Cronică de teatru

Tommaso D'Acine ?!?

de Alina Panaitov

    Despre montarea romanului "Patimile Sfîntului Tommaso D'Aquino" în regia lui Grigore Gonța s-a scris relativ puțin, asta dacă nu luăm în considerare afișul imens care te întîmpină la intrarea în Sala Mare a Teatrului Național. Foarte puțini au fost cei care au spoit cîteva aprecieri sumare mai mult descriptive pe marginea unei piese a cărei distrubuție include nume precum Maia Morgenstern, Marius Bodochi și Constantin Dinulescu și care totodată are pretenția unei tratări multilaterale a figurii lui Toma D'Aquino. În parte probabil pentru că nu au avut răbdarea să urmarească spectacolul cap-coada.
Însă la -10 grade și viscolul de-afară aproape că merita să strîng din dinți. Curiozitea de studentă la Filosofie m-a determinat chiar să îmi cumpăr un bilet printre primele rînduri însă m-am trezit într-o sală atît de goală încît mă puteam așeza turcește pe orice loc al oricărui rînd.
Lights out si am dat nas în nas cu scenografia în linii mari la fel de ascetă, care însă trîntește pe alocuri ba un cal auriu cu coama-n vînt, ba o barcă greoaie printre valurile din staniol, ba un pat king-size cu cîteva fructe de aur atîrnînd deasupra pernei, care fie trimit la belșug fie fac referire la mitul lui Midas (eu nu m-am prins). Decorul Floricăi Mălureanu trebuie să se lăbărțeze asupra acvaticului și a terestrului, asupra contemporanului și a Evului Mediu pînă cînd în final îi plesnește elasticul, lăsând producția în rușinea incoernței. De pe orice rînd ai privi ai aceeași senzație că Gonța este strivit sub propria-i viziune mamut, că însăși scena trebuie să fie uriașă pentru a cuprinde atît pretențiile acestuia cît și monologul exasperat și exaperant de lung al lui Marius Bodochi sau greutatea turistei grase și a cetei de copii-îngerași care își aruncă dezorientați privirea prin sală. Se adaugă două-trei "bucăți" de călugărițe lascive, posesoare de bikini tanga (asta dacă nu și-i dezbracă) și cîțiva adepți ce promovează doctrine pe versuri de hip-hop în timp ce Maia Morgenstern perorează la microfon în chip de Papă și maioneza se taie iremediabil. Și nici măcar n-am dat din cap…
Romanul lui Alex Mihai Stoenescu e un melanj dens de ideologie medievală în foietajul ironiei moderne, un scenariu deci problematic pentru orice regizor aspirant. Cum însă simțul măsurii a părăsit de mult scîndura Naționalului (de la Dinu Săraru citire) grandomania și pretențiile exhaustive continuă să-și spună cuvântul în producții precum "Chicago" sau "Patimile Sfîntului Tommaso D'Aquino". De unde necesitatea unui regim care să dizolve adiposul dramaturgic.
Astfel că atenția spectatorului fie că știe cu ce se mănâncă Toma D'Aquino fie că nu - trebuie să penduleze între orientarea scolastică și contemporaneitate, între Aristotel și telefon, între cruzimea socială și opțiunea politică, între cîinele care se plimbă pe scenă și intervenția "spontană" din sală a lui Valentin Uritescu obiectînd pe marginea terminologiei tomiste. Singurul suferind timp de 3 ore de pe urma piesei este publicul din fericire redus pentru că altfel ar trebui să presupun că la fiecare reprezentație, 1.155 persoane se întreabă dacă Toma din Aquino pășea pe ape ca Isus sau despărțea marea ca Moise.

Producție a Teatrului Național București
Regia: Grigore Gonța
Scenografia: Florica Mălureanu
Muzica: Dorina Crișan Rusu
Actori: Marius Bodochi, Maia Morgenstern, Constantin Dinulescu