Ediție specială: Filosofie -prestigiu sau popularitate
Despre
Târgul Educației
-în special despre participarea Facultății de Filosofie-
de Marian Călborean, mc@filos.ro
1. Generalități
Când va avea loc exact Târgul Educației, manifestare anuală
organizată din 2000 de Universitatea din București pentru promovarea
facultăților, colegiilor și departamentelor sale, se știe cu
aproximativ o lună și jumătate înainte. Dacă nu se întâmplă să fie
alegeri în Universitate sau alte evenimente care perturbă, Târgul
Educației se organizează în martie, în caz contrar în mai; realizând
că vremea bună atrage participanți, anul acesta va fi totuși
organizat în aprilie. La Universitate, seria de ședințe de
organizare este urmată de mobilizarea pentru contactarea
partenerilor și posibililor expozanți. De la an la an, apar elemente
atât de inedite în program, încât tot ce poți face e să recunoști că
într-adevăr, Universitatea din București este cea mai prestigioasă
insituție de învățământ din țară și că tu, muritor de rând, nu poți
înțelege amploarea a ce înseamnă educație: Editura Institutului
Biblic si Misiune al Bisericii Ortodoxe dar și edituri ezoterice,
ansambluri ale aromânilor, bulgarilor, elenilor, evreilor,
maghiarilor, rromilor, rușilor lipoveni, ucrainienilor, campania
antidrog „Noi nu vrem droguri", concerte de muzică clasică dar și
rock, toate institutele culturale mari (Francez, British, Goethe),
Concurs de artă studențească, veșnicul Bruno Medicina și al lui
"Voluntariat și realizare personală", Oportunități profesionale de
la Ernst&Young, organizarea de spectacole de teatru forum,
„Spect-actors for non-discrimination" etc etc
La Facultatea de Filosofie, din primul moment este chemat la decanat
Emi Socaciu, înștiințat de eveniment și de rugămintea de a organiza
și de data aceasta la fel de bine ca ultima oară. Facultatea de
Filosofie a prins de mult carnavalescul situației: o mulțime de
victime inocente (după estimări 30.000, dar estimările le discutăm
la sfârșit), în special elevi mobilizați prin pliante sau
parteneriate media cu radio-uri și cotidiene se vor plimba printre
zeci de standuri și se vor lăsa impresionați. De la primele ediții,
amintire cu care încă ne mândrim, am pus ochii pe locul din dreapta,
imediat pe culoar și l-am rezervat, influențând apoi cazarea în
proximitate a Editurii PAIDEIA și a Asociației FILOS. Așezată comod
la intrare, Filosofia se bucură de necazul celorlalte facultăți și
își permite să dea tonul. Tonul constă de obicei într-o abordare
personală, apropiată (în sens fizic) de vizitator și într-un
joculeț. Avem cu ce să ne mândrim: joculețul de la Filosofie este
subiectul de discuție al întregului Târg și ocupă cu noroc 60% din
mediatizarea TV a Târgului. Mai întâi îi punem pe vizitatori, de
multe ori țipând foarte prietenește la ei, să răspundă la niște
întrebări de tipul „Cum stau lucrurile"? Apoi îi punem să
mototolească tot ce scriseseră și să arunce la coș, să dea cu crosa
sau cu praștia, toate pentru a-și băga ideea „în gura filosofului".
Straniu paradox al popularității, organizatorii de la Moral-politică
pun poze de filosofi care nu se studiază în Facultatea de Filosofie:
Hegel, Cioran sau chiar Kant (cu posibila excepție a filosofiei
morale, a unei prefețe și a câtorva argumente). Toate acestea se
desfășoară cu foarte multă culoare (în general portocaliu), uneori
cu colante verzi lipite pe jos.
2. Prețul succesului
Este surprinzător că în aceste condiții, Filosofia dă tonul
Târgului. Dacă încercați să vă duceți la toate standurile prezente
pe holurile Facultății de Drept, veți vedea că majoritatea celor
prezenți nu știu ce caută acolo. Matematica își aduce un ecran enorm
în fața căruia nu te poți întreba decât de unde au avut 100 de
milioane să îl cumpere, n-am înțeles exact de ce Jurnalistica își
pune studenții să se plimbe pe role, înainte și înapoi, numai să se
plimbe iar editurile religioase și ezoterice te întreabă dacă nu
ești prea tânăr ca să înțelegi cărțile lor. Diferitele asociații vin
cu propria agendă de îndeplinit: fiecare așteaptă marea de oameni pe
care să-i convingă, ideologizeze, reeduce. Trebuie să fie foarte
bine să fii Asociația Studenților din Universitatea din București,
să îți pui standul cât mai departe de centru, să ai 200 de baloane
galbene precis organizate și să nu ai altă treabă decât să dai din
când în când din ele la doritori. Cu toate acestea, și Matematica și
Jurnalismul și Psihologia vin cu echipe comparative numeric cu cea a
Filosofiei. Psihologia își valorifică și ea cunoștințele,
dezvăluindu-ți la pachet caracteristicile astrale și temperamentul
personal. Jurnalismul pretinde de 2 ani că realizează un ziar al
Târgului „Info Târg"; în prima zi intervievează Rectorul U.B. și
copy-paste din prezentarea Târgului, în a doua zi intervievează 4-5
standuri despre speranțele de la Târg (la ce speranțe leite au
participanții, eficiența ar cere copy paste) și își intervievează
decanul, în a treia zi nu este de găsit, deși așteptam veșnicele
povești de succes „Lucian Mândruță & Co.". M-am interesat special:
redactorii sunt cu toții profesori care dau 10 la 5 cursuri diferite
reporterilor studenți; este inutil de precizat că echipa de redacție
are mai mulți membri decât are ziarul articole. Se aude că
Matematica ar fi încercat să lipească ceva cu scoci pe jos acum 2
ani, organizatorii au venit și i-au rugat să nu distrugă Facultatea
de Drept. După cum am spus, copiii teribili ai Târgului lipiseră
bine-mersi un teren de golf 40X80 cm, abțibild veritabil, scos de pe
gresie abia după două luni.
Facultatea de Filosofie nu are bani. Cu două săptămâni înainte de
eveniment, responsabilul principal merge înainte și înapoi, fumează
gânditor, tot întrebându-se dacă nu vor găsi cumva decanul și
administratoarea facultății 1-2 milioane pentru cele necesare. Din
prieten în prieten, se mai găsesc pe undeva niște sponsorizări: un
student lucrează la o editură, altul la o librărie, altul nu aduce
sponsorizări dar răspândește vestea când se aude. Grupul
organizatorilor nu este format pe criterii de merit; de când m-am
bazat pe aprecierile lor și am pierdut banii FILOS cu tirajul de
tricouri albe din 2005, pe care mulți dintre ei le-au servit pe
gratis, mă întreb dacă n-ar trebui totuși să existe vreun criteriu.
Ce este sigur este că ei nu sunt studenți tipici, nu obișnuiesc să
își scoată ochii și chiar încearcă să muncească unitar, sub
coordonarea asistenților. Caz contrar, unul dintre organizatorii
profesori a părăsit mai demult grupul celor care munceau în Lucky
pentru Târg exact pe problema „cine este șeful?". „Echipa de Târg"
rămâne să stea la Târg în beneficiul elevilor vizitatori, deși
puțini profesori de la Filosofie trec să o sprijine. Răsplata muncii
sosește când dl decan Dumitru vine 5 minute, zâmbește admirativ că
există oameni care pot face și așa ceva și acordă premii prin
strângeri de mâini. Și el privește cu uimire faptul că iar s-a
reușit scoaterea broșurii și pliantelor Filosofiei, se interesează
ce a zis rectorul de joculeț și pleacă în vizita celorlalte
standuri.
3. Chemarea popularității
La fel cum orice student entuziast poate face parte din echipa de la
Filosofie, orice editură fără clienți ajunge să participe la Târg
prin plata unei taxe de 100 $, achitabilă și în cărți -producții
proprii pe care cel mai probabil Universitatea le va reacorda ca
premii la diferitele concursuri; poți câștiga extragerea Târgului și
să primești niște cărți de tantra-yoga, iată avantajele educației
multilaterale. Impresia de carnavalesc și bufonerie a evenimentului
este întărită de suprapunerea dintre banerele ziarelor și
cotidienelor, fațada clasică de la Drept, bufetul optzecist de la
intrare, domnișoarele care împart pliante groaznic scrise cu
„Singura șansă pentru viitor" sau „Noul plan de învățământ al..",
prezentatorul cu microfon care prezintă „extraordinara formație",
formația nevinovată din Grozăvești care nu se știe cum a ajuns să
falseze în public. La deschidere, rectorul ține un discurs sobru
asupra dezvoltării educației în România, nu sunt foarte mulți
ziariști dar tinerii jurnaliști amintiți mai sus agită
reportofoanele ca pentru o declarație capitală. Am încercat la un
moment dat să caut o cafea; am fost luat de mână și condus în
cabinetul prorectorului, unde se păstra legătura cu cotidiene,
radio-uri, bufete, unde se aduceau tricouri sau pliantele de la
tipografii (ale noastre printre altele). Prins în toată agitația,
m-am gândit că asta e, sunt dezavantajele obișnuite ale organizării
într-o instituție destul de inflexibilă, în care diferitele birouri,
direcții și centre trebuie fiecare să joace un rol.
Cum Târgul trebuie să ofere și ceva educativ, Filosofia se prezintă
cu broșura sa populară, tehnoredactată de parcă ar fi ultima
apariție în domeniul benzilor desenate, foarte grafică, accesibilă
și ușor de citit. În ciuda unor schimbări binevenite, și în anul
acesta va zâmbi de pe copertă aceeași colegă enigmatică, devenită pe
vecie simbolul facultății. Se pare că munca echipei de Târg nu este
de sorginte intelectuală, textele fiind ameliorate odată la trei
ani, conținând în continuare expresii bombastice și pe alocuri
incoerente ca „Mulți dintre absolvenții noștri au devenit modele
sociale de excepție, actori activi în fenomenul de europenizare a
României", „Noi avem întotdeauna un punct de vedere, căutăm
întotdeauna noi oportunități. Noi credem în capacitatea noastră de a
schimba lucrurile" (care „noi"?), plus bucăți în care limba de lemn
se îmbină cu neadevărul „Facultatea de Filosofie: cele mai
performante modele educaționale aplicate de un corp profesoral de
excepție" (mă refer, evident, la „modelele educaționale", expresie
pe care nu am auzit-o în facultate) sau „fiind în deplin acord cu
această concepție modernă asupra educației, Facultatea de Filosofie
pune un accent foarte mare pe dezvoltarea, exersarea și aplicarea
tuturor acestor abilități cu atât mai necesare tinerilor români care
încă ies de pe băncile liceelor cu ideea că educația înseamna a
asculta, a memora, a repeta și mai puțin a gândi, a comunica, a
imagina, a experimenta, a inventa, a revoluționa". După munca fizică
și vocală implicată de Târg, filosofii se recuperează, bând cu
recomandare de sus o bere gratuită în Lucky, unul dintre asistenți
doarme două zile. Cineva de la o altă Facultate vrusese să ne roage,
la sfârșit, ca la anul să organizăm împreună standul; era clar că am
fost din nou cei mai buni.
4.Detalii de încheiere
Când Târgul se apropie de final, fără miniștri, decani sau
celebrități, lumea plictisită de burlesc stă așezată pe scările de
la intrarea Facultății de Drept. L-am întrebat la un moment dat pe
unul dintre organizatorii de la Universitate cum știe pro-rectorul
responsabil de eveniment dacă Târgul a fost o reușită; răspunsul
stă, cum se putea bănui, în feedback-urile primite, deseori direct
de la subordonați. Atât timp cât n-a fugit nimeni, nu s-au furat
rechizitele vreunui expozant încuiate individual în fiecare seară și
trainingurile au fost duse la capăt, toată lumea e fericită, doar
succesul unui Târg e o „mână invizibilă" care, fiind invizibilă, nu
este în responsabilitatea nimănui să o vadă. Dar numărul de
vizitatori? În acest domeniu practic, se pot practica două metode
foarte practice: măsori intrările dintr-un interval orar, le
regularizezi din ochi și apoi dublezi, sau numeri pliantele
distribuite și triplezi. Chiar dacă cei prezenți la edițiile 2004 și
2005 știu foarte bine că în 2005 nu au fost nici jumătate din
vizitatorii lui 2004, site-ul organizatorilor prezintă ediția 2005
ca „păstrând constant numărul ridicat al vizitatorilor
(30000-35000)"; ca o curiozitate, pentru ediția 2006 sunt pregătite
doar 5000 de pliante cu oferta educațională a UB, potrivit aceluiași
site. Cu puțin înainte de încheierea ediției 2005 am avut
curiozitatea să ascult un cor de copii de sub 10 ani, cântând în
mijlocul Târgului. Privindu-le buzele, aș fi putut jura că fac
playback, caz în care diavolul din detalii mi-a îndepărtat încă un
pic Târgul Educației de ideal (sau măcar de un Gaudeamus, acolo).
comenteaza acest articol pe Forum
Alte articole de același autor:
Mircea Cărtărescu și politica (nr. 1)
Îndemn la lectură: proiectul proustian (nr. 1)
Micile pasiuni ale marilor oameni (nr. 2)
Despre schimbare în facultatea de filosofie (nr. 2)
Și caii se educă, nu-i așa? (nr. 3)
Adevarata, banala, trista si lunga poveste a hartiei igienice (nr. 4)
Piste de cercetare pentru studentii limbajului (nr. 4)
Filme ale deziluziei sociale (nr. 5)
La trap prin facultatea de filosofie (nr. 6)
Scurt paradox al intelectualității române (nr. 7)
Filme: returul la realitate (nr. 7)
Înaintemergător filosofiei şi depresiei (nr. 8)
Filme despre filme (nr. 8)