Scurt pe 3,14

 

Facultatea de Filosofie are în sfârșit un site funcțional! Îl găsiți la www.ub-filosofie.ro/  și arată interesant ca design: în centrul paginii e imaginea mare a clădirii facultății și o bufniță ițindu-se misterios din spatele ei. Din păcate laudele trebuie să se oprească aici. Informația de pe site e ca și inexistentă: un PDF vechi cu admiterea la master, o lista cu catedrele și profesorii aferenți (by the way, lista are cel puțin o greșeală, dl. Sebastian Grama e trecut ca membru și la Catedra de Filosofia culturii, și la Teoretică). Și, pe prima pagină, triumfător, un textuleț dinamic ne anunță că la Filosofie nu se mai dă admitere. O facultate care vrea să atragă cât mai mulți studenți ar trebui să aibă o strategie de marketing pusă la punct și cum site-ul facultății e ceva esențial- o carte de vizită- el nu ar trebui neglijat. Pentru comparație, a se vedea site-ul ASE-ului care ar putea și singur să aducă studenți facultății, în lipsa oricărei alte reclame: www.ase.ro/site/index.asp Dacă ar exista un astfel de marketing și la noi, poate nu ar mai fi nevoie să renunțăm la admitere ca să atragem mai mulți studenți (L.M)


O perspectivă personală mai concretă asupra siteului puteți găsi în pagina 5, sub semnătura lui Răzvan Ilie. Ce n-a observat nici autorul articolului, nici autoarea știrii de mai sus este că adresa "publică" a facultății este una de Yahoo: ubfilosofie@yahoo.com. Am adăugat în lista proprie de Yahoo Messenger respectiva adresă, de-abia aștept să-l prind online pe dl prof. Brâncoveanu, să-i spun că sunt un viitor student și să-l întreb în ce an se studiază Eminescu. Sper că poza sa de pe Messenger nu va fi cea de pe site; eventual poate fi cea a dlui decan Dumitru. (M.C)


Apropo de poze, imagini și alte chestiuni corelate, nu înțeleg de ce ține morțiș Facultatea de Filosofie la simbolul bufniței care tocmai de marketing nu este bun; Mai ales în cultura română unde bufnița e asociată, cum e normal pentru o pasăre cu ținută rigidă, privire fixă și cântec sacadat, cu moartea. Spunea undeva Lenin că râma este fertilizatorul solului șamd. Iată că Facultatea de Agronomie ar trebui /ar fi trebuit să-și aleagă drept simbol o râmă, poate chiar două, trei. Oricum, chiar ideea de a asocia un domeniu teoretic cu o singură imagine este foarte discutabil: ce ar trebui să aleagă economia? Banii ? În fine, e totuși preferabil să ai ca fundal pe siteul Facultății de Filosofie o bufniță (dar să fie bufniță, nu extraterestru), nu "Platon" scris caligrafic de clasa a IIa, cu albastrul băncilor de tablă din parcuri (M.C)


    O perspectivă pe cît de frumoasă pe atît de tragică asupra vieții aparținînd unei scrieri a lui Luigi Pirandello, un bărbat frumos care se pricepe la ceea ce face (Marcel Iureș), un regizor apreciat (Liviu Ciulei), cîteva lacrimi smulse de la cei mai emotivi, momente delicioase care-și ating scopul chiar și printre cei mai rigizi, stîrnindu-le rîsul, dar mai ales un monolog care reușește să traducă o trăire, păstrîndu-i autenticitatea. Cel puțin mie mi-a dat impresia asta. Transmite emoția celui care ascultă, îl face să iasă din rolul de spectator, îl cheamă să trăiasca. O piesă de la care ieși zguduit, cu vederea tulburată și cu gîndurile rătăcind te miri pe unde. O piesă la sfîrșitul căreia ar trebui interzise discuțiile despre coada de la garderobă, despre temperatura scăzută de afară, despre ultima bîrfa despre cine știe care "vedetă" și exemplele pot continua. Chiar ne lăsăm smulși din orice moment de brutalitatea realității? Duceți-vă să vedeți "Henric al IV-lea". Dacă nu v-am convins eu, poate vă convinge afișul. Da, afișul. Priviți-i mîinile neputincioase. Sau poate e doar o impresie de neputință. Sau poate o să vă convingeți singuri ce e. (A.C.)


De ce le place atâtor profesori tineri Daniil Harms, de care cei mai mulți dintre voi nici n-au auzit? De exemplu, Dl Grama îl menționează în interviul din acest număr printre influențe, dl. Ștefanov a scris literatură într-un stil asemănător (pe fil_unibuc, în Files). Răspunsul este foarte simplu: pe vremea lor, revistele umoristice pentru tineri filosofi erau "Șopârla" și "Urzica", unde se publicau mici pastile semnate de Harms. Acele pastile, cu steluțe, ceruri diafane și diferite întâmplări minunate au făcut mult pentru studenții în Filosofie (I.M)



Știrile revistei


Destul de multe articole promise date lipsă la apel: Continuarea la "Complotul scandalului din Sala 1" (caz de boală), "Conceptul de la pagina 7" (probleme tehnice), Rubrica de filme și muzică (probleme de deadline)


Legat de tema ediției speciale: v-ați întrebat vreodată ce ajung referatele voastre după ce își dau sfârșitul firesc în brațele unei note? În afară de câțiva profesori (foarte puțini!!) care le restituie studenților, referatele ajung la coș. Se aude chiar că profesorii cu șemineu dintr-o catedră pragmatică fac focul cu ele. Altfel, dacă sunt printate pe o singură parte, sunt folosite de profesori ca suport de scris. Am fost cândva la consultații și foile pe care profesorul îmi desena diverse scheme erau cele ale unui referat vechi de filosofia minții (corectat de Gabi Vacariu, am văzut scris pe marginea textului "nu aduci nici un argument pentru asta..." ); era un teanc întreg de astfel de referate pe dulap. Aș vrea să protestez pentru această folosire ilegitimă a muncii intelectuale a studenților și aș propune instituirea unei arhive naționale de referate. În caz că se va ridica dintre noi un Kripke, să știm unde să-i găsim păcatele tinereților.


La patru numere de la paradoxala încercare eșuată de a face o ediție specială "Paradoxuri filosofice", puteți citi cele 6 pagini ale Ediției speciale "Referatele studenților" (EDIT 9-14), ce au crescut revista la 16 pagini. Din numărul următor, încercând să răspundem celor 250 de vizitatori unici pe site și studenților cititori din facultate, vom publica o listă de teme generale, discutate la ședința de redacție, urmând să acordăm premii în cărți celor care fac efortul și se implică în a scrie un articol bun pe una din respectivele teme. Pentru numărul 8 al revistei, vă cerem deja articole pe tema "Politică și filosofie". Revista@filos.ro !


În două săptămâni (până miercurea trecută) se strânseseră în urna revistei, poziționată exact în dreapta panoului de ziare și reviste din fața Sălii 1, 20.000 lei (2 RON). Mulțumim celor care au contribuit. O copie xeroxată a revistei costă 6400 de lei, măcar profesorii ar trebui să depună această sumă în urnă, mai ales dacă iau mai multe exemplare pentru prieteni, din puținele 100 xeroxate din banii membrilor echipei de redacție. Odată cu a doua schimbare radicală a revistei Luni (odată cu ISSN ul), se va încerca varianta unei sponsorizări. Până atunci, citiți revista color în PDF de pe Internet și contribuiți după salarii. Alte locuri unde se poate găsi revista Luni: pe panou -afișată color, la bibliotecă -2 exemplare color (cu toată arhiva), la Secretariat -un singur exemplar color.


În ciclul "perestroika und glasnost", începând cu următoarea ședință de redacție, o vom înregistra și pune pe site înregistrarea acesteia, este mult prea amuzantă pentru a nu o reține pe vecie. După ce completați (neapărat) chestionarul de evaluare a revistei, puteți merge acasă și să ne trimiteți o știre critică despre întrebările din chestionar. Sau chiar un articol. Veniți apoi la ședința de redacție ca să fiți înregistrat. Și apoi tot așa


Ce se mai întâmplă în filosofie

Pe 13 februarie, la 86 de ani, a murit Peter F. Strawson, filosof oxfordian. A devenit celebru de tânăr când, la 29 de ani, a criticat teoria descripțiilor a lui Russell din perspectiva limbajului comun. Mai apoi, dornic de alte lupte intelectuale, i-a atacat pe Austin și Quine. De-a lungul întregii sale vieți a fost un om incomod pe tărâmul disputelor filosofice dar știa să recupereze totul în plan uman: era foarte politicos cu adversarii săi și se purta plin de curtoazie și tact cu ei. Cu Quine chiar s-a împrietenit după câțiva ani în care i-a tot atacat Cele două dogme împreună cu Grice. Ca și lui Dostoievski, îi plăceau jocurile de tactică militară cu soldăței -prefera să le joace cu prieteni istorici. Ar fi vrut să fie poet mai degrabă decât filosof dar și-a dat singur seama că nu are talent. Cea mai cunoscută lucrare a sa este Individuals scrisă în 1959, al cărei scop era "să prezinte trăsăturile generale și structurale ale schemei conceptuale în termenii căreia gândim despre lucrurile particulare."


· Despre caricaturile daneze s-a vorbit mult și filosofii au avut și ei ceva de spus. De pildă R. Dworkin, într-un articol din The Guardian, a susținut că e bine să nu fie republicate și în ziarele britanice pentru că ar îndurera nenecesar cetățenii musulmani. Chiar și cei care ar înțelege că intențiile caricaturiștilor nu sunt de a jigni sau blasfemia ar rămâne totuși cu un sentiment amar. Această autocenzură a presei englezești nu este relevantă pentru libertatea cuvântului în Anglia, care trebuie să rămână nealterată.


· La Editura Northwestern University Press a apărut cartea Heidegger and Plato, Toward dialogue, editată de Catalin Partenie și Tom Rockmore. Cartea explorează relația complexă între gândirea heideggeriană și cea a lui Platon; una din tezele centrale ale cărții ar fi că Heidegger a încercat o lectură care să-l apropie pe Platon și a sfârșit prin a se înstrăina mai mult de gândirea lui. Printre autorii de eseuri în această carte, cităm: Theodore Kisiel, Cătălin Partenie, Enrico Berti, Johannes Fritsche, Stanley Rosen.