Eseu:

Vulgaritatea în cultura poporului român

de Elisabeta Turmac
( text selectat în urma cursului de Cultură politică )

 

    Există vulgaritate? Este românul vulgar?
Nu te poți război cu propria natură. Mai exact, singura șansă de a domina este să o asumi. Integral-nu e rentabil și nici cinstit- să-ți faci un portret public cosmetizat. Mai devreme sau mai târziu, solemnitățile contrafăcute și purismele demagogice se destramă și te fac de râs. Firește că nu e recomandabil să fii impudic, să arăți fiecare centimă din slăbiciunea proprie sau să ieși în piață cu lucruri care sunt, prin natura lor, private. Pe de altă parte nu e bine să mergi cu discreția până la duplicitate. Cei care, la dineurile oficiale, afectează cumpătarea, pentru a se îndopa apocaliptic în fața frigiderului de acasă, îmi sunt suspecți, ca și cei care fac amor pe întuneric sau visează noaptea, într-o solitară concupiscență, la tot ceea ce și-au refuzat peste zi. Înțeleg, firește să asigur maxima coerență posibilă între ființa mea intimă și cea socială, să nu-mi ascund umbra sub preș.
    Vicii. Toți avem vicii. Că citești cărți într-o bibliotecă la Harvard sau că tragi pe nas, se numește tot viciu. Vicii recunoscute și vicii dezaprobate. Fiecare are rețeta lui existențială, fiecare dintre noi trăiește în propria-i lume. De ce spun toate acestea eu, din perplexitate față de lumea de ieri și de azi. Dar cum arată lumea din jur, scena noastră politică, publicațiile, talk-show-rile la care unii din puriștii de azi, de ieri, de mâine nu ezită să participe? Nu se prostituează, zi de zi, principiile, idealurile, cuvintele? Întoarce-te la cultură omule. Dar unde a fost el până acum? Și unde a fost înainte? Se află el cumva în altă parte decât acolo unde îi este natura umană? Face parte vulgaritatea din concentrația oxigenului pe care îl respirăm? Vulgaritatea este ceva care se află pe buzele tuturor dar la care nimeni nu cugetă vreodată? Tot ceea ce voi face este o încercare de a contura câteva idei despre vulgaritate. Există sau nu ea în cultura poporului român? Firește că da, am fi tentați cu toții să spunem. Dar cred că astfel am fi cruzi și neatenți în privința localizării ei. Spun încercare pentru că mi se pare necinstit să plasez discursul la altă scară.
    Toate acestea prind corp în viața spectaculoasă a destinului fiecărui individ uman iresponsabil de el. Totul se trăiește și nu știu dacă avem dreptul să comentăm totul, pentru că, să nu uităm, nici noi nu suntem perfecți, și noi avem mizeriile noastre sufletești. Adevăratele probleme morale, nu sunt acelea pe care ți le pui cu creionul în mână, în destinderea responsabilă a contemplării și analizării, ci acelea care ți se pun, care apar imprevizibil cu violență. Unii au nevoie de ghidaj, de a trăi prin delegație și de aceea transferă asupra altuia responsabilitatea propriilor greșeli. Nu este eticul o referință contrară a fiecăruia? Ce faci când apar situațiile limită, iar eticul se impune cu obligativitate? ....

    Sub mască crezi că nu poate citi nimeni. Amăgiri, în situații limită se vede stereotipia socială cea mai fadă. De foarte multe ori nu percepem vulgaritatea decât de la nivelul scandalosului în sus. Până la acel nivel, totul ni se pare oarecum în regulă, și ca atare, în afara oricărui interes și a oricăror discuții.
    Strict vorbind, deriva morală de fiecare zi nu constă într-o acumulare dementă de păcate strigătoare la cer. Nu omuciderea, sodomia, asuprirea copiilor sunt materia primă a vulgarității cotidiene; nu păcatele strigătoare la cer - ele tind adesea să se înscrie în sfera patologicului decât în cea a vinii. Crima lui Raskolnikov plutește ca mai toate crimele dostoievskiene- undeva între muribund și religios. Mult mai elocventă din unghi etic mi se pare imoralitatea personajelor lui Gogol, demonismul lui plat, monstruozitatea incoloră a sufletelor adormite. Am fi tentați să spunem că doar omul mediocru e vulgar. Tocmai acesta e păcatul lui de moarte, cel care îl scutește de atacul comunității și de tresărirea conștiinței proprii. Caracterizat și văzut doar prin ceea ce omite, decât prin faptul comis, invulnerabil, liniștit în gesturile și expresivitatea sa, omul mediocru e depozitarul cel mai perfid al mizeriei morale. Și el există în fiecare din noi. Nu e politicos, rezervat, educat, manierat, nu e nici măcar atent. Aceasta nici măcar e problema centrală. Marcat de această incapacitate, omul se face vinovat nu de răul la care e constrâns (de împrejurări aspre, spaime necontrolate și alte asemenea), ci pentru răul la care consimte neconstrîns. Ipocritul confundă morala cu discreția. Drama lui nu e că se simte mereu îndemnat să greșească, ci că nu-și poate camufla perfect greșeala.
    Niciodată în istoria omenirii practicile sexuale nu au fost tăinuite. Au fost perioade când oamenii nu prea vorbeau despre acest lucru deoarece era considerat pudic. Dar au existat și perioade- epoca victoriană- când practicile sexuale nu prea erau tăinuite, cuvintele erau rostite fără excesivă pudoare, iar faptele nu prea aveau nevoia de perdea. Gesturile pe față, vorbele spuse direct, obscenități vizibile, anatomii dezgolite ș.a.m.d. Fără a sta prea mult pe gânduri și astâzi este la fel. Și cum s-ar putea ca lucrurile să stea altfel? Explicațiile ar fi că, dacă reprimarea a fost, începând cu perioada clasică, modalitatea esențială de legătură dintre putere, cunoaștere și sexualitate, nu putem scăpa de acest jug decât plătind un preț considerabil: ar trebui o abolire a interdicțiilor, o violare a legilor, o reacordare a locului cuvenit plăcerii în real, dar și o economie nouă în cadrul mecanismului plăcerii, pentru că și cea mai mică scânteie de adevăr are o condiționare politică. Nu putem aștepta astfel de efecte nici de la practica medicală, nici de la un discurs teoretic chiar dacă el ar fi riguros. După sute de ani de exprimare neînfrînată, putem face să coincidă apariția reprimării cu dezvoltarea Capitalismului. Dar discursul despre sex a fost mai degrabă multiplicat decât rarefiat; chiar dacă a purtat cu el interdicții și prohibiții în moduri decisive, a asigurat consolidarea și implantarea unei întregi sexualități disparate- ceea ce înseamnă că toate acestea nu au jucat în esență decât un rol de apărare. Nu ar trebui oare să ne punem întrebarea: de ce este sexul atât de secret? Care este acea forță care atâta vreme l-a redus la tăcere și care abia de curând și-a slăbit strânsoarea, permițându-ne poate să-i punem întrebări? În povestirea sa, Diderot spune că geniul cel bun, Cucufa, descoperă pe fundul buzunarului său, printre câteva nimicuri- grăunțe sfințite, mici podoabe din plumb și bomboane mucegăite- un minuscul inel de argint căruia, dacă i se răsucește piatra, face să vorbească organele genitale întâlnite în cale. El îi dăruiește inelul sultanului curios. Iar nouă nu ne rămâne decât să aflăm care inel miraculos ne oferă o atare putere, în degetul cărui sultan a fost el așezat, și ce joc de putere ne îngăduie ori presupune el, și cum se face că fiecare dintre noi a putut să devină în raport cu propriul sex și cu cel al celorlalți un sultan atent și imprudent.
    Nu e nevoie decât să urci într-un troleibuz sau tramvai ca să auzi că ,,nu mai e cum era odată". Și nu știu dacă acei oameni în vârstă, ,,preocupați" de educația defectuoasă a tineretului au în vedere și big heat-ul. Dar, dacă așa stau lucrurile, nu-mi rămâne decât să mă înclin respectos în fața perspicacității lor fără cusur. Sau e de ajuns să privești cu un dram de atenție în curtea MTV-ului ca să observi că tam-tam-ul mediatic, dichisit cu surle și trâmbițe, premii cu duiumul și loc asigurat în heavy-rotation, din jurul unor Prodigy sau a unui Fat Boy Slim, s-a diminuat în ultimii ani până la o ignorare cvasitotală. Muzica contemporană și eleganța- este să ridici ușor din umeri (un gest prea apăsat nu ar fi tocmai de bun gust) și să murmuri cu o strâmbătură vagă (mimica exagerată nu face casă bună cu pretențiile de finesse) că în mod clar nu au nici în clin nici în mânecă ( dar nici cu muzica). Stilul, grația, eleganța au luat-o de ceva timp la picior din spațiul ultraformatat, pre(a) fabricat, populat de ,,vedete" scoase pe banda rulantă și înlocuite imediat după ,,15 minute de glorie", pe cât de strălucitoare pe atât de găunoase. Doamne, ce ușoară e muzica ușoară! Stilul nu e în haine și nici în poze, ci în felul cum le porți și în atitudinea care spune că ești exact cine, cum și unde vrei să fii.
    Mizerii. Ziariștii vânează numai mizerii, inventează cele mai ticăloase mizerii, după care te somează să le comentezi, să răspunzi la cele mai puturoase întrebări. Tot ceea ce ei ne oferă noi de fapt cerem involuntar. Trăim într-o lume pestriță iar bogăția noastră este jegul lustruit al oricărei societăți în schimbare. Trebuie să fi spiritual, să minți frumos, persuasiv, inocent, să zâmbești dulce, derutat să spui bancuri, să fii acid, să tachinezi, aluziv, spumos, caustic, dar niciodată să nu spui ce gândești. Nu a existat și nu există onoare, trebuie să faci rolul bine, dacă nu vrei să vină alții peste tine la putere și să-ți dea munca de jos, cea urât mirositoare.
    Revenind la întrebarea de la începutul articolului: există vulgaritate? Este românul vulgar? Îl caracterizează aceasta numai pe el? Când nu s-a născut poet, românul s-a născut greșit și acest început îl urmărește vrea nu vrea, toată viața. Puțin îi pasă înnecatului dacă e scos din apă agățat de un odgon sau de un pai. El se agață de orice. Suntem noi într-o situație mai bună decât înnecatul? Avem timp să ne alegem salvarea? Trebuie să ne agățăm de orice și să ieșim la liman. Dacă economia nu funcționează bine, politica va sfârși prin a distribui sărăcie, foamete, crime și revolte sociale. Boala care ne macină ține de proasta noastră așezare în existență: confuzia și inconsistența morală. Trăim prea mult sub semnul a lui A AVEA și prea puțin sub semnul lui A FI. Forțăm ordinea firească a lucrurilor pe patul procustian al ideilor și capriciilor noastre, subminând sistematic temeiurile eterne ale existenței umane iar apoi ne mirăm că lumea în loc să se prefacă în Paradis, aduce tot mai mult a Infern. Pun pariu, sunt ferm convinsă că nu există oameni vulgari și oameni nonvulgari (ca să spun așa). Dacă printr-un experiment, îl iei pe prințul William (viitorul moștenitor al coroanei Marii Britanii), care e obișnuit cu viața comodă, sigură, confortabilă, fără grija zilei de mâine, e un om educat, rasat, stilat, studiat și îl pui să trăiască două luni (deși cred că sunt prea dură) viața unui aurolac (ne abținem să îl mai caracterizăm, să îi facem biografia, studii, idei, visuri etc.), și pe aurolac să trăiască viața prințului moștenitor,(aurolacului i s-ar da o slujbă bună la birou, casa prințului, etc.), sunt convinsă, așa cum spuneam, că după aceste două luni de schimb de ,,experiență a vieții" nu s-ar mai putea spune care este om și care este aurolac (ale cărui drepturi nu se citesc nici nu există ce să se citească- este bătut, arestat, acuzat, neascultat, nu e privit ca om, ci ca animal). Făcându-se abstracție de nume și de rang, prințul ar deveni vulgar, iar aurolacul un om stilat. Vreau să spun că vulgaritatea este în natura omului, iar atunci când se simte încolțit, privat de drepturile minime de ajutor pentru a supraviețui devine agresiv, corupt, vulgar, penibil, jalnic, mizer, incapabil și nedemn de a purta definiția de om.

BIBLIOGRAFIE:
1. OLIMPIAN UNGHEREA- CLUBUL COCOȘAȚILOR, Editura Omega, București, 2000
2. MICHEL FOUCAULT- ISTORIA SEXUALITĂȚII, Editura de Vest, Timișoara,1995