Eseu:
Supervenienþa ºi elitismul în filosofie
de Lavinia Marin, lavinia@revista.filos.ro
Cu toții ne simțim jigniți când termenul
de "filosofie" este legat cu atâta generozitate de diferite
activități exotice cum ar fi conferințele despre metempsihoză,
reîncarnare și publicitate sau de romane cu succes mondial cum
ar fi Codul lui Da Vinci sau Alchimistul. Este o trecere ilegală
de frontieră și senzația amară vine din faptul că unii studiază
ani de zile distincții aride în universități dar tot nu au
curajul să se numească pe ei înșiși filosofi, pe când alții,
necitind decât Zacharias Lichter, discutând prin cârciumi despre
Eminescu și pericolul evreiesc, se consideră filosofi cu o
inocență încântătoare. Desigur, nu opiniile oamenilor despre ei
înșiși contează, doar sunt unii care se cred chiar și Napoleon,
de ce nu s-ar crede unii doar filosofi? Dar întrebarea e de ce
se întâmplă asta atât de des cu filosofia? De ce nu vezi prin
localuri oameni care să se creadă ingineri? Sau chimiști? Sau
agronomi? De ce nu vezi pe nimeni la o terasă explicând
prietenilor o viziune personală asupra ecuațiilor lui Maxwell,
în schimb sunt atâția profani gata să ți-l explice pe Nietzsche
la o bere ?
1. Vocabularul tehnic al filosofiei
Un posibil răspuns ar fi acesta: ce au științele și nu are
filosofia este vocabularul tehnic. Nimeni nu poate mânui ideile
științifice fără un minim de cunoștințe precise și solide. Dar
asta presupune muncă, deci pretinșii teoreticieni de la terase
vor renunța să se înhame la așa ceva. Dacă filosofia ar avea un
vocabular tehnic, dacă și-ar coda toate ideile într-un jargon cu
iz esoteric, atunci și terfelirea ei zilnică pe la conferințe
spiritiste ar înceta.
De ce nu are filosofia vocabular tehnic? Dată fiind admirația
constantă a filosofilor pentru științele exacte precum și
încercarea lor de a imita tot ce se poate de acolo, e de mirare
că filosofia nu și-a construit un vocabular tehnic de mai
demult.
Termeni tehnici există în filosofie încă de la Aristotel dar ei
sunt împrumutați de prin alte domenii și oricum, apariția lor în
textul filosofic e, din punct de vedere statistic, prea mică
față de termenii netehnici -ceea ce face posibilă oricând o
lectură de profan. Kant este printre filosofii care au reușit să
folosească tehnici cei mai mulți termeni în filosofie dar
aceștia erau reciclați din alte domenii (apriori și aposteriori
sunt luați din Drept, de pildă).
Dacă vrem să construim un vocabular tehnic nou și specific
filosofic cred că trebuie să ne îndreptăm atenția spre ce fac
filosofii analitici, oamenii cu discursul cel mai clar și mai
precis din toată filosofia contemporană. Și, dacă ne uităm la
ei, vom vedea oarecare succese în acest domeniu. Obsesia
distincțiilor subtile i-a obligat pe filosofii analitici să
inventeze un șir întreg de termeni noi și esoterici. Deci
material ar fi pentru un vocabular destul de impresionant: de ce
nu-l face nimeni? În continuare am să iau ca exemplu
superveniența -un termen foarte tehnic- și poate se va vedea mai
clar ce probleme pot apărea cu acest gen de cuvinte.
2. Ce este superveniența
Superveniența este un concept pur filosofic, apărut ca o
încercare de rezolvare a unei probleme specifice: cum poți lega
lucruri aflate în planuri diferite ontologic atunci când știi
sigur că ele sunt conectate? Nu poți spune că ele sunt legate
cauzal pentru că ar trebui să arăți ce au în comun: dar ele nu
împărtășesc nimic tocmai pentru că vin din planuri diferite. Așa
s-a născut superveniența. Ea și-a făcut intrarea în filosofie pe
poarta Oxfordului, primul care a folosit-o într-un text publicat
fiind Richard Hare într-o lucrare de metaetică - exemplul însă
era luat din estetică: dacă avem două tablouri perfect
asemănătoare în ceea ce privește trăsăturile fizice până la
nivel micro, nu putem spune despre unul că e frumos și despre
celălalt că nu este. Pentru ca ele să difere în frumusețe ar
trebui să difere semnificativ și în privința proprietăților
fizice: spunem în acest caz că proprietatea de a fi frumos
supervine pe proprietățile fizice ale tabloului; ea nu poate fi
redusă la nici una din aceste proprietăți și nici la suma lor,
pur și simplu ea supervine pe ele. Pe lângă domeniul valorilor
(etice, estetice) superveniența și-a găsit utilizare mai ales în
filosofia minții.
Definiția clasică a supervenienței ar fi aceasta: o proprietate
B se spune că supervine pe o proprietate A dacă nu poate exista
nici o modificare în A care să nu producă și o modificare a lui
B. Se observă imediat că superveniența e o noțiune modală, ea
având caracter necesar. Ca observație generală, superveniența nu
e cauzalitate și nici implicație logică deși are multe în comun
cu acestea două. Nu e cauzalitate pentru că proprietățile de tip
B nu se pot reduce la proprietăți de tip A în nici un mod, fiind
de altă natură. Nu e implicație pentru că, deși împărtășește
unele proprietăți ale ei (reflexivitate, tranzitivitate) ea e
uneori simetrică, uneori non-simetrică și chiar asimetrică, după
caz.
3. De ce nu ține superveniența
Există câteva probleme mari legate de superveniență. Una ar fi
că, legând proprietățile de tip A de cele de tip B, nu ni se
spune de ce natură e această legătură și cum se face ea mai
exact. Există o specie rară de superveniență,
superduperveniența, care și explică efectiv cum stau lucrurile.
Dar dacă ea există de ce mai aceptăm și altceva mai slab decât
ea? Punând pe același plan epistemic superveniența cu
superduperveniența, noi spunem de fapt că explicația nu are nici
un rol important. A doua problemă e că nu putem să facem
distincția între o falsă superveniență și una adevărată: nu avem
cum să verificăm. Un contraexemplu ar demola o presupusă relație
de superveniență între A și B dar nu avem cum să știm că el
există până nu îl găsim. Și contraexemplul respectiv trebuie să
fie valabil la lumea actuală. Un contraexemplu cu lumi posibile
nu este relevant pentru că superveniența nu e relație de
implicație logică, nu este doar formală deci ea nu are cum să
țină la toate lumile posibile. Așa cum a fost gândită,
superveniența face legătura între proprietăți, fenomene și
valori din lumea actuală: n-avem cum ști dacă există "frumusețe"
sau "bine" în alte lumi posibile și, chiar dacă ar fi, că ele au
același înțeles ca pe aici. A treia problemă decurge din a doua:
aspectul modal al supervenienței. Știm că are un caracter
necesar (din definiție, acel "nu poate exista...x.... fără
să...y." ) dar ea nu ține la toate lumile posibile.
Ce fel de necesitate mai e asta? Unii filosofi au spus că de
fapt diferitele tipuri de superveniență au grade diferite de
necesitate. Dar, iarăși, cum facem distincții între ele? Eu aș
propune o altă interpretare: ar fi vorba de fapt de o noțiune
neortodoxă de necesitate- la o singură lume (cea actuală) dar în
toate planurile ei ontologice. Dar nimeni nu ar fi dispus să
accepte o modificare atât de drastică a logicii modale doar de
dragul includerii supervenienței într-un model formal.
Superveniența nu ține ca explicație pentru că a fost construită
din start ca o aplicație la lumea actuală - dar așa sunt multe
teorii în știință și nimeni nu se supără. Însă filosofii vor mai
mult: ei vor perfecțiune formală chiar dacă asta ar însemna
eliminarea oricărui conținut. Pentru unii filosofia e ca acel
superb joc cu mărgelele de sticlă al lui Hesse, un aranjament
armonios al formelor strălucitoare lipsite de orice conținut.
De ce nu ține superveniența de fapt? E un concept prea încărcat
de metafizică pentru filosofia dezinfectată de asumpții
ontologice pe care ne-am dori cu toții să o facem.
În filosofia analitică orice idee filosofică, oricât de bună ar
fi, se poate respinge ușor pe motivul că "ea nu explică
îndeajuns". Dar cât e acest îndeajuns nimeni nu spune. Idealul
explicativ a fost luat din știință numai că acolo nimeni nu
explică totul, de pildă primitivele sistemelor (cum ar fi Forța
la Newton). Știința reală se face mult mai poetic și mai confuz
decât sunt dispuși filosofii să accepte. Când ei își imaginează
că impun standarde științifice unei teorii filosofice de fapt ei
aduc standarde de neatins nici măcar pentru știința pură, oricât
am idealiza-o (a se vedea Einstein, Despre metoda fizicii
teoretice). Aceasta este trista poveste a supervenienței: ea are
destule calități pentru a fi un termen tehnic în știință [1] dar
nu destule pentru a juca același rol în filosofie. Motivele
respingerii: ea nu e universală și nici nu poate fi folosită
riguros. Ironic, aceste cerințe de universalitate și rigoare
sunt luate tot din știință dar ridicate pe niște culmi
inaccesibile și de nerecunoscut chiar și pentru oamenii de
știință. Să se ascundă aici o frustrare față de știință? Nu, mai
bine să nu ne întrebăm așa ceva.
Un vocabular tehnic pentru filosofie ar trebui să treacă de
niște teste formale atât de nemiloase încât cred că nici un
termen actual nu le-ar putea supraviețui până la capăt. Și încă
nu s-a inventat o școală militară care să antreneze termenii
filosofici pentru a face față privirii distructive a unui
filosof analitic.
Note:
[1] în fizică de pildă, accelerația supervine pe viteză. Totuși
oamenii de știință nu recurg la explicația prin superveniență
pentru că au ei destui termeni specifici ca să mai fure și din
filosofie
Bibliografie:
-T. Horgan, From supervenience to Superdupervenience
-Brian McLaughlin și Karen Bennett, Supervenience,
http://plato.stanford.edu/entries/supervenience/