Interviu
Sebastian Grama în interviu:
Spaţiul public şi filosofia
Pe site-ul poezie.ro şi
forum.teatru.ro, aveţi creat câte un cont de utilizator
„sebastiangrama". Aţi publicat o singurã poezie în cadrul
site-ului poezie.ro şi nici un comentariu pe forumul de teatru.
De ce aţi mai fãcut conturile?
S.G. : Pe forumul de teatru m-am înscris pentru cã am primit o
invitaţie şi am vrut pur şi simplu sã vãd ce se întâmplã acolo,
n-am avut niciodatã intenţia sã îl folosesc. Iar poezia are
chiar o istorie simpaticã. M-am înscris numai ca sã pot citi,
însã eram curios dacã se publicã într-adevãr ceea ce este propus
acelui site. Chestia pe care am trimis-o nu era, de fapt, o
poezie, era textul unei melodii pe care o scrisesem pe undeva
prin clasa a zecea; nu am cãutat, deci, a mã deghiza în poet pe
Internet. La un moment dat, un student mi-a spus cã a adãugat un
comentariu acolo şi m-a admonestat cã nu-i rãspund, el fiind
sigur cã este vorba de acelaşi Sebastian Grama, cã prea erau
multe date coincidente.
Pe unul din aceste site-uri aţi ales ca motto personal „video
meliora proboque deteriora sequor" (vãd binele, îl aprob dar
apoi fac rãul -Ovidiu). Vã caracterizeazã acest motto?
S.G. : Poate cã ar trebui sã rãspundã alţii. Sper cã nu, deşi…
nu contest cã posibilitatea existã…
Altundeva scrie cã ocupaţia dumneavoastrã este Absolutul.
S.G. : Unde?
Pe forumul teatru.ro
S.G. : A, da; vedeţi, ştiţi mai bine decât mine ce comit pe
Internet. Era un exerciţiu dadaist, un dicteu automat. A fost
primul cuvânt care mi-a venit în minte la "ocupaţie". Am
impresia, acum dacã îmi spuneţi, cã la "pasiuni" (sau cam aşa
ceva) am completat cu "da". "Absolutul" are aceeaşi funcţie în
context precum "da"-ul de la "pasiuni".
Aţi scris şi un roman „Alge pe stâncã". Este un
roman-experiment?
S.G. : Este un roman pe care l-am scris în mulţi ani; de fapt,
este versiunea ultimã, circumstanţial, ca sã zic aşa, ultimã,
cãci, dacã nu l-aş fi publicat, probabil cã l-aş fi tot rescris
pânã în ziua de astãzi şi de aici încolo nu ştiu câtã vreme.
Cred cã au fost cam şase versiuni în total. S-a întâmplat ca
oferta Editurii Univers Enciclopedic sã-mi opreascã lucrul la
aceastã înfãţişare a textului.
Se poate spune, eventual, cã este experimental din punctul de
vedere al stilului. Am crezut cã aşa mã pot exprima în mod…
convenabil. În nici un caz nu am gândit Alge pe stâncã în modul
unui "experiment filosofic". Nu e o prelegere şi nu e un
discurs-paradigmã (în sensul sofiştilor). E un text prin care a
încercat sã se manifeste Sebastian Grama. Şi, dacã tot m-aţi
întrebat, romanul are şi trei urmãri, dar încã n-au apucat sã
aparã; v-aş fi recunoscãtor sã-mi gãsiţi o sponsorizare - pentru
cã s-ar putea sã rescriu acele urmãri, aşa cum s-a petrecut
şi
cu Algele… Dacã nu ies la public, timpul meu rãmâne limitat,
fiindcã le voi tot revedea. Invers, dacã apar, pot fi puţin mai
liniştit, pentru cã am aruncat încã un bolovan din sacul pe
care-l port în spate. Voi avea mai mult rãgaz, eventual pentru
revista "Luni"…
Legat şi de revista Luni şi ca ultimã trimitere
bibliograficã, aţi vorbit de un stil, de un stil propriu în care
aţi scris acest roman. În acelaşi timp, cred cã cititorii
revistei Luni au observat cã aveţi un stil propriu în articolele
publicate în revista Luni, cel puţin în ultimele douã numere. Vã
consideraţi nonconformist în scriiturã?
S.G. : N-aş zice. Mi-e greu sã spun dacã sunt conformist sau nu.
Cred cã sunt conform cu mine, cu experienţa ori cu experienţele
mele; mi-e de ajuns.
Borges?
S.G. : Poate. Poate Borges, poate alţi sud-americani, poate
Daniil Harms, teatrul absurd… nu-mi dau seama. Sincer, nu încerc
sã gãsesc un stil în care sã mã înscriu. Prefer sã procedez aşa
cum cred cã iese bine, dupã care mi se spune, la o adicã,
maestre, semeni cu ceva sau cu altceva. Şi, apropo de Borges,
dacã ajung pe aceastã cale sã rescriu Don Quijote la un moment
dat, nu va fi plagiat, desigur, ci va fi întâmplarea unei
repetiţii la mare distanţã prin concursul unor circumstanţe.
Aşteptaţi-vã sã public şi Don Quijote, cândva. Doar dacã nu mi-l
refuzã editurile, pe motiv cã este imatur, mai am de lucru pânã
la nivelul unui Coelho…
În acest moment, v-aţi dori sã fiţi student la Filosofie?
S.G. : Nu cred cã mi-aş mai dori sã fiu student în genere.
Probabil cã, dacã ar fi sã fiu, aş fi tot la Filosofie, dar nu
mi-aş dori asta; şi nici elev, în altã ordine de idei. Doamne
fereşte sã ajung la mâna câtorva dintre cei care au absolvit la
noi în ultimii ani!... Ştiu pe cineva care, în urmã cu nu prea
mulţi ani, într-o lucrare despre Descartes, spunea "Exist, dar
pentru asta nu am nevoie sã gândesc" (observaţie perfect
adevãratã, de altminteri, în legãturã cu persoana în cauzã); hai
sã ne imaginãm cã azi îşi foloseşte Diploma
şi contribuabilii
plãtesc pentru ca elevilor sã li se dezvãluie aşa ceva…
Aţi fost coleg cu alţi profesori ai actualei Facultãţi de
Filosofie?
S.G. : Cu mulţi, cu mulţi…
Cum ar fi…
S.G. : De an doar cu Sabin Totu. În rest, cu multã lume, mai
"mari" sau mai "mici". Nu ca vârstã; nici ca înãlţime: ar fi
ciudat sã spun eu despre Vizureanu cã este "mai mic"!...
Facultatea m-a prins simultan şi cu el, şi cu Mihaela Pop, cu
Sorin Costreie, cu Ştefanov, cu Staicu… Dintre cei care nu prea
mai sunt prin Facultate aş numi-o şi pe Mãdãlina Diaconu, care
era cu un an înaintea mea. Îmi cer scuze dacã uit pe cineva.
Culmea e cã pe unii nici nu i-am întâlnit atunci, am fãcut
cunoştinţã doar dupã ce am devenit tot colegi, doar cã de partea
cealaltã a catedrei... Sigur, pe cei mai mulţi îi ştiu bine. Ca
fapt divers, am fost şi supraveghetor la admitere al lui Gigi
Ştefanov. Treceam în anul doi.
Şi mai ţineţi minte…
S.G. : Nu, nu mai ţin minte mare lucru. Dat fiind cã, în acel
an, toţi candidaţii au susţinut examenul într-un amfiteatru (în
sediul de la Drept, evident…), ştiu sigur cã erau pe acolo
şi
alţi actuali colegi. Dar pe Gigi l-am remarcat dintr-un motiv
bine determinat. În anul precedent, când dãdusem eu examen,
concurase şi un tip foarte-foarte înalt (nu cred cã a intrat
niciodatã: era uşor de recunoscut - şi parcã nu l-am mai vãzut),
probabil cã avea doi metri sau peste, şi cu o podoabã capilarã
imensã, un fel de cãpiţã de fân suspendatã. În sesiunea
urmãtoare a admiterii, când deja mã dãdeam mare cã sunt
supraveghetor, am cãutat din privire candidaţii cu freza mai
voluminoasã, în ideea cã voi depista acel personaj pitoresc. Nu
l-am depistat, însã printre cei "recenzaţi" se afla
şi Gigi.
Consideraţi cã acele generaţii de la începutul anilor 90 au
fost mai bune pentru cã era concurenţa mai mare?
S.G. : Greu de zis…
Sunt atâţia profesori acum din acea generaţie…
S.G. : E adevãrat, a fost însã şi o conjuncturã, era nevoie de
profesori. Era loc pentru ei. Cred cã promoţiile noastre n-au
fost echilibrate. O voi susţine întotdeauna: n-au fost
echilibrate.
Anul meu s-a potrivit sã fie mereu unul pe care s-au fãcut
experimente. Am început facultatea într-un regim, am terminat-o
în celãlalt. Am fost martori la toate schimbãrile, uneori
furtunoase, petrecute la începutul anilor '90, am fost printre
cei care au fãcut cinci ani de facultate, nu patru, am fost
primii cu master, primii care am avut doctorat cu frecvenţã…
"Masã de experimentare"… "Masã"… mult spus… În "generaţia" mea
au fost 25 de oameni la Filosofie. Facultatea de Filosofie era
secţia (parcã "secţie" îi zicea, nu mai ştiu…) - era secţia de
Filosofie-Istorie a Facultãţii de Istorie-Filosofie. Dacã nu
cumva erau nişte "şi"-uri alunecate pe aici… Intrau în total 75
de oameni pe an, dintre care 50 la Istorie, douã grupe, şi una
de 25 de oameni - la Filosofie. Imaginaţi-vã cã, în primul rând,
dupã evenimentele din decembrie '89, ne-am despãrţit de Istorie,
am rãmas 25, de fapt mai puţini, fiindcã unii s-au dus cãtre
Istorie, din rest urmând sã se "desfacã" vreo trei facultãţi: pe
lângã a noastrã, Sociologia şi Psihologia…
Noi am fost, la absolvire, cam 13 sau 14 oameni. Oricum, eram
atâţia pentru cã venise cineva din Basarabia, ne mai apãruse un
coleg dintre admişii fãrã loc din '89 şi, în plus, aveam
şi pe
cineva care a ars etapele, fãcând doi ani într-unul. Ei, din ce
mai rãmâne, dacã vã imaginaţi cã mai rãmâne ceva, doi suntem în
facultate. Ceilalţi - în afarã de vreo doi, care fac mai departe
filosofie (nu în învãţãmânt, dar foarte bine) - Dumnezeu
ştie…
I-am cam pierdut din vedere… N-am aflat ca vreunul sã se fi
fãcut taximetrist, deşi poate cã regretã acum… La vârsta
noastrã, e cam târziu pentru anumite profesii liberale de acest
gen… Cunosc însã oameni, nu neapãrat din generaţia mea, care au
reuşit sã treacã prin facultate fãrã sã facã absolut nimic.
Fiindcã multe dintre cursurile "de pânã atunci" au dispãrut:
nimeni nu era dispus sã-ţi echivaleze note la Ateism Ştiinţific
sau altele de acelaşi fel. Penuria momentanã de cursuri a
generat o situaţie aparte, acceptându-se, ca sã treci de la un
an de studiu la altul, câteva note la discipline fãrã nici o
legãturã cu filosofia. Mãrturisesc cã m-am folosit
şi eu la un
moment dat de asta, când dintre limbile strãine mi-am ales
franceza, fiindcã ştiam cã nu prea mai are cine sã mã înveţe
ceva la francezã. Mi-era comod: scãpam de o notã, puteam sã mã
eliberez pentru a mã concentra asupra altor chestiuni. Au fost
unii care s-au eliberat de tot, au mers pe aceastã idee -
şi
le-a funcţionat. Erau avantaje şi dezavantaje. Orice tâmpit care
îşi anina de gât un afiş putea sã facã pe oricine "comunist"
(sau fascist), sã meargã în Piaţa Universitãţii
şi sã declanşeze
un scandal monstru. Dacã te pica unul la nu ştiu ce curs, adunai
şeptelul, pocneai o şedinţã şi îl faceai nedemocrat. Avantajul,
însã, era cã puteai urma cursurile pe care ţi le credeai aproape
şi cu folos, fãrã constrângeri. Altminteri, tensiunea era destul
de mare…
Aţi prins şi tensiunile din facultate, pornite de studenţii
mai curând de orientare analiticã ?
S.G. : Da. Nu le-am înţeles neapãrat. De fapt, cred cã pot
înţelege revolta unor studenţi. Nu sunt convins cã toate
ecourile s-au stins. Nu complet. Pot înţelege revolta - sã-i
spunem "reacţia" - unui student care este silit sã facã anumite
lucruri care nu corespund vocaţiei, preocupãrilor şi firii lui.
Nu pricep deloc de ce un excepţional logician, în loc sã-şi
canalizeze eforturile în direcţia în care poate sã dea rezultate
formidabile, este obligat sã adune cunoştinţe pe care nu le va
folosi niciodatã şi pe care, probabil, le va uita dupã prima
bere bãutã în urma examenului. La fel cum nu pricep de ce oameni
atraşi de, sã zicem, filosofia artei, trebuie sã fie asasinaţi
ani de zile cu formule…
Mi se pare cã, repet, oferta este foarte bunã atât cât rãmâne
ofertã - şi nu constrângere. Gãsesc cã nu este deloc profitabil,
însã, pentru Facultate, ca energia negativã dezvoltatã de unii
faţã cu anumite constrângeri sã se transfere asupra domeniilor,
asupra disciplinelor respective ale filosofiei. Şansa cã am
ureche muzicalã nu justificã eliminarea tuturor logicienilor din
Facultate, nici pasiunea mea pentru ecografia silogisticã a
dialogului Menon nu reclamã huiduirea hermeneuticii. Filosofia e
una, e întreagã: noi suntem cei limitaţi…
Dar nu credeţi cã aceastã respingere foarte durã a filosofiei
de tradiţie germanã, francezã s-a stins? Sau credeţi cã o sã se
stingã?
S.G. : Nu ştiu. Mie mi-e teamã cã multe se vor stinge. Multe,
mai ales, o datã cu interesul studenţilor viitori pentru
filosofie şi cu reorientarea lor cãtre facultãţi mai rentabile.
Lucru care nu îmi face deloc plãcere, dar pe care n-am cum sã
nu-l constat.
Nu. Ecourile nu cred cã se vor stinge prea curând. Oricum,
tendinţa raportãrii agonale la diversele opţiuni existente în
Facultate este preferabilã indiferenţei faţã de "ceilalţi".
Însã, repet, cu cât varietatea e mai mare, cu atât mi se pare
mai bine; şi mai repet: detest constrângerile. Dacã omul vrea sã
facã asta - lasã-l!; dacã are ceva de filosof, nu-l va respinge
pe Frege pentru cã îl citeşte pe Augustin, nici pe Heidegger
pentru cã este "fan" Carnap!... Astea merg la meci, filosofia
este altceva… Programul studenţilor nu este nici Patul lui
Procust, nici Fecioara de Fier, care sã devieze pasiuni, care sã
impunã vocaţii… nu mai gãsesc alt oximoron… cred cã am debitat
toate inepţiile posibile…
Aţi vorbit de orientarea viitoare a studenţilor cãtre alte
domenii mai rentabile…
S.G. : … lucru trist, de altfel, lucru foarte trist, n-am
aptitudinile manageriale pentru a oferi o soluţie…
Întrebarea ar fi fost: credeţi cã existã sau va exista
publicul pentru ce aţi dori sã scrieţi dumneavoastrã sau colegii
? Ce ar fi de scris…
S.G. : Cred cã am scris deja în revistã cã, pentru majoritatea
filosofilor, publicarea unei cãrţi foloseşte numai la C.V.,
deoarece, altminteri, cititorii pot fi contactaţi personal şi
pot primi o fotocopie foarte ieftinã. Nu, publicul român este,
din pãcate, foarte avansat, foarte apropiat de cel occidental -
şi, prin urmare, şi la noi - dacã vom numi "filosofie" Codul lui
Da Vinci (sunt politicos exemplificând prin titlul unei lucrãri
strãine…) - filosofia va avea un mare succes de public.
Altminteri, teamã mi-e cã mai avem destul de mult de muncã;
ştiu
lucrãri de filosofie - unele scrise chiar de profesori din
Facultate - ai cãror cititori, mulţumitã economiei de piaţã,
sunt doar cunoscuţii ori studenţii care se intereseazã "ce-a mai
scris ãsta; sã vedem ce-i place ca sã i-o servim la examen!...";
şi ştiu, de asemenea, deşi am sã refuz cu obstinaţie sã dau
nume, ştiu filosofi de foarte mare anvergurã (puteţi elimina,
dacã doriţi, "anver-"!...) care publicã o pseudofilosofie de
rãsunet. Mã rog, nu gãsesc cã e o situaţie foarte plãcutã…
Spuneţi-ne, vã rog, pe cine admiraţi, respectaţi ca figuri
intelectuale?
S.G. : În ceea ce priveşte actualitatea, cred cã aş prefera sã
ocolesc rãspunsul - ca sã nu creez un fel de brainstorming cu
tema "who's who?" în preajmã. În rest… nu
ştiu… Ar fi multe, de
la Andrii Popa la Ion Barbu, de la Caragiale la Vulcãnescu…
Şi
ar mai fi…
În filosofie se poate sã fii pasionat de o figurã
intelectualã sau doar de operã ?
S.G. : Nu fac foarte bine diferenţa între cele douã. Nu ştiu
exact… Mã pasioneazã Gorgias de câţiva ani, o arãt
şi la
cursuri. Nu l-am cunoscut - şi nu pot sã zic cã fac diferenţa
dintre el şi… ştiu eu… Elogiul Elenei… Pentru mine, Shakespeare
înseamnã o sumã de drame, de sonete - şi cam atât. Nu
ştiu, în
rest. Putea sã nu fi existat, bine c-a scris, acesta este
singurul lucru important. Nu cred cã ar fi cineva pasionat de
prezenţa fizicã a unui Beethoven. Nu cred cã era omul cel mai
comod, dar cred cã ar fi pãcat sã-l radiem din istoria muzicii
doar pentru anumite "incomoditãţi"… Beethoven este pur
şi simplu
Simfonia a Noua… Mie, atât îmi ajunge…
De obicei filosofii devin figuri publice. Aş dori sã vã
întreb, în cursul studenţiei sau în cursul carierei
dumneavoastrã de profesor, v-aţi pus vreodatã problema "Dacã am
sã ajung un reper cultural, ce se va întâmpla atunci?"
S.G. : Nu cred cã mi-am pus niciodatã aceastã problemã. Nu mi-aş
dori… În primul rând, sunt conştient cã n-am aptitudinile
necesare pentru a fi o persoanã publicã, dacã înţelegem prin
"persoanã publicã" una care trebuie sã rãspundã la orice în
cadrul unui talk-show difuzat în prime time. Nu gãsesc cã asta e
ideal pentru un filosof…
Dacã s-ar întâmpla aşa ceva, bãnuiesc cã îmi voi schimba
domiciliul şi nu-mi voi mai dezvãlui adresa… De altminteri, pot
da exemple de oameni care n-au ajuns "persoane publice"
şi care
nu sunt mai puţin filosofi din acest motiv, ba chiar sunt mult
mai filosofi decât unii domni care stau glorios în bãtaia
reflectoarelor. Existã persoane de maximã discreţie
şi care
publicã douã cãrţi pe an, plus cel puţin o traducere…
"Discreţia" la care mã refer înseamnã profesionalism, credinţã
şi cheltuialã de energie. Nu judecãţi pentru Jurnalul de la ora
5... Nu-mi aduc aminte sã-l fi vãzut pe profesorul Vasile Tonoiu
facându-şi publicitate la TV, nici mãcar noaptea, la
neverosimilele emisiuni deja acaparate de nulitãţi ancilare
care-şi sculpteazã numele în pielea "maeştrilor"… Sã fim
serioşi, asemenea oameni se vãd numai cu ochii Bufniţei
Minervei, nu cântã la rampã, cum ţopãie cintezoii…
Pentru dumneavoastrã, a scrie bilunar texte pentru revista
Luni nu este o grandioasã inutilitate? Cât timp veţi menţine
colaborarea?
S.G. : Voi menţine colaborarea atât timp cât voi avea ceva de
scris şi cât voi crede cã textele pe care le propun au ce sã
caute în revistã… sau cât se va considera de cãtre revistã cã
textele mele sunt oportune acolo…. Nu cred cã e o pierdere de
timp. În fond, aiureala cu omul care scrie numai ca sã-şi
comunice lui însuşi alea-alea mi se pare nu doar o ipocrizie, ci
şi o dobitocie. De ce tot ocolul prin ostilitatea hârtiei ?
Mã-nchid în camerã şi gândesc: ieftin şi eficient.
În plus, sincer, mã enerveazã povestea cu funesta cronofagie a
scriiturii: n-am timp sã scriu pentru cã, de pildã, sunt
persoanã publicã (fiindcã tot a fost vorba…). Cum se întâmplã cu
artiştii: este un muzician extraordinar, dar e bolnav tot timpul
şi nu cântã. Prin ce e "extraordinar"?... Este un formidabil
actor, dar n-a mai fost de 20 de ani pe scenã, pentru cã e
rãcit!... Atunci - prin ce e "actor"?... În asta constã
chestiunea, sunt un scriitor fabulos, dar n-am timp, am de fãcut
cumpãrãturi, procese verbale, proiecte, şedinţe, am de dat
telefoane, de trimis mail-uri, nu scriu niciodatã, dar tot sunt
fabulos. Chiar?!... Prin CE?... Poate prin cumpãrãturi?... Nu,
atât timp cât scriu, atât timp cât mai existã cineva care face
greşeala impardonabilã de a mã citi, renunţ la telefoane
şi la
procese verbale. Nu-mi trebuie astfel de cârje, mã descurc
mulţumitor cu propriul aparat locomotor… Nu e neapãrat sã aparã
toate aceste texte la C.V., pentru cã, aşa cum vã rãspundeam la
precedenta întrebare, nu vreau sã mã vãd la TV prea curând.
Şi -
în nici un caz - nu în postura de filosof. Pentru cã nu existã
filosof la TV. Existã numai penibilul unora care cred cã pot
face "Surprize-Surprize" cu decolteul exclusiv "teoretic".
Aveţi încredere în cititorii revistei Luni ? Da sau nu?
S.G. : Greu de spus. Am încredere în cititori, în general. Între
cititorii revistei "Luni" şi cei ai oricãrui best-seller care
infesteazã piaţa cãrţii în momentul de faţã nu cred cã e o
foarte mare diferenţã. Unii detestã, unii citesc, alţii adorã…
În orice grup uman, existã trei etaje: unii foarte jos, foarte
mulţi la mijloc şi câţiva foarte sus. Nu cred cã fidelii
revistei "Luni" sunt scutiţi de rigorile acestei împãrţiri… La
fel ca, sã fim cinstiţi, cei ai oricãrei alte publicaţii din
ţarã (şi din lume), începând cu foile de scandal, trecând prin
tabloidele moderate (existã aşa ceva...) şi sfârşind cu
sacrosanctele reviste de Mare Culturã ! Nu pot sã spun dacã am
sau n-am încredere, cititorul ştie mai bine decât tindem uneori
sã-i impunem a şti, îşi selecteazã lecturile, se defineşte în
raport cu ele. Un feed-back primejdios… uneori…
dl
lect. dr. Sebastian Grama predã în cadrul Facultãţii de
Filosofie din Bucureşti: Filosofia imaginarului, Filosofie
continentalã şi Filosofie modernã. Absolvent al uneia
dintre primele generaţii postdecembriste, este membru al
Catedrei de Istoria Filosofiei şi Filosofia Culturii.
Interviu realizat de Lavinia Marin
şi Marian Cãlborean