezent.   

Cine face aceastã filosofie profundã, o filosofie cu circulație restrânsã, pentru inițiați în domeniul filosofiei, are puținã cãutare. Editorul se va întreba câte exemplare se vând, ori, poate se vinde o carte în câteva zeci de exemplare. Atunci lumea se orienteazã spre o filosofie mai deschisã spre societate, filosofie moralã, filosofie politicã sau, de-a dreptul, intrã într-un fel de pseudo-sociologie, o sociologie fãcutã de filosofi care nu dispun de instrumentele științifice necesare, ea devenind o eseisticã, în sensul prost al termenului. Eseistica este un gen  filosofic, sociologic și literar atractiv, ce se adreseazã unui public insuficient de inițiat. Ea creeazã o impresie de facil, cãci oricine cu un oarecare spirit de observație ar putea sã-și dea cu pãrerea despre toate problemele. Aici cred cã este capcana în care cade popularizarea filosofiei, de a fi accesibilã câtor mai mulți cititori sau auditori, ceea ce, cu o anumitã facilitate tematicã, metodologicã și stilisticã poate duce în timp la compromiterea filosofiei și sociologiei. ªi în sociologie reducționismul la sondaje este jignitor. Sondajele sunt una dintre tehnici, dar nu sociologia în sine. 

21. Când vorbiți despre eseisticã sociologicã sau sociologie eseisticã, la cine vã referiti ?

Ioan Mihãilescu: Ca exemplu, e vorba de multitudinea de analiști care apar la televiziune, fugind de la un canal la altul, de la o emisiune la alta, și care sunt în stare azi sã vorbeascã despre terorismul din Irak, mâine vorbesc despre inundații, poimâine despre scãderea natalitãții, rãspoimâine mai zic ceva și despre dinamica religiei. De multe ori spun ce publicul așteaptã sã i se spunã, ce simt ei cã publicul așteaptã. Dacã e un post mai critic, se lanseazã in criticã. Dacã e un post mai domol, atunci spun pe placul auditoriului. Or, asta nu este o ținutã intelectualã corectã, iar dupã mine, abuzul de apariții publice poate sã conducã la notorietate, dar nici într-un caz la creșterea statutului stiințific. La mine în facultate, termenul de " analist " este utilizat peiorativ. 

22. Renunțați, începând cu data de 1 aprilie, la funcția de președinte al Consiliului de Administrație a UB, pentru a face loc, dupã cum spuneați, unor " idei noi ". Cãror activitãți vã veți dedica în continuare ? Veți polemiza cu cei care v-au atacat în ultimul timp în diferite ziare ?

Ioan Mihãilescu: Nu, nicidecum. Aceste atacuri sunt micile avataruri ale unei funcții. În ceea ce privește restul întrebãrii, indiferent cât optimism are, omul, când trece de mezzo camino della vita, trebuie sã-și facã un sumar, și-și dã seama cã orice ar face, în spate este mai mult decât înainte. Deși ne credem longevivi, trebuie sã ne calculãm timpul rãmas în viitor. Oricât de straniu v-ar pãrea acum, te poți gândi "cât mai am puterea sã scriu?".

Am ales opțiunea de a lucra cu studenții și doctoranzii, administrația acum nu mai mã intereseazã: mi-am jucat rolul, mi-am servit patria și poporul, îmi pot acum scrie memoriile. Redescopãr cu mare plãcere cã e mult mai bine sã lucrezi cu studenți decât cu contabile.

23. Aș dori sã vã întreb, cu sincer interes personal, ce ați sfãtui un student ?

Ioan Mihãilescu: Din câte cred, și m-am bucurat sã vãd, fiecare trebuie sã încerce sã facã ceva, chiar dacã o face pe cont propriu, sã încerce sã realizeze ceva. Schimbarea cere o aglutinare a intereselor și nu poți cere o schimbare de sistem dacã nu te schimbi tu însuți. Dacã fiecare ar face-o, lucrurile ar fi cu mult mai ușoare.

Altfel ajungi ca în romanul lui Hemingway, în care nu știi pentru cine bat clopotele. Oare nu bat tocmai pentru mine? "Ce pot face sã-mi salvez sufletul?", aceasta ar putea fi întrebarea. Scuza cã nu se poate, cã este greu trebuie depãșitã, fiecare poate face ceva. 

24. În sfârșit, ce pãrere aveți despre Gigi Becali?

Ioan Mihãilescu: Nu aș avea... Pot sã vã povestesc totuși o pãțanie legatã de el. Când Consiliul științific al unui institut de sondare, la care lucrez și eu, a primit o comandã pentru un sondaj, i-am fãcut dlui Becali devizul pentru lucrare. Dupã ce s-a uitat pe deviz, ne-a spus cã ar fi interesat de sondaj, dar doar la 20 sau 25 % din prețul estimat de noi. Ne-am separat atunci, am considerat cã domnia-sa nu poate aprecia o activitate de ordin intelectual.  

Însã, este un personaj foarte pitoresc și are anumite calitãți. Mizeazã pe faptul cã i se permite orice. Are și el puncte pe care nu le depãșește, atacã întotdeauna pânã la președinte (Traian Bãsescu n.r.). ªi-a luat și câțiva mentori intelectuali...Un om foarte amuzant, dar politica nu se face cu oameni amuzanți.

 

 

dl prof. dr. Ioan Mihăilescu predă în cadrul Facultății de Sociologie sociologia generală, sociologia dreptului, politici sociale europene. A fost decan, prorector, de două ori rector și, din 2005, Președintele CA al Universității din București. Este cunoscut pentru rolul jucat în reformarea învățământului superior românesc.
Reporterii își mărturisesc recunoștința față de bunăvoința și timpul petrecut în discuție.
Interviu de Ruxandra Apetrei și Marian Călborean (interviu cuprins în broșura "O filosofie, două perspective")

 

 

 

comenteaza acest articol pe Forum