Ediție specială: Filosofie -prestigiu sau popularitate

Despre Târgul Educației
-în special despre participarea Facultății de Filosofie-

de Marian Călborean, mc@filos.ro

1. Generalități
Când va avea loc exact Târgul Educației, manifestare anuală organizată din 2000 de Universitatea din București pentru promovarea facultăților, colegiilor și departamentelor sale, se știe cu aproximativ o lună și jumătate înainte. Dacă nu se întâmplă să fie alegeri în Universitate sau alte evenimente care perturbă, Târgul Educației se organizează în martie, în caz contrar în mai; realizând că vremea bună atrage participanți, anul acesta va fi totuși organizat în aprilie. La Universitate, seria de ședințe de organizare este urmată de mobilizarea pentru contactarea partenerilor și posibililor expozanți. De la an la an, apar elemente atât de inedite în program, încât tot ce poți face e să recunoști că într-adevăr, Universitatea din București este cea mai prestigioasă insituție de învățământ din țară și că tu, muritor de rând, nu poți înțelege amploarea a ce înseamnă educație: Editura Institutului Biblic si Misiune al Bisericii Ortodoxe dar și edituri ezoterice, ansambluri ale aromânilor, bulgarilor, elenilor, evreilor, maghiarilor, rromilor, rușilor lipoveni, ucrainienilor, campania antidrog „Noi nu vrem droguri", concerte de muzică clasică dar și rock, toate institutele culturale mari (Francez, British, Goethe), Concurs de artă studențească, veșnicul Bruno Medicina și al lui "Voluntariat și realizare personală", Oportunități profesionale de la Ernst&Young, organizarea de spectacole de teatru forum, „Spect-actors for non-discrimination" etc etc
La Facultatea de Filosofie, din primul moment este chemat la decanat Emi Socaciu, înștiințat de eveniment și de rugămintea de a organiza și de data aceasta la fel de bine ca ultima oară. Facultatea de Filosofie a prins de mult carnavalescul situației: o mulțime de victime inocente (după estimări 30.000, dar estimările le discutăm la sfârșit), în special elevi mobilizați prin pliante sau parteneriate media cu radio-uri și cotidiene se vor plimba printre zeci de standuri și se vor lăsa impresionați. De la primele ediții, amintire cu care încă ne mândrim, am pus ochii pe locul din dreapta, imediat pe culoar și l-am rezervat, influențând apoi cazarea în proximitate a Editurii PAIDEIA și a Asociației FILOS. Așezată comod la intrare, Filosofia se bucură de necazul celorlalte facultăți și își permite să dea tonul. Tonul constă de obicei într-o abordare personală, apropiată (în sens fizic) de vizitator și într-un joculeț. Avem cu ce să ne mândrim: joculețul de la Filosofie este subiectul de discuție al întregului Târg și ocupă cu noroc 60% din mediatizarea TV a Târgului. Mai întâi îi punem pe vizitatori, de multe ori țipând foarte prietenește la ei, să răspundă la niște întrebări de tipul „Cum stau lucrurile"? Apoi îi punem să mototolească tot ce scriseseră și să arunce la coș, să dea cu crosa sau cu praștia, toate pentru a-și băga ideea „în gura filosofului". Straniu paradox al popularității, organizatorii de la Moral-politică pun poze de filosofi care nu se studiază în Facultatea de Filosofie: Hegel, Cioran sau chiar Kant (cu posibila excepție a filosofiei morale, a unei prefețe și a câtorva argumente). Toate acestea se desfășoară cu foarte multă culoare (în general portocaliu), uneori cu colante verzi lipite pe jos.

2. Prețul succesului
Este surprinzător că în aceste condiții, Filosofia dă tonul Târgului. Dacă încercați să vă duceți la toate standurile prezente pe holurile Facultății de Drept, veți vedea că majoritatea celor prezenți nu știu ce caută acolo. Matematica își aduce un ecran enorm în fața căruia nu te poți întreba decât de unde au avut 100 de milioane să îl cumpere, n-am înțeles exact de ce Jurnalistica își pune studenții să se plimbe pe role, înainte și înapoi, numai să se plimbe iar editurile religioase și ezoterice te întreabă dacă nu ești prea tânăr ca să înțelegi cărțile lor. Diferitele asociații vin cu propria agendă de îndeplinit: fiecare așteaptă marea de oameni pe care să-i convingă, ideologizeze, reeduce. Trebuie să fie foarte bine să fii Asociația Studenților din Universitatea din București, să îți pui standul cât mai departe de centru, să ai 200 de baloane galbene precis organizate și să nu ai altă treabă decât să dai din când în când din ele la doritori. Cu toate acestea, și Matematica și Jurnalismul și Psihologia vin cu echipe comparative numeric cu cea a Filosofiei. Psihologia își valorifică și ea cunoștințele, dezvăluindu-ți la pachet caracteristicile astrale și temperamentul personal. Jurnalismul pretinde de 2 ani că realizează un ziar al Târgului „Info Târg"; în prima zi intervievează Rectorul U.B. și copy-paste din prezentarea Târgului, în a doua zi intervievează 4-5 standuri despre speranțele de la Târg (la ce speranțe leite au participanții, eficiența ar cere copy paste) și își intervievează decanul, în a treia zi nu este de găsit, deși așteptam veșnicele povești de succes „Lucian Mândruță & Co.". M-am interesat special: redactorii sunt cu toții profesori care dau 10 la 5 cursuri diferite reporterilor studenți; este inutil de precizat că echipa de redacție are mai mulți membri decât are ziarul articole. Se aude că Matematica ar fi încercat să lipească ceva cu scoci pe jos acum 2 ani, organizatorii au venit și i-au rugat să nu distrugă Facultatea de Drept. După cum am spus, copiii teribili ai Târgului lipiseră bine-mersi un teren de golf 40X80 cm, abțibild veritabil, scos de pe gresie abia după două luni.
Facultatea de Filosofie nu are bani. Cu două săptămâni înainte de eveniment, responsabilul principal merge înainte și înapoi, fumează gânditor, tot întrebându-se dacă nu vor găsi cumva decanul și administratoarea facultății 1-2 milioane pentru cele necesare. Din prieten în prieten, se mai găsesc pe undeva niște sponsorizări: un student lucrează la o editură, altul la o librărie, altul nu aduce sponsorizări dar răspândește vestea când se aude. Grupul organizatorilor nu este format pe criterii de merit; de când m-am bazat pe aprecierile lor și am pierdut banii FILOS cu tirajul de tricouri albe din 2005, pe care mulți dintre ei le-au servit pe gratis, mă întreb dacă n-ar trebui totuși să existe vreun criteriu. Ce este sigur este că ei nu sunt studenți tipici, nu obișnuiesc să își scoată ochii și chiar încearcă să muncească unitar, sub coordonarea asistenților. Caz contrar, unul dintre organizatorii profesori a părăsit mai demult grupul celor care munceau în Lucky pentru Târg exact pe problema „cine este șeful?". „Echipa de Târg" rămâne să stea la Târg în beneficiul elevilor vizitatori, deși puțini profesori de la Filosofie trec să o sprijine. Răsplata muncii sosește când dl decan Dumitru vine 5 minute, zâmbește admirativ că există oameni care pot face și așa ceva și acordă premii prin strângeri de mâini. Și el privește cu uimire faptul că iar s-a reușit scoaterea broșurii și pliantelor Filosofiei, se interesează ce a zis rectorul de joculeț și pleacă în vizita celorlalte standuri.

3. Chemarea popularității
La fel cum orice student entuziast poate face parte din echipa de la Filosofie, orice editură fără clienți ajunge să participe la Târg prin plata unei taxe de 100 $, achitabilă și în cărți -producții proprii pe care cel mai probabil Universitatea le va reacorda ca premii la diferitele concursuri; poți câștiga extragerea Târgului și să primești niște cărți de tantra-yoga, iată avantajele educației multilaterale. Impresia de carnavalesc și bufonerie a evenimentului este întărită de suprapunerea dintre banerele ziarelor și cotidienelor, fațada clasică de la Drept, bufetul optzecist de la intrare, domnișoarele care împart pliante groaznic scrise cu „Singura șansă pentru viitor" sau „Noul plan de învățământ al..", prezentatorul cu microfon care prezintă „extraordinara formație", formația nevinovată din Grozăvești care nu se știe cum a ajuns să falseze în public. La deschidere, rectorul ține un discurs sobru asupra dezvoltării educației în România, nu sunt foarte mulți ziariști dar tinerii jurnaliști amintiți mai sus agită reportofoanele ca pentru o declarație capitală. Am încercat la un moment dat să caut o cafea; am fost luat de mână și condus în cabinetul prorectorului, unde se păstra legătura cu cotidiene, radio-uri, bufete, unde se aduceau tricouri sau pliantele de la tipografii (ale noastre printre altele). Prins în toată agitația, m-am gândit că asta e, sunt dezavantajele obișnuite ale organizării într-o instituție destul de inflexibilă, în care diferitele birouri, direcții și centre trebuie fiecare să joace un rol.
Cum Târgul trebuie să ofere și ceva educativ, Filosofia se prezintă cu broșura sa populară, tehnoredactată de parcă ar fi ultima apariție în domeniul benzilor desenate, foarte grafică, accesibilă și ușor de citit. În ciuda unor schimbări binevenite, și în anul acesta va zâmbi de pe copertă aceeași colegă enigmatică, devenită pe vecie simbolul facultății. Se pare că munca echipei de Târg nu este de sorginte intelectuală, textele fiind ameliorate odată la trei ani, conținând în continuare expresii bombastice și pe alocuri incoerente ca „Mulți dintre absolvenții noștri au devenit modele sociale de excepție, actori activi în fenomenul de europenizare a României", „Noi avem întotdeauna un punct de vedere, căutăm întotdeauna noi oportunități. Noi credem în capacitatea noastră de a schimba lucrurile" (care „noi"?), plus bucăți în care limba de lemn se îmbină cu neadevărul „Facultatea de Filosofie: cele mai performante modele educaționale aplicate de un corp profesoral de excepție" (mă refer, evident, la „modelele educaționale", expresie pe care nu am auzit-o în facultate) sau „fiind în deplin acord cu această concepție modernă asupra educației, Facultatea de Filosofie pune un accent foarte mare pe dezvoltarea, exersarea și aplicarea tuturor acestor abilități cu atât mai necesare tinerilor români care încă ies de pe băncile liceelor cu ideea că educația înseamna a asculta, a memora, a repeta și mai puțin a gândi, a comunica, a imagina, a experimenta, a inventa, a revoluționa". După munca fizică și vocală implicată de Târg, filosofii se recuperează, bând cu recomandare de sus o bere gratuită în Lucky, unul dintre asistenți doarme două zile. Cineva de la o altă Facultate vrusese să ne roage, la sfârșit, ca la anul să organizăm împreună standul; era clar că am fost din nou cei mai buni.

4.Detalii de încheiere
Când Târgul se apropie de final, fără miniștri, decani sau celebrități, lumea plictisită de burlesc stă așezată pe scările de la intrarea Facultății de Drept. L-am întrebat la un moment dat pe unul dintre organizatorii de la Universitate cum știe pro-rectorul responsabil de eveniment dacă Târgul a fost o reușită; răspunsul stă, cum se putea bănui, în feedback-urile primite, deseori direct de la subordonați. Atât timp cât n-a fugit nimeni, nu s-au furat rechizitele vreunui expozant încuiate individual în fiecare seară și trainingurile au fost duse la capăt, toată lumea e fericită, doar succesul unui Târg e o „mână invizibilă" care, fiind invizibilă, nu este în responsabilitatea nimănui să o vadă. Dar numărul de vizitatori? În acest domeniu practic, se pot practica două metode foarte practice: măsori intrările dintr-un interval orar, le regularizezi din ochi și apoi dublezi, sau numeri pliantele distribuite și triplezi. Chiar dacă cei prezenți la edițiile 2004 și 2005 știu foarte bine că în 2005 nu au fost nici jumătate din vizitatorii lui 2004, site-ul organizatorilor prezintă ediția 2005 ca „păstrând constant numărul ridicat al vizitatorilor (30000-35000)"; ca o curiozitate, pentru ediția 2006 sunt pregătite doar 5000 de pliante cu oferta educațională a UB, potrivit aceluiași site. Cu puțin înainte de încheierea ediției 2005 am avut curiozitatea să ascult un cor de copii de sub 10 ani, cântând în mijlocul Târgului. Privindu-le buzele, aș fi putut jura că fac playback, caz în care diavolul din detalii mi-a îndepărtat încă un pic Târgul Educației de ideal (sau măcar de un Gaudeamus, acolo).

 

comenteaza acest articol pe Forum 


Alte articole de același autor:

Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)

Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)

Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)

Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)

Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)

Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)

Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)

Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)

Minte-mă (nr. 6)

La trap prin facultatea de filosofie  (nr. 6)

Scurt paradox al intelectualității române (nr. 7)

Filme: returul la realitate (nr. 7)

Înaintemergător filosofiei şi depresiei (nr. 8)

Filme despre filme (nr. 8)