Publicitatea nu minte, pentru că adevărul nu este mai ieftin 

de Raluca Pop, raluca.pop@filos.ro

   

    Celebre sunt la noi discuțiile despre publicitatea malefică, care ne face să dăm bani pe lucruri care nu excelează prin raportul preț/calitate, dar care ne oferă un plus de stimă, atât indirect -prin ochii amicilor noștri, cât și direct -prin comparația pe care o facem cu imaginea dezirabilă a celor care reprezintă sau folosesc produsul/serviciul în reclamă. Luând în considerare nivelul de trai al majorității românilor, prețurile ridicate ale produselor promovate și apetența compatrioților pentru acestea, în dauna unora similare din punct de vedere calitativ, dar fără Imagine, publicitatea pare a fi cu adevărat la noi un instrument ghiavolesc, bun de umplut buzunarele comercianților și în totodată bun de întreținut o aparentă senzație de viață bună. Revine la a spune că cei care nu au bani de întreținere, dar își cumpără Coca-Cola, se încălzesc cu ceea ce Coca-Cola transmite a fi stilul de viață al consumatorului său.
    În Catalunya, zona cea mai dezvoltată economic din Spania, publicitatea pare a fi extrem de asemănătoare. Produsele de gospodărie sunt promovate aratându-se gospodine satisfăcute, cosmeticele arată întineriri spectaculoase, bomboanele Solano ne mențin slabe. De amintit ar fi faptul că cele fabricate în Catalunya și restul Spaniei (le amintesc pe ambele pentru că sunt diferențe mari în atitudinea de cumpărare a catalanilor față de cele două) în general nu au parte de reclame. Pe de altă parte, oamenii de aici au destui bani pentru a nu-și pune problema neacoperirii cheltuielilor de întreținere, a hranei, plata asigurărilor de sănătate etc.
    În aceste condiții, deciziile de cumpărare ale unor produse similare calitativ le fac în funcție de beneficiile personale pe care acestea le oferă. Cei care doresc un plus de valoare raportat la standardele de modă ale lumii bune, se îmbracă de la Zara, cei care vor să aibă dinții la fel de puternici ca scoica sau ca rechinii se spală cu Colgate, cei care vor să se simtă dinamici și tineri beau Coca-Cola. Cei care sunt imuni la astfel de tentații, dar doresc să susțină cauza națională/regională aleg gama de produse fabricate în Catalunya/Spania iar cei care vor doar sa aibă o haină, o pastă de dinți sau o băutură răcoritoare cumpără ce mai rămâne, fără însă a face o economie substanțială la buget sau a avea parte de o calitate superioară a produselor. Au și ei motivele lor, cred că tocmai dorința de a nu se lăsa subjugați de nici o formă de beneficiu personal indus prin cumpărarea unui produs. Publicitatea, cea care conferă produsului o imagine, oferă un plus de beneficii personale, dar nu o face comparativ cu un produs similar calitativ și mult mai ieftin. Dacă adevărul este la același preț, de ce am considera că publicitatea minte și am arăta-o cu degetul?