Eseu:
Vulgaritatea în cultura poporului român
de Elisabeta Turmac
( text selectat în urma cursului de Cultură politică )
Există vulgaritate? Este românul vulgar?
Nu te poți război cu propria natură. Mai exact, singura șansă de
a domina este să o asumi. Integral-nu e rentabil și nici
cinstit- să-ți faci un portret public cosmetizat. Mai devreme
sau mai târziu, solemnitățile contrafăcute și purismele
demagogice se destramă și te fac de râs. Firește că nu e
recomandabil să fii impudic, să arăți fiecare centimă din
slăbiciunea proprie sau să ieși în piață cu lucruri care sunt,
prin natura lor, private. Pe de altă parte nu e bine să mergi cu
discreția până la duplicitate. Cei care, la dineurile oficiale,
afectează cumpătarea, pentru a se îndopa apocaliptic în fața
frigiderului de acasă, îmi sunt suspecți, ca și cei care fac
amor pe întuneric sau visează noaptea, într-o solitară
concupiscență, la tot ceea ce și-au refuzat peste zi. Înțeleg,
firește să asigur maxima coerență posibilă între ființa mea
intimă și cea socială, să nu-mi ascund umbra sub preș.
Vicii. Toți avem vicii. Că citești cărți într-o bibliotecă la
Harvard sau că tragi pe nas, se numește tot viciu. Vicii
recunoscute și vicii dezaprobate. Fiecare are rețeta lui
existențială, fiecare dintre noi trăiește în propria-i lume. De
ce spun toate acestea eu, din perplexitate față de lumea de ieri
și de azi. Dar cum arată lumea din jur, scena noastră politică,
publicațiile, talk-show-rile la care unii din puriștii de azi,
de ieri, de mâine nu ezită să participe? Nu se prostituează, zi
de zi, principiile, idealurile, cuvintele? Întoarce-te la
cultură omule. Dar unde a fost el până acum? Și unde a fost
înainte? Se află el cumva în altă parte decât acolo unde îi este
natura umană? Face parte vulgaritatea din concentrația
oxigenului pe care îl respirăm? Vulgaritatea este ceva care se
află pe buzele tuturor dar la care nimeni nu cugetă vreodată?
Tot ceea ce voi face este o încercare de a contura câteva idei
despre vulgaritate. Există sau nu ea în cultura poporului român?
Firește că da, am fi tentați cu toții să spunem. Dar cred că
astfel am fi cruzi și neatenți în privința localizării ei. Spun
încercare pentru că mi se pare necinstit să plasez discursul la
altă scară.
Toate acestea prind corp în viața spectaculoasă a destinului
fiecărui individ uman iresponsabil de el. Totul se trăiește și
nu știu dacă avem dreptul să comentăm totul, pentru că, să nu
uităm, nici noi nu suntem perfecți, și noi avem mizeriile
noastre sufletești. Adevăratele probleme morale, nu sunt acelea
pe care ți le pui cu creionul în mână, în destinderea
responsabilă a contemplării și analizării, ci acelea care ți se
pun, care apar imprevizibil cu violență. Unii au nevoie de
ghidaj, de a trăi prin delegație și de aceea transferă asupra
altuia responsabilitatea propriilor greșeli. Nu este eticul o
referință contrară a fiecăruia? Ce faci când apar situațiile
limită, iar eticul se impune cu obligativitate? ....
Sub mască crezi că nu poate citi nimeni. Amăgiri, în situații
limită se vede stereotipia socială cea mai fadă. De foarte multe
ori nu percepem vulgaritatea decât de la nivelul scandalosului
în sus. Până la acel nivel, totul ni se pare oarecum în regulă,
și ca atare, în afara oricărui interes și a oricăror discuții.
Strict vorbind, deriva morală de fiecare zi nu constă într-o
acumulare dementă de păcate strigătoare la cer. Nu omuciderea,
sodomia, asuprirea copiilor sunt materia primă a vulgarității
cotidiene; nu păcatele strigătoare la cer - ele tind adesea să
se înscrie în sfera patologicului decât în cea a vinii. Crima
lui Raskolnikov plutește ca mai toate crimele dostoievskiene-
undeva între muribund și religios. Mult mai elocventă din unghi
etic mi se pare imoralitatea personajelor lui Gogol, demonismul
lui plat, monstruozitatea incoloră a sufletelor adormite. Am fi
tentați să spunem că doar omul mediocru e vulgar. Tocmai acesta
e păcatul lui de moarte, cel care îl scutește de atacul
comunității și de tresărirea conștiinței proprii. Caracterizat
și văzut doar prin ceea ce omite, decât prin faptul comis,
invulnerabil, liniștit în gesturile și expresivitatea sa, omul
mediocru e depozitarul cel mai perfid al mizeriei morale. Și el
există în fiecare din noi. Nu e politicos, rezervat, educat,
manierat, nu e nici măcar atent. Aceasta nici măcar e problema
centrală. Marcat de această incapacitate, omul se face vinovat
nu de răul la care e constrâns (de împrejurări aspre, spaime
necontrolate și alte asemenea), ci pentru răul la care consimte
neconstrîns. Ipocritul confundă morala cu discreția. Drama lui
nu e că se simte mereu îndemnat să greșească, ci că nu-și poate
camufla perfect greșeala.
Niciodată în istoria omenirii practicile sexuale nu au fost
tăinuite. Au fost perioade când oamenii nu prea vorbeau despre
acest lucru deoarece era considerat pudic. Dar au existat și
perioade- epoca victoriană- când practicile sexuale nu prea erau
tăinuite, cuvintele erau rostite fără excesivă pudoare, iar
faptele nu prea aveau nevoia de perdea. Gesturile pe față,
vorbele spuse direct, obscenități vizibile, anatomii dezgolite
ș.a.m.d. Fără a sta prea mult pe gânduri și astâzi este la fel.
Și cum s-ar putea ca lucrurile să stea altfel? Explicațiile ar
fi că, dacă reprimarea a fost, începând cu perioada clasică,
modalitatea esențială de legătură dintre putere, cunoaștere și
sexualitate, nu putem scăpa de acest jug decât plătind un preț
considerabil: ar trebui o abolire a interdicțiilor, o violare a
legilor, o reacordare a locului cuvenit plăcerii în real, dar și
o economie nouă în cadrul mecanismului plăcerii, pentru că și
cea mai mică scânteie de adevăr are o condiționare politică. Nu
putem aștepta astfel de efecte nici de la practica medicală,
nici de la un discurs teoretic chiar dacă el ar fi riguros. După
sute de ani de exprimare neînfrînată, putem face să coincidă
apariția reprimării cu dezvoltarea Capitalismului. Dar discursul
despre sex a fost mai degrabă multiplicat decât rarefiat; chiar
dacă a purtat cu el interdicții și prohibiții în moduri
decisive, a asigurat consolidarea și implantarea unei întregi
sexualități disparate- ceea ce înseamnă că toate acestea nu au
jucat în esență decât un rol de apărare. Nu ar trebui oare să ne
punem întrebarea: de ce este sexul atât de secret? Care este
acea forță care atâta vreme l-a redus la tăcere și care abia de
curând și-a slăbit strânsoarea, permițându-ne poate să-i punem
întrebări? În povestirea sa, Diderot spune că geniul cel bun,
Cucufa, descoperă pe fundul buzunarului său, printre câteva
nimicuri- grăunțe sfințite, mici podoabe din plumb și bomboane
mucegăite- un minuscul inel de argint căruia, dacă i se
răsucește piatra, face să vorbească organele genitale întâlnite
în cale. El îi dăruiește inelul sultanului curios. Iar nouă nu
ne rămâne decât să aflăm care inel miraculos ne oferă o atare
putere, în degetul cărui sultan a fost el așezat, și ce joc de
putere ne îngăduie ori presupune el, și cum se face că fiecare
dintre noi a putut să devină în raport cu propriul sex și cu cel
al celorlalți un sultan atent și imprudent.
Nu e nevoie decât să urci într-un troleibuz sau tramvai ca să
auzi că ,,nu mai e cum era odată". Și nu știu dacă acei oameni
în vârstă, ,,preocupați" de educația defectuoasă a tineretului
au în vedere și big heat-ul. Dar, dacă așa stau lucrurile, nu-mi
rămâne decât să mă înclin respectos în fața perspicacității lor
fără cusur. Sau e de ajuns să privești cu un dram de atenție în
curtea MTV-ului ca să observi că tam-tam-ul mediatic, dichisit
cu surle și trâmbițe, premii cu duiumul și loc asigurat în
heavy-rotation, din jurul unor Prodigy sau a unui Fat Boy Slim,
s-a diminuat în ultimii ani până la o ignorare cvasitotală.
Muzica contemporană și eleganța- este să ridici ușor din umeri
(un gest prea apăsat nu ar fi tocmai de bun gust) și să murmuri
cu o strâmbătură vagă (mimica exagerată nu face casă bună cu
pretențiile de finesse) că în mod clar nu au nici în clin nici
în mânecă ( dar nici cu muzica). Stilul, grația, eleganța au
luat-o de ceva timp la picior din spațiul ultraformatat, pre(a)
fabricat, populat de ,,vedete" scoase pe banda rulantă și
înlocuite imediat după ,,15 minute de glorie", pe cât de
strălucitoare pe atât de găunoase. Doamne, ce ușoară e muzica
ușoară! Stilul nu e în haine și nici în poze, ci în felul cum le
porți și în atitudinea care spune că ești exact cine, cum și
unde vrei să fii.
Mizerii. Ziariștii vânează numai mizerii, inventează cele mai
ticăloase mizerii, după care te somează să le comentezi, să
răspunzi la cele mai puturoase întrebări. Tot ceea ce ei ne
oferă noi de fapt cerem involuntar. Trăim într-o lume pestriță
iar bogăția noastră este jegul lustruit al oricărei societăți în
schimbare. Trebuie să fi spiritual, să minți frumos, persuasiv,
inocent, să zâmbești dulce, derutat să spui bancuri, să fii
acid, să tachinezi, aluziv, spumos, caustic, dar niciodată să nu
spui ce gândești. Nu a existat și nu există onoare, trebuie să
faci rolul bine, dacă nu vrei să vină alții peste tine la putere
și să-ți dea munca de jos, cea urât mirositoare.
Revenind la întrebarea de la începutul articolului: există
vulgaritate? Este românul vulgar? Îl caracterizează aceasta
numai pe el? Când nu s-a născut poet, românul s-a născut greșit
și acest început îl urmărește vrea nu vrea, toată viața. Puțin
îi pasă înnecatului dacă e scos din apă agățat de un odgon sau
de un pai. El se agață de orice. Suntem noi într-o situație mai
bună decât înnecatul? Avem timp să ne alegem salvarea? Trebuie
să ne agățăm de orice și să ieșim la liman. Dacă economia nu
funcționează bine, politica va sfârși prin a distribui sărăcie,
foamete, crime și revolte sociale. Boala care ne macină ține de
proasta noastră așezare în existență: confuzia și inconsistența
morală. Trăim prea mult sub semnul a lui A AVEA și prea puțin
sub semnul lui A FI. Forțăm ordinea firească a lucrurilor pe
patul procustian al ideilor și capriciilor noastre, subminând
sistematic temeiurile eterne ale existenței umane iar apoi ne
mirăm că lumea în loc să se prefacă în Paradis, aduce tot mai
mult a Infern. Pun pariu, sunt ferm convinsă că nu există oameni
vulgari și oameni nonvulgari (ca să spun așa). Dacă printr-un
experiment, îl iei pe prințul William (viitorul moștenitor al
coroanei Marii Britanii), care e obișnuit cu viața comodă,
sigură, confortabilă, fără grija zilei de mâine, e un om educat,
rasat, stilat, studiat și îl pui să trăiască două luni (deși
cred că sunt prea dură) viața unui aurolac (ne abținem să îl mai
caracterizăm, să îi facem biografia, studii, idei, visuri etc.),
și pe aurolac să trăiască viața prințului
moștenitor,(aurolacului i s-ar da o slujbă bună la birou, casa
prințului, etc.), sunt convinsă, așa cum spuneam, că după aceste
două luni de schimb de ,,experiență a vieții" nu s-ar mai putea
spune care este om și care este aurolac (ale cărui drepturi nu
se citesc nici nu există ce să se citească- este bătut, arestat,
acuzat, neascultat, nu e privit ca om, ci ca animal). Făcându-se
abstracție de nume și de rang, prințul ar deveni vulgar, iar
aurolacul un om stilat. Vreau să spun că vulgaritatea este în
natura omului, iar atunci când se simte încolțit, privat de
drepturile minime de ajutor pentru a supraviețui devine agresiv,
corupt, vulgar, penibil, jalnic, mizer, incapabil și nedemn de a
purta definiția de om.
BIBLIOGRAFIE:
1. OLIMPIAN UNGHEREA- CLUBUL COCOȘAȚILOR, Editura Omega,
București, 2000
2. MICHEL FOUCAULT- ISTORIA SEXUALITĂȚII, Editura de Vest,
Timișoara,1995