Publicitatea nu minte, pentru că adevărul nu este mai ieftin
de Raluca Pop, raluca.pop@filos.ro
Celebre
sunt la noi discuțiile despre publicitatea malefică, care ne
face să dăm bani pe lucruri care nu excelează prin raportul
preț/calitate, dar care ne oferă un plus de stimă, atât indirect
-prin ochii amicilor noștri, cât și direct -prin comparația pe
care o facem cu imaginea dezirabilă a celor care reprezintă sau
folosesc produsul/serviciul în reclamă. Luând în considerare
nivelul de trai al majorității românilor, prețurile ridicate ale
produselor promovate și apetența compatrioților pentru acestea,
în dauna unora similare din punct de vedere calitativ, dar fără
Imagine, publicitatea pare a fi cu adevărat la noi un instrument
ghiavolesc, bun de umplut buzunarele comercianților și în
totodată bun de întreținut o aparentă senzație de viață bună.
Revine la a spune că cei care nu au bani de întreținere, dar își
cumpără Coca-Cola, se încălzesc cu ceea ce Coca-Cola transmite a
fi stilul de viață al consumatorului său.
În Catalunya, zona cea mai dezvoltată economic din Spania,
publicitatea pare a fi extrem de asemănătoare. Produsele de
gospodărie sunt promovate aratându-se gospodine satisfăcute,
cosmeticele arată întineriri spectaculoase, bomboanele Solano ne
mențin slabe. De amintit ar fi faptul că cele fabricate în
Catalunya și restul Spaniei (le amintesc pe ambele pentru că
sunt diferențe mari în atitudinea de cumpărare a catalanilor
față de cele două) în general nu au parte de reclame. Pe de altă
parte, oamenii de aici au destui bani pentru a nu-și pune
problema neacoperirii cheltuielilor de întreținere, a hranei,
plata asigurărilor de sănătate etc.
În aceste condiții, deciziile de cumpărare ale unor produse
similare calitativ le fac în funcție de beneficiile personale pe
care acestea le oferă. Cei care doresc un plus de valoare
raportat la standardele de modă ale lumii bune, se îmbracă de la
Zara, cei care vor să aibă dinții la fel de puternici ca scoica
sau ca rechinii se spală cu Colgate, cei care vor să se simtă
dinamici și tineri beau Coca-Cola. Cei care sunt imuni la astfel
de tentații, dar doresc să susțină cauza națională/regională
aleg gama de produse fabricate în Catalunya/Spania iar cei care
vor doar sa aibă o haină, o pastă de dinți sau o băutură
răcoritoare cumpără ce mai rămâne, fără însă a face o economie
substanțială la buget sau a avea parte de o calitate superioară
a produselor. Au și ei motivele lor, cred că tocmai dorința de a
nu se lăsa subjugați de nici o formă de beneficiu personal indus
prin cumpărarea unui produs. Publicitatea, cea care conferă
produsului o imagine, oferă un plus de beneficii personale, dar
nu o face comparativ cu un produs similar calitativ și mult mai
ieftin. Dacă adevărul este la același preț, de ce am considera
că publicitatea minte și am arăta-o cu degetul?