Tommaso D'Acine ?!?
de Alina Panaitov
Despre
montarea romanului "Patimile Sfîntului Tommaso D'Aquino" în
regia lui Grigore Gonța s-a scris relativ puțin, asta dacă nu
luăm în considerare afișul imens care te întîmpină la intrarea
în Sala Mare a Teatrului Național. Foarte puțini au fost cei
care au spoit cîteva aprecieri sumare mai mult descriptive pe
marginea unei piese a cărei distrubuție include nume precum Maia
Morgenstern, Marius Bodochi și Constantin Dinulescu și care
totodată are pretenția unei tratări multilaterale a figurii lui
Toma D'Aquino. În parte probabil pentru că nu au avut răbdarea
să urmarească spectacolul cap-coada.
Însă la -10 grade și viscolul de-afară aproape că merita să
strîng din dinți. Curiozitea de studentă la Filosofie m-a
determinat chiar să îmi cumpăr un bilet printre primele rînduri
însă m-am trezit într-o sală atît de goală încît mă puteam așeza
turcește pe orice loc al oricărui rînd.
Lights out si am dat nas în nas cu scenografia în linii mari la
fel de ascetă, care însă trîntește pe alocuri ba un cal auriu cu
coama-n vînt, ba o barcă greoaie printre valurile din staniol,
ba un pat king-size cu cîteva fructe de aur atîrnînd deasupra
pernei, care fie trimit la belșug fie fac referire la mitul lui
Midas (eu nu m-am prins). Decorul Floricăi Mălureanu trebuie să
se lăbărțeze asupra acvaticului și a terestrului, asupra
contemporanului și a Evului Mediu pînă cînd în final îi
plesnește elasticul, lăsând producția în rușinea incoernței. De
pe orice rînd ai privi ai aceeași senzație că Gonța este strivit
sub propria-i viziune mamut, că însăși scena trebuie să fie
uriașă pentru a cuprinde atît pretențiile acestuia cît și
monologul exasperat și exaperant de lung al lui Marius Bodochi
sau greutatea turistei grase și a cetei de copii-îngerași care
își aruncă dezorientați privirea prin sală. Se adaugă două-trei
"bucăți" de călugărițe lascive, posesoare de bikini tanga (asta
dacă nu și-i dezbracă) și cîțiva adepți ce promovează doctrine
pe versuri de hip-hop în timp ce Maia Morgenstern perorează la
microfon în chip de Papă și maioneza se taie iremediabil. Și
nici măcar n-am dat din cap…
Romanul lui Alex Mihai Stoenescu e un melanj dens de ideologie
medievală în foietajul ironiei moderne, un scenariu deci
problematic pentru orice regizor aspirant. Cum însă simțul
măsurii a părăsit de mult scîndura Naționalului (de la Dinu
Săraru citire) grandomania și pretențiile exhaustive continuă
să-și spună cuvântul în producții precum "Chicago" sau "Patimile
Sfîntului Tommaso D'Aquino". De unde necesitatea unui regim care
să dizolve adiposul dramaturgic.
Astfel că atenția spectatorului fie că știe cu ce se mănâncă
Toma D'Aquino fie că nu - trebuie să penduleze între orientarea
scolastică și contemporaneitate, între Aristotel și telefon,
între cruzimea socială și opțiunea politică, între cîinele care
se plimbă pe scenă și intervenția "spontană" din sală a lui
Valentin Uritescu obiectînd pe marginea terminologiei tomiste.
Singurul suferind timp de 3 ore de pe urma piesei este publicul
din fericire redus pentru că altfel ar trebui să presupun că la
fiecare reprezentație, 1.155 persoane se întreabă dacă Toma din
Aquino pășea pe ape ca Isus sau despărțea marea ca Moise.
Producție a Teatrului Național
București
Regia: Grigore Gonța
Scenografia: Florica Mălureanu
Muzica: Dorina Crișan Rusu
Actori: Marius Bodochi, Maia Morgenstern, Constantin Dinulescu