Eseu:

Supervenienþa ºi elitismul în filosofie

de Lavinia Marin, lavinia@revista.filos.ro

   

    Cu toții ne simțim jigniți când termenul de "filosofie" este legat cu atâta generozitate de diferite activități exotice cum ar fi conferințele despre metempsihoză, reîncarnare și publicitate sau de romane cu succes mondial cum ar fi Codul lui Da Vinci sau Alchimistul. Este o trecere ilegală de frontieră și senzația amară vine din faptul că unii studiază ani de zile distincții aride în universități dar tot nu au curajul să se numească pe ei înșiși filosofi, pe când alții, necitind decât Zacharias Lichter, discutând prin cârciumi despre Eminescu și pericolul evreiesc, se consideră filosofi cu o inocență încântătoare. Desigur, nu opiniile oamenilor despre ei înșiși contează, doar sunt unii care se cred chiar și Napoleon, de ce nu s-ar crede unii doar filosofi? Dar întrebarea e de ce se întâmplă asta atât de des cu filosofia? De ce nu vezi prin localuri oameni care să se creadă ingineri? Sau chimiști? Sau agronomi? De ce nu vezi pe nimeni la o terasă explicând prietenilor o viziune personală asupra ecuațiilor lui Maxwell, în schimb sunt atâția profani gata să ți-l explice pe Nietzsche la o bere ?

1. Vocabularul tehnic al filosofiei
Un posibil răspuns ar fi acesta: ce au științele și nu are filosofia este vocabularul tehnic. Nimeni nu poate mânui ideile științifice fără un minim de cunoștințe precise și solide. Dar asta presupune muncă, deci pretinșii teoreticieni de la terase vor renunța să se înhame la așa ceva. Dacă filosofia ar avea un vocabular tehnic, dacă și-ar coda toate ideile într-un jargon cu iz esoteric, atunci și terfelirea ei zilnică pe la conferințe spiritiste ar înceta.
De ce nu are filosofia vocabular tehnic? Dată fiind admirația constantă a filosofilor pentru științele exacte precum și încercarea lor de a imita tot ce se poate de acolo, e de mirare că filosofia nu și-a construit un vocabular tehnic de mai demult.
Termeni tehnici există în filosofie încă de la Aristotel dar ei sunt împrumutați de prin alte domenii și oricum, apariția lor în textul filosofic e, din punct de vedere statistic, prea mică față de termenii netehnici -ceea ce face posibilă oricând o lectură de profan. Kant este printre filosofii care au reușit să folosească tehnici cei mai mulți termeni în filosofie dar aceștia erau reciclați din alte domenii (apriori și aposteriori sunt luați din Drept, de pildă).
Dacă vrem să construim un vocabular tehnic nou și specific filosofic cred că trebuie să ne îndreptăm atenția spre ce fac filosofii analitici, oamenii cu discursul cel mai clar și mai precis din toată filosofia contemporană. Și, dacă ne uităm la ei, vom vedea oarecare succese în acest domeniu. Obsesia distincțiilor subtile i-a obligat pe filosofii analitici să inventeze un șir întreg de termeni noi și esoterici. Deci material ar fi pentru un vocabular destul de impresionant: de ce nu-l face nimeni? În continuare am să iau ca exemplu superveniența -un termen foarte tehnic- și poate se va vedea mai clar ce probleme pot apărea cu acest gen de cuvinte.

2. Ce este superveniența
Superveniența este un concept pur filosofic, apărut ca o încercare de rezolvare a unei probleme specifice: cum poți lega lucruri aflate în planuri diferite ontologic atunci când știi sigur că ele sunt conectate? Nu poți spune că ele sunt legate cauzal pentru că ar trebui să arăți ce au în comun: dar ele nu împărtășesc nimic tocmai pentru că vin din planuri diferite. Așa s-a născut superveniența. Ea și-a făcut intrarea în filosofie pe poarta Oxfordului, primul care a folosit-o într-un text publicat fiind Richard Hare într-o lucrare de metaetică - exemplul însă era luat din estetică: dacă avem două tablouri perfect asemănătoare în ceea ce privește trăsăturile fizice până la nivel micro, nu putem spune despre unul că e frumos și despre celălalt că nu este. Pentru ca ele să difere în frumusețe ar trebui să difere semnificativ și în privința proprietăților fizice: spunem în acest caz că proprietatea de a fi frumos supervine pe proprietățile fizice ale tabloului; ea nu poate fi redusă la nici una din aceste proprietăți și nici la suma lor, pur și simplu ea supervine pe ele. Pe lângă domeniul valorilor (etice, estetice) superveniența și-a găsit utilizare mai ales în filosofia minții.
Definiția clasică a supervenienței ar fi aceasta: o proprietate B se spune că supervine pe o proprietate A dacă nu poate exista nici o modificare în A care să nu producă și o modificare a lui B. Se observă imediat că superveniența e o noțiune modală, ea având caracter necesar. Ca observație generală, superveniența nu e cauzalitate și nici implicație logică deși are multe în comun cu acestea două. Nu e cauzalitate pentru că proprietățile de tip B nu se pot reduce la proprietăți de tip A în nici un mod, fiind de altă natură. Nu e implicație pentru că, deși împărtășește unele proprietăți ale ei (reflexivitate, tranzitivitate) ea e uneori simetrică, uneori non-simetrică și chiar asimetrică, după caz.

3. De ce nu ține superveniența
Există câteva probleme mari legate de superveniență. Una ar fi că, legând proprietățile de tip A de cele de tip B, nu ni se spune de ce natură e această legătură și cum se face ea mai exact. Există o specie rară de superveniență, superduperveniența, care și explică efectiv cum stau lucrurile. Dar dacă ea există de ce mai aceptăm și altceva mai slab decât ea? Punând pe același plan epistemic superveniența cu superduperveniența, noi spunem de fapt că explicația nu are nici un rol important. A doua problemă e că nu putem să facem distincția între o falsă superveniență și una adevărată: nu avem cum să verificăm. Un contraexemplu ar demola o presupusă relație de superveniență între A și B dar nu avem cum să știm că el există până nu îl găsim. Și contraexemplul respectiv trebuie să fie valabil la lumea actuală. Un contraexemplu cu lumi posibile nu este relevant pentru că superveniența nu e relație de implicație logică, nu este doar formală deci ea nu are cum să țină la toate lumile posibile. Așa cum a fost gândită, superveniența face legătura între proprietăți, fenomene și valori din lumea actuală: n-avem cum ști dacă există "frumusețe" sau "bine" în alte lumi posibile și, chiar dacă ar fi, că ele au același înțeles ca pe aici. A treia problemă decurge din a doua: aspectul modal al supervenienței. Știm că are un caracter necesar (din definiție, acel "nu poate exista...x.... fără să...y." ) dar ea nu ține la toate lumile posibile.
Ce fel de necesitate mai e asta? Unii filosofi au spus că de fapt diferitele tipuri de superveniență au grade diferite de necesitate. Dar, iarăși, cum facem distincții între ele? Eu aș propune o altă interpretare: ar fi vorba de fapt de o noțiune neortodoxă de necesitate- la o singură lume (cea actuală) dar în toate planurile ei ontologice. Dar nimeni nu ar fi dispus să accepte o modificare atât de drastică a logicii modale doar de dragul includerii supervenienței într-un model formal.
Superveniența nu ține ca explicație pentru că a fost construită din start ca o aplicație la lumea actuală - dar așa sunt multe teorii în știință și nimeni nu se supără. Însă filosofii vor mai mult: ei vor perfecțiune formală chiar dacă asta ar însemna eliminarea oricărui conținut. Pentru unii filosofia e ca acel superb joc cu mărgelele de sticlă al lui Hesse, un aranjament armonios al formelor strălucitoare lipsite de orice conținut.
De ce nu ține superveniența de fapt? E un concept prea încărcat de metafizică pentru filosofia dezinfectată de asumpții ontologice pe care ne-am dori cu toții să o facem.

În filosofia analitică orice idee filosofică, oricât de bună ar fi, se poate respinge ușor pe motivul că "ea nu explică îndeajuns". Dar cât e acest îndeajuns nimeni nu spune. Idealul explicativ a fost luat din știință numai că acolo nimeni nu explică totul, de pildă primitivele sistemelor (cum ar fi Forța la Newton). Știința reală se face mult mai poetic și mai confuz decât sunt dispuși filosofii să accepte. Când ei își imaginează că impun standarde științifice unei teorii filosofice de fapt ei aduc standarde de neatins nici măcar pentru știința pură, oricât am idealiza-o (a se vedea Einstein, Despre metoda fizicii teoretice). Aceasta este trista poveste a supervenienței: ea are destule calități pentru a fi un termen tehnic în știință [1] dar nu destule pentru a juca același rol în filosofie. Motivele respingerii: ea nu e universală și nici nu poate fi folosită riguros. Ironic, aceste cerințe de universalitate și rigoare sunt luate tot din știință dar ridicate pe niște culmi inaccesibile și de nerecunoscut chiar și pentru oamenii de știință. Să se ascundă aici o frustrare față de știință? Nu, mai bine să nu ne întrebăm așa ceva.
Un vocabular tehnic pentru filosofie ar trebui să treacă de niște teste formale atât de nemiloase încât cred că nici un termen actual nu le-ar putea supraviețui până la capăt. Și încă nu s-a inventat o școală militară care să antreneze termenii filosofici pentru a face față privirii distructive a unui filosof analitic.

Note:
[1] în fizică de pildă, accelerația supervine pe viteză. Totuși oamenii de știință nu recurg la explicația prin superveniență pentru că au ei destui termeni specifici ca să mai fure și din filosofie
Bibliografie:
-T. Horgan, From supervenience to Superdupervenience
-Brian McLaughlin și Karen Bennett, Supervenience, http://plato.stanford.edu/entries/supervenience/