Scurt pe 3,14
Facultatea de Filosofie are în sfârșit un site funcțional! Îl găsiți la www.ub-filosofie.ro/ și arată interesant ca design: în centrul paginii e imaginea mare a clădirii facultății și o bufniță ițindu-se misterios din spatele ei. Din păcate laudele trebuie să se oprească aici. Informația de pe site e ca și inexistentă: un PDF vechi cu admiterea la master, o lista cu catedrele și profesorii aferenți (by the way, lista are cel puțin o greșeală, dl. Sebastian Grama e trecut ca membru și la Catedra de Filosofia culturii, și la Teoretică). Și, pe prima pagină, triumfător, un textuleț dinamic ne anunță că la Filosofie nu se mai dă admitere. O facultate care vrea să atragă cât mai mulți studenți ar trebui să aibă o strategie de marketing pusă la punct și cum site-ul facultății e ceva esențial- o carte de vizită- el nu ar trebui neglijat. Pentru comparație, a se vedea site-ul ASE-ului care ar putea și singur să aducă studenți facultății, în lipsa oricărei alte reclame: www.ase.ro/site/index.asp Dacă ar exista un astfel de marketing și la noi, poate nu ar mai fi nevoie să renunțăm la admitere ca să atragem mai mulți studenți (L.M)
O perspectivă personală mai concretă asupra siteului puteți găsi
în pagina 5, sub semnătura lui Răzvan Ilie. Ce n-a observat nici
autorul articolului, nici autoarea știrii de mai sus este că
adresa "publică" a facultății este una de Yahoo:
ubfilosofie@yahoo.com. Am adăugat în lista proprie de Yahoo
Messenger respectiva adresă, de-abia aștept să-l prind online pe
dl prof. Brâncoveanu, să-i spun că sunt un viitor student și
să-l întreb în ce an se studiază Eminescu. Sper că poza sa de pe
Messenger nu va fi cea de pe site; eventual poate fi cea a dlui
decan Dumitru. (M.C)
Apropo de poze, imagini și alte chestiuni corelate, nu înțeleg
de ce ține morțiș Facultatea de Filosofie la simbolul bufniței
care tocmai de marketing nu este bun; Mai ales în cultura română
unde bufnița e asociată, cum e normal pentru o pasăre cu ținută
rigidă, privire fixă și cântec sacadat, cu moartea. Spunea
undeva Lenin că râma este fertilizatorul solului șamd. Iată că
Facultatea de Agronomie ar trebui /ar fi trebuit să-și aleagă
drept simbol o râmă, poate chiar două, trei. Oricum, chiar ideea
de a asocia un domeniu teoretic cu o singură imagine este foarte
discutabil: ce ar trebui să aleagă economia? Banii ? În fine, e
totuși preferabil să ai ca fundal pe siteul Facultății de
Filosofie o bufniță (dar să fie bufniță, nu extraterestru), nu
"Platon" scris caligrafic de clasa a IIa, cu albastrul băncilor
de tablă din parcuri (M.C)
O perspectivă pe cît de frumoasă pe atît de tragică asupra
vieții aparținînd unei scrieri a lui Luigi Pirandello, un bărbat
frumos care se pricepe la ceea ce face (Marcel Iureș), un
regizor apreciat (Liviu Ciulei), cîteva lacrimi smulse de la cei
mai emotivi, momente delicioase care-și ating scopul chiar și
printre cei mai rigizi, stîrnindu-le rîsul, dar mai ales un
monolog care reușește să traducă o trăire, păstrîndu-i
autenticitatea. Cel puțin mie mi-a dat impresia asta. Transmite
emoția celui care ascultă, îl face să iasă din rolul de
spectator, îl cheamă să trăiasca. O piesă de la care ieși
zguduit, cu vederea tulburată și cu gîndurile rătăcind te miri
pe unde. O piesă la sfîrșitul căreia ar trebui interzise
discuțiile despre coada de la garderobă, despre temperatura
scăzută de afară, despre ultima bîrfa despre cine știe care
"vedetă" și exemplele pot continua. Chiar ne lăsăm smulși din
orice moment de brutalitatea realității? Duceți-vă să vedeți
"Henric al IV-lea". Dacă nu v-am convins eu, poate vă convinge
afișul. Da, afișul. Priviți-i mîinile neputincioase. Sau poate e
doar o impresie de neputință. Sau poate o să vă convingeți
singuri ce e. (A.C.)
De ce le place atâtor profesori tineri Daniil Harms, de care cei
mai mulți dintre voi nici n-au auzit? De exemplu, Dl Grama îl
menționează în interviul din acest număr printre influențe, dl.
Ștefanov a scris literatură într-un stil asemănător (pe
fil_unibuc, în Files). Răspunsul este foarte simplu: pe vremea
lor, revistele umoristice pentru tineri filosofi erau "Șopârla"
și "Urzica", unde se publicau mici pastile semnate de Harms.
Acele pastile, cu steluțe, ceruri diafane și diferite întâmplări
minunate au făcut mult pentru studenții în Filosofie (I.M)
Știrile
revistei
Destul de multe articole promise date lipsă la apel: Continuarea
la "Complotul scandalului din Sala 1" (caz de boală), "Conceptul
de la pagina 7" (probleme tehnice), Rubrica de filme și
muzică (probleme de deadline)
Legat de tema ediției speciale: v-ați întrebat vreodată ce ajung
referatele voastre după ce își dau sfârșitul firesc în brațele
unei note? În afară de câțiva profesori (foarte puțini!!) care
le restituie studenților, referatele ajung la coș. Se aude chiar
că profesorii cu șemineu dintr-o catedră pragmatică fac focul cu
ele. Altfel, dacă sunt printate pe o singură parte, sunt
folosite de profesori ca suport de scris. Am fost cândva la
consultații și foile pe care profesorul îmi desena diverse
scheme erau cele ale unui referat vechi de filosofia minții
(corectat de Gabi Vacariu, am văzut scris pe marginea textului
"nu aduci nici un argument pentru asta..." ); era un teanc
întreg de astfel de referate pe dulap. Aș vrea să protestez
pentru această folosire ilegitimă a muncii intelectuale a
studenților și aș propune instituirea unei arhive naționale de
referate. În caz că se va ridica dintre noi un Kripke, să știm
unde să-i găsim păcatele tinereților.
La patru numere de la paradoxala încercare eșuată de a face o
ediție specială "Paradoxuri filosofice", puteți citi cele 6
pagini ale Ediției speciale "Referatele studenților" (EDIT
9-14), ce au crescut revista la 16 pagini. Din numărul următor,
încercând să răspundem celor 250 de vizitatori unici pe site și
studenților cititori din facultate, vom publica o listă de teme
generale, discutate la ședința de redacție, urmând să acordăm
premii în cărți celor care fac efortul și se implică în a scrie
un articol bun pe una din respectivele teme. Pentru numărul 8 al
revistei, vă cerem deja articole pe tema "Politică și
filosofie". Revista@filos.ro
!
În două săptămâni (până miercurea trecută) se strânseseră în
urna revistei, poziționată exact în dreapta panoului de ziare și
reviste din fața Sălii 1, 20.000 lei (2 RON). Mulțumim celor
care au contribuit. O copie xeroxată a revistei costă 6400 de
lei, măcar profesorii ar trebui să depună această sumă în urnă,
mai ales dacă iau mai multe exemplare pentru prieteni, din
puținele 100 xeroxate din banii membrilor echipei de redacție.
Odată cu a doua schimbare radicală a revistei Luni (odată cu
ISSN ul), se va încerca varianta unei sponsorizări. Până atunci,
citiți revista color în PDF de pe Internet și contribuiți după
salarii. Alte locuri unde se poate găsi revista Luni: pe panou
-afișată color, la bibliotecă -2 exemplare color (cu toată
arhiva), la Secretariat -un singur exemplar color.
În ciclul "perestroika und glasnost", începând cu următoarea
ședință de redacție, o vom înregistra și pune pe site
înregistrarea acesteia, este mult prea amuzantă pentru a nu o
reține pe vecie. După ce completați (neapărat) chestionarul de
evaluare a revistei, puteți merge acasă și să ne trimiteți o
știre critică despre întrebările din chestionar. Sau chiar un
articol. Veniți apoi la ședința de redacție ca să fiți
înregistrat. Și apoi tot așa
Ce se mai întâmplă în filosofie
Pe 13 februarie, la 86 de ani, a murit Peter F. Strawson, filosof oxfordian. A devenit celebru de tânăr când, la 29 de ani, a criticat teoria descripțiilor a lui Russell din perspectiva limbajului comun. Mai apoi, dornic de alte lupte intelectuale, i-a atacat pe Austin și Quine. De-a lungul întregii sale vieți a fost un om incomod pe tărâmul disputelor filosofice dar știa să recupereze totul în plan uman: era foarte politicos cu adversarii săi și se purta plin de curtoazie și tact cu ei. Cu Quine chiar s-a împrietenit după câțiva ani în care i-a tot atacat Cele două dogme împreună cu Grice. Ca și lui Dostoievski, îi plăceau jocurile de tactică militară cu soldăței -prefera să le joace cu prieteni istorici. Ar fi vrut să fie poet mai degrabă decât filosof dar și-a dat singur seama că nu are talent. Cea mai cunoscută lucrare a sa este Individuals scrisă în 1959, al cărei scop era "să prezinte trăsăturile generale și structurale ale schemei conceptuale în termenii căreia gândim despre lucrurile particulare."
· Despre caricaturile daneze s-a vorbit mult și filosofii au
avut și ei ceva de spus. De pildă R. Dworkin, într-un articol
din The Guardian, a susținut că e bine să nu fie republicate și
în ziarele britanice pentru că ar îndurera nenecesar cetățenii
musulmani. Chiar și cei care ar înțelege că intențiile
caricaturiștilor nu sunt de a jigni sau blasfemia ar rămâne
totuși cu un sentiment amar. Această autocenzură a presei
englezești nu este relevantă pentru libertatea cuvântului în
Anglia, care trebuie să rămână nealterată.
· La Editura Northwestern University Press a apărut cartea
Heidegger and Plato, Toward dialogue, editată de Catalin
Partenie și Tom Rockmore. Cartea explorează relația complexă
între gândirea heideggeriană și cea a lui Platon; una din tezele
centrale ale cărții ar fi că Heidegger a încercat o lectură care
să-l apropie pe Platon și a sfârșit prin a se înstrăina mai mult
de gândirea lui. Printre autorii de eseuri în această carte,
cităm: Theodore Kisiel, Cătălin Partenie, Enrico Berti, Johannes
Fritsche, Stanley Rosen.