Literatură și arte

muzică despre muzică

de Victor Stütz

 

Frank Zappa – Joe's Garage (1979)
Pentru mine acest album are o poveste frumoasă. Aveam 7 ani și m-am oprit la o tarabă cu casete a unui nene cam ciudat. M-am uitat la casete și am izbucnit: Uite-l pe Zappa! Nenea a fost oarecum șocat, m-a lăudat și mi-a făcut cadou albumul. De-atunci am avut o relație de afaceri foarte bună.
Aici Zappa face misto de operele rock, de rockeri, de rock. Este o parodie crunta la lucrările "cu miez" ale trupelor pe care le considerăm noi "pentru intelectuali". De fapt, toate floyd-urile si who-urile ce nu sunt decat o joacă stupidă de copii. Zappa a ironizat întotdeauna tot ce a prins, de la muzicile cele mai complexe pana la onomastică și societatea americană (fiind pionier în domeniu), foarte critic și întotdeauna genial.
În Garaju lu Joe se întamplă tot felul de minunății. Zappa baga niște chitară de-aia extrem de inteligentă, doar e tăticu' lu' Steve Vai iar V.Colaiuta bate cu un fler și o abilitate de-ți vine să te mai gîndești dacă-ți place mai mult Bozio. Nu muzica este în prim plan, ci povestea trupei amărîte de rock, care crește și ajunge să aibă grupies și tot. Zappa ilustrează la clapă dînd nota de fantastic (normal) iar o curvă proastă își transformă vocea de gîscă într-una de divă și spune: Information is Not knowledge, Knowledge is Not wisdom, Wisdom is not truth, Truth is not beauty, Beauty is not love, Love is not music, Music is the best...
Wisdom is the domain, Of the wis (which is extinct). Beauty is a french Phonetic corruption Of a short cloth Neck ornament Currently in Resurgence...
V-ați prins că face mișto de voi toți, nu?


        Talking Heads – Remain In The Light (1980)
Albumul este al treillea în suita colaborărilor cu Brian Eno, și este extrem de bine lucrat, produs impecabil de acesta, care a lucrat întotdeauna numai cu mari meseriași, iar Talking Heads i-au dat exact ceea ce-și dorea. Byrne este genial. Cred că este un om foarte nebun. Îmi amintește puțin de cretinoidul ăla de Brian Ferry, însă este mult mai energic, dracu, se produc în epoca postpunk - postdisco, unde totul era despre muzica de dinainte. Ritmurile sunt un melanj de Africa și America de Sud, scenele vocale sunt lungi, aerate, foarte melodioase, ca niște incantații amerindiene, Byrne mușcă cu stil la fiecare cuvînt, la fiecare idee, da, e o muzică de idei, iar Belew la chitară (a cîntat cu Bowie, cu Zappa, are ce pune la Resume) spintecă tot, afară de odele pe care le ilustrează din voce (backing-vocal).
Basul prevestește ceva rău și, brusc, albumul devine foarte întunecat. Meditativ, greu, ca o litanie. Eno se joacă (arăbisme, nebunii) iar Byrne este apocaliptic. Atmosferă. Din chitară ies sunete lungi, nu chinuitoare sau oak-uri a la Hendrix, a la soul. Pasaje descriptive.
Albumul cere resurse, nu-l asculta dacă n-ai, dacă nu ești făcut pentru a urmari un discurs. Remain in the Light este discurs

T. Rex – Electric Warrior (1971)
Mark Bolan nu este privit ca un erou. Dacă ne-ntrebam "whatever happened to the heroes? sau " whatever ...heroes, all the shakespeareoes...? ""? poate îl băgam și pe el în categoria asta, dar nu cred că este cazul, mi se pare că avem inflație de eroi în muzică, iar Bolan stă bine acolo unde este. EW este despre muzica vremii, inteligent construit pe rețeta hippie, cu deschideri evidente spre new wave și punk, dracu, e glam rock! Cred că Bolan exagerează intentionat accentuând partea hippie, versurile obsedante despre paradis și sex (simultane), despre copiii nefericiți ce vor fi fericiți împreună pentru totdeauna -ne-ar face sa rîdem, dacă vocea nu ar suna tragic, în atîrnarea ei, și în urletele gen Iggy Pop. Avem pe album și R&B și blues, Bolan este rafinat și inteligent, nu putea oricine să fie concurentul și prietenul lui Bowie (care, by the way, mi se pare că nu a fost niciodată mai bun decît în anii '90), are și vocația hit-urilor, a pieselor făcute să rămînă în istorie, să stea alții și să facă cover-uri după ele (gen " Get It On " – cel mai tare cover pare cel de Blondie).
Albumul este simplu, prinde, cu ritmuri de începuturi de rock&roll, cu chitară caldă, cu stări pseudo-psihedelice și, fiind glam, bineînțeles, cu o teatralitate dandy zic, de care nu te prinzi dacă e pe bune sau e la mișto. Oricum, voi v-ați prins fiindcă v-am zis eu: e DANDY!


The Cream – Wheels Of Fire (1968)
De ce e ăsta despre muzică? Fiindcă trupa asta a inventat muzica! Cream este DUMNEZEU!!! Așa zicea un zid englezesc prin anii '60: "Clapton is God". Face-o Zappa cît o face mișto de nenea "Clapston" dar băiatu', avea pe vremea aia 20 de ani, a inventat tot ce ține de chitara electrică, și, împreună cu Bruce și Baker, au făcut Cream. Cream e DUMNEZEU!
Trebuie să amintesc (ha!) că băieții nu se suportă între ei. Bruce și cu Baker erau, cam la 35 de ani, cei mai tari pe felia lor, iar Clapton " începător ". Comunicare nu exista, nici pe scenă, nici cu publicul, hipioții stăteau liniștiți pe scaunele lor si ascultau. Pe aștia îi aduceau tîrîș și ii propteau pe scenă. Apoi, după acomodare, începea nebunia. Este greu să asculți instrumentele în același timp (și sunt doar 3!), trebuie să le iei cîte două, să le simți violența, energia. Basul lui Bruce are un sound de motor rusesc, controlat la perfecțiune, face solo tot timpul, se joacă și violează în acelasi timp ; mai are și voce și muzicuță. Baker a bătut altfel la tobe. A făcut el ceva cu tumurile. Are un balans de tobar negru. Slowhand e epustuflant! Ascultați intrarea în solo de pe Crossroads. E magistrală, cea mai impetuoasă manifestare din istoria rockului. Albumul preia standarde de la ăi bătrîni și face noua muzică. E imposibil sa nu știți piesele. Mai ascultați, oricum. A! Theo, ai dreptate, Clapton e mai bun decat Hendrix!

 

comenteaza acest articol pe Forum 
 

Alte articole de același autor:

Albume de alienare (nr 5)