Studiu:

Despre ce ar trebui să… (sau normativul descriptiv)

 de Laurențiu Gheorghe

 

            Pentru că se poate, am decis să scriu și eu un  articol în revista Luni, deși titlul revistei îmi dă aceiași fiori pe care îi aveam ca student când vedeam în orar cursuri puse luni dimineața. Articolul conține tot adevărul despre filosofie în general și despre facultatea noastră în particular. Orice altă versiune este declarată ab initio nulă de drept și lovită de nulitate absolută de fapt. Am vorbit.  

************

            Despre ce vreau să scriu : despre ce fel de filosofie trebuie să facem acum.

Acum câțiva ani eram la o școală de vară în America despre schimbările sociale. La un moment dat trebuia să lucrăm în grupuri și organizatorii s-au gândit să ne împartă în descriptive and normative sciences așa că eu nu știam unde să mă duc. Era ceea ce făceam eu descriptiv sau normativ? Pe de-o parte la facultate mi se spunea că noi nu dăm verdicte, noi nu suntem dogmatici, noi nu prescriem cum trebuie să fie lucrurile, pe de altă parte tot la facultate ni se spunea că noi nu ne ocupăm de cum sunt lucrurile, noi nu descriem omul sau natura umană, noi nu înregistrăm comportamente, noi nu facem statistici și nici sondaje de opinie. (noi, adică noi, filosofii, bineînțeles). Nu mi-a trecut prin cap să întreb  la noi la facultate: dar atunci stimați și venerabili maeștri noi cu ce anume ne ocupăm? Această ocazie fiind pierdută mă aflam în mijlocul amfiteatrului 1 al departamentului de arhitectură al Universității din Virginia în aceeași situație de mare profunzime filosofică precum se afla măgarul lui Buridan[1] în curtea Universității din Paris: "unde să mă duc, la nominaliști sau la realiști"? 

Cu greu mi-am luat inima în dinți și am întrebat și eu ca în celebrul banc cu belgieni: și noi filosofii în ce parte trebuie să o luăm ?  Păi, cum unde? La normative sciences of course! Păi, are căderea filosofia să spună ce e bine și ce e rău ? Are, are, ce altceva să facă dacă nu asta? Aha, m-am dumirit eu, deci asta trebuie să facem: să vedem ce e bine și ce e rău. Dar cum rămâne cu eticile personale și imposibilitatea comparației intersubiective  și cu libertatea fiecăruia de a decide ce e bine și ce e rău? Păi tocmai că acestea sunt niște mari probleme, este clar că numai filosofia poate să le descurce mi s-a răspuns. Bun asta mai citisem eu pe undeva[2] cum că filosofia este știința supremă care rezolvă acele probleme pe care nici o altă știință nu le poate rezolva, dar mă cam îndoiam că lucrurile ar sta așa și în viața reală.

            De fapt cum stau lucrurile în viața reală? Ce anume facem noi la Facultatea de Filosofie și ce anume ar  trebui să facem, iată întrebarea[3].

Problema ei este că, pentru a răspunde la această întrebare, ar trebui să fim atât descriptivi cât și normativi - de unde rezultă altă  întrebare: dacă nu cumva trebuie să fim atât descriptivi cât și normativi ca filosofi. Dar deja sunt de două ori[4] normativ ceea ce nu e bine, pentru că nu e bine să zică X sau Y cum ar trebui  să fie filosofia[5] în general, sau în particular, la noi în facultate. Q.e.d

            De ce nu e bine[6]? Pentru că suntem diferiți și pentru că avem dreptul la propria noastră opinie cu privire la ce este, cum este și de ce este filosofia așa cum este. Deci cum este filosofia  ?[7]          

            Păi cum să fie, vai de capul ei , așa este. Nu este mare, vezi poporul român "mare filosofie!!!", este de lăsat "lasă-mă dom'le cu filosofii d-astea", este inutil să o înveți pentru că "eu[8] sunt filosof înnăscut, de la naștere", mori de foame cu ea și, mai ales, îi aparține lui Pește[9].

            În aceste condiții ce ar fi de făcut ?   

            NIMIC. ABSOLUT NIMIC.

            Lucrurile merg așa de câteva mii de ani și ar fi extrem de inestetic și ireverențios să le schimbăm noi acum. Mai mult decât asta, cine suntem noi să o facem, în numele căror principii acționăm, pe cine reprezentăm și mai ales cine ne-a plătit[10]  să facem asta? 

            Iată cum o chestiune importantă, chiar gravă aș spune eu , care reclamă o decizie hotărâtă din partea tuturor și mai ales din partea comunității filosofice, a eșuat într-un indecidabil[11] de ordinul 3, ca urmare problema este închisă și epuizată. Va trebui să ne reorientăm către alte probleme mai folositoare, mai utile și mai simple pe care să putem eventual să le și rezolvăm din prima, ca să evităm dezvoltările ulterioare care ne-au produs asemenea bătăi de cap incomprehensibile altora care disprețuiesc profund filosofia în general și modul nostru de a filosofa în special.

            Acum cei care au înțeles să le comunice celor care nu au înțeles ce era de înțeles.

  

P.S. Sincer cred că sofistica este o cale de viitor și că ea ocupă nemeritat dezonorantul loc gol în programa noastră  universitară, de aceea cei care doresc să învețe adevarata filosofie, care a fost ocultată atâta vreme de discipolii lui Socrate, Platon și Aristotel,  sunt rugați să înceapă să se uite atent la televizor și să citească zilnic toată presa centrală și locală , precum și să meargă în fiecare zi la Administrația Financiară încercând să rezolve pașnic problemele cetățenilor contra unei sume modice care va fi făcută fifty-fifty cu facultatea.

 

Note:

 

[1] de căutat pentru seminar cine era Buridan și ce legătură are el cu măgarul lui

[2] dau zece la seminar celui care găsește citatul exact

[3] pt citatul exact și sursa lui dau doi de zece unul la mine la seminar și altul la orice alt seminar la alegere

[4] cine a stat să numere de câte ori am folosit cuvântul trebuie și-a dat seama că mint de sting pentru că l-am folosit de mai multe ori, pentru că m-a facut mincinos  îi anulez orice zece i-aș fi dat până acum fie la mine la seminar fie la orice alt seminar la alegere

[5] pentru cei care s-au prins le dau zece pe viață chiar dacă m-au facut mincinos mai devreme

[6] este impardonabil să insiști în chestiuni de bun simț.  Cine a citit acest rând este, vorba marelui Nietzsche, un complice al abominabilului Socrate drept pentru care îi suspend pe viață orice zece la seminar oricum ar fi fost el luat 

[7] lipsa de bun simț social al celui/celei care își pune această întrebare este strigătoare la cer , propun exmatriculare instantanee și discuții interminabile în consiliu, pe holuri și la o țigară despre cum ar trebui  pedepsită această personă și mai ales cum pot fi eradicați germenii acestei atitudini ostile față de filosofie in general și față de comunitatea noastră filosofică , în particular

[8] cine este  referentul termenului "eu"? Dacă nu știți este FOARTE GRAV și va trebui să vă autosupendați permisul de la bibilotecă pentru că, evident, ați făcut abuz de el.  

[9] cine va descoperi adevărata identitate a acestui " pește" este instantaneu înmatriculat direct la doctorat și i se va plăti retroactiv bursa începand de la naștere

[10] pentru  cei care doresc acest lucru sunt deschise doua conturi unul în lei și altul în valută la Banca Internațională a Religiilor, sucursala Gnoze Păgâne.  

[11] cine știe câte tipuri de indecidabile există să nu mai vină la nici un seminar pe care l-am ținut, îl țin și îl voi ține ( cei care se întrebă "de ce", intră în aceeași categorie ca cei descriși în această nota și li se aplică aceeași sancțiune)