Interviu

Profesor univ. dr. Valentin Mureșan

     

 

 Rep: În cursul anului trecut, în urma dificultăților de înființare a "gazetei filosofice", susțineați înființarea unui buletin intern în facultate prin care profesorii și studenții să anunțe ce se mai întâmplă. Această idee a dvs. a condus parțial la înființarea revistei "Luni". Sunteți mulțumit de primele numere ale acesteia?

V. Mureșan: Sunt încântat. Am propus acest lucru încă din 1995, influențat fiind de reviste similare văzute în universități europene, dar e pentru prima oară când un grup de studenți se înhamă la aplicarea ideii. E meritul lor, pentru care îi stimez. Aceasta trebuie să fie revista tuturor studenților și profesorilor, indiferent cine o realizează. Mai mult, ea ar trebui arhivată în bibliotecă deoarece încapsulează în felul ei momente din istoria facultății. Va fi interesant ca, peste 100 de ani, colegii noștri să citească ce se mai petrecea prin unghelere facultății în anul de grație 2006. Cât ne privește pe noi, aceștia mai vii, aș vrea să mai citesc în revistă recenzii (sau prezentări) de cărți de filosofie apărute recent, evaluări ale studenților făcute cărților profesorilor lor, mini-studii pseudo-filosofice trăznite, anunțuri despre cărțile intrate în bibliotecă, nemulțumiri ale studenților privitoare la organizarea vieții interne a facultății etc.

 

Rep: De ce ar fi bine să existe o viață internă puternică în facultatea de filosofie?

V. Mureșan: Nici o organizație nu poate funcționa performant fără o cultură instituțională proprie, care s-o propulseze, să-i confere o identitate, să creeze sentimentul apartenenței și mândriei că ești membru, să-i canalizeze capacitățile spre înalta performanță. Sunt multe trucuri pentru a realiza acest lucru – între ele și această revistă internă (care, deci, trebuie sprijinită de facultate, ea nu e un simplu ornament). Apoi, pot fi ceremonialurile (noi refuzăm introducerea lor – la admitere, la absolvire, la obținerea titlului de doctor etc. –, cum ar fi purtarea robei academice), sloganele ce conferă identitate (pe desktop, pe tricou, pe șapcă, pe pix, pe caiete), mesele comune sau micile ceremonialuri comune profesori-studenți etc. E apoi activitatea științifică. O instituție fără o viață internă dinamică riscă să dispară!

 

Rep: Atât studiul de text cât și dezbaterea stau la baza filosofiei. Cum le vedeți armonizate?

V. Mureșan: Eu cred că universitatea, în genere, nu trebuie să-și propună să producă specialiști, ci oameni capabili să se specializeze. Mentalitatea contrară, dominantă la noi, e un cancer al învățământului superior românesc. În facultate studentul trebuie să asimileze bazele conceptuale ale domeniului său – în care se va specializa după terminarea facultății, în funcție de locul de muncă pe care, atâta vreme cât e în facultate, numai Dumnezeu știe care va fi -, trebuie să-și formeze stilul cognitiv, abilitățile de gândire corespunzătoare. Studenții noștri sunt însă foarte grăbiți: ei nu au timp de matematică, de fizică, vor să învețe repede să repare televizoare (sau computere). Dar pentru asta există școli profesionale! În cazul nostru, e vital ca în facultate studenții să ia contact cu, și chiar să aprofundeze (în ciclul masteral), operele fundamentale ale domeniului. Eu sunt partizanul studierii în facultate a câtorva opere fundamentale integrale; numai așa se poate învăța cum se face filosofia, nu memorând mici fragmente și prefețe. Deci studiul unor texte integrale e hotărâtor. Uitați-vă pe site-ul Universității Oxford și vedeți ce cursuri fac cei ce studiază filosofia: nu cumva studiază ei, în cea mai mare parte, câte o mare operă, preț de un semestru, și nu zboară peste câteva secole, preț de un semestru? Dezbaterea critică a textelor e de asemenea fundamentală. Dar aici sunt două aspecte: pe de o parte, trebuie să ai "tupeul" să-l consideri pe Aristotel colegul, interlocutorul tău; pe de alta, să nu ai tupeul de a-ți da cu părerea despre ce zice Aristotel înainte de a studia cum fac acest lucru experții în domeniu. Aud de la tot mai mulți tineri leneși că filosofia e o chestiune de bun simț, care nu necesită profesionalizare (ei reprezintă categoria "geniilor" înnăscute). Dacă e așa, hai să facem un grup de inițiativă care să-l ia la "mișto" pe Platon (acesta credea, săracul, că e nevoie de vreo douăzeci, treizeci de ani de studiu înainte de îndrăzni să-ți dai și tu cu părerea) și să-l aducem pe nea Gigi să ne amenajeze creierele.

 

Rep: Ce proiecte de cercetare sau traducere filosofică puteți dezvolta alături de studenții dumneavoastră?

V. Mureșan: Am multe cărți traduse alături de studenți. Sper ca în acest an să public un masiv volum de traduceri din filosofia morală a lui R. M. Hare. Tot anul acesta va apărea o traducere colectivă, coordonată de mine, a Întemeierii metafizicii moravurilor (plus un comentariu al meu). În luna mai sper să apară comentariul meu la Etica nicomahică (plus o mică traducere a unui doctorand). Se împlinesc 200 de ani de la nașterea lui Mill și vom organiza în octombrie un simpozion internațional la care sper să participe și studenții mei care au studiat Mill. Dar a traduce filosofie e un lucru greu. Un student poate învăța să traducă, nu poate încă traduce! Și pentru asta ar fi bine să asculte de cei care mai știu câte ceva, nu să se avânte (pentru că știe o limbă străină din familie). Prima condiție a unei bune traduceri filosofice e cunoșaterea în amănunt a operei traduse; și asta îți ia câțiva ani, după ce ai terminat facultatea. Un absolvent de engleză nu poate traduce nici o lucrare de filosofie. El poate traduce literatură (dacă are har literar!) sau scrisori la firme.

 

Rep: Dacă ați fi student ați lipsi de la cursurile dumneavoastră?

V. Mureșan: Chiar dacă ar fi cele mai proaste cursuri (ceea ce dumneavoastră nu aveți cum să știți, deocamdată; e bine să rămâneți dubitativi!), nu aș lipsi. În lumea academică de primă mână, studenții sunt enorm de ocupați. Numai la noi se mai flutură ideea "boemei universitare", specifică periferiei universitare și celor mulțumiți cu lipsa de performanță. Să vă întreb ceva: dacă ați fi angajați la firma "Microsoft", ați lipsi de la serviciu? Răspundeți-mi da și sunt de acord să lipsiți și de la cursuri. Dar dacă sunteți convinși că puteți face așa ceva cu dezinvoltură, atunci nu vă prevăd un viitor fericit!

 

Rep:  Simplificând foarte mult, în Etica nicomahică Aristotel se întreabă dacă e posibilă o știință a comportamentului moral. Considerați că astăzi se poate da un răspuns?

V. Mureșan: Etica nicomahică e o carte despre ce înseamnă să trăiești fericit. Ea e centrată pe vieți, nu pe acțiuni individuale. Aristotel nu crede că e posibilă o "știință" (episteme) a vieții practice care să furnizeze adevăruri necesare, așa cum avem o știință a cerului sau a primului motor divin; dar el crede că putem avea mai mult decât impresii subiective și exortații moralizatoare, că putem avea o "cunoaștere practică" solidă, chiar dacă numai probabilă, a cărei metodă nu e silogistica, ci "dialectica". Împotriva celor care nu credeau că în materie de etică și politică se poate construi un discurs explicativ rațional, Aristotel vrea să argumenteze contrariul: chiar și în domeniul atât de fluctuant și nesigur al acțiunii politice și morale e posibil să avem temeiuri raționale și argumente logice, chiar dacă nu o geometrie morală. Nu cred că azi avem o "știință" a moralei (în sensul post-galilean al termenului, diferit de cel aristotelic), dar cred, alături de Aristotel, că putem furniza temeiuri raționale și argumente logice în chestiunile morale. Și cu toate că "teoriile etice" sunt încă edificii imperfecte, a le ignora e la fel de descalificant ca și a crede că etica e o chestiune de bun simț, alături de politică și de fotbal (cum rezultă atât de convingător de la televizor).

 

Rep:  Ce credeți despre dezvoltarea eticii în România? Cum se va dezbate etic peste 10-20 de ani?

V. Mureșan: E mult de construit. Avem încă prea puțină literatură autohtonă, nu prea avem traduceri, nu avem o comunitate de specialiști centrată pe chestiuni de etică, deci nu avem dezbateri. În ochii opiniei publice moralistul e preotul. Asta și pentru că în mediul academic românesc atât dezbaterea teoretică precum și discuțiile aplicate sunt relativ rămase în urmă și au o slabă legătură cu mediul extra-universitar. Cred că mediul politic de la noi nu e interesat în susținerea materială a acestui tip de studiu – tocmai pentru că toți se consideră experți (ignoranța e mare!). Revine mediului academic să facă acest efort – dar și aici moda e alta: științe politice, comunicare, presă etc. În universitățile din lumea de limbă engleză, cel puțin, e pe dos. Sau poate noi suntem pe dos! Acolo cursurile de „filosofie morală" sunt centrale în curriculum și sunt urmate de toți cei ce studiază, fie și ca program secundar, filosofia. De asemenea există grupuri puternice de specialiști ce studiază „etica aplicată" (și se vehiculează bani serioși în acest domeniu) – pe teme arzătoare ale agendei publice. Dar toate aceste dezbateri publice aplicate au loc pe fundalul unei enorme literaturi teoretice care oferă fundalul conceptual și metodologic al discuțiilor de etică aplicată. Noi suntem rămași în urmă și la teorie și la practică. Nu e de mirare, atunci, că micile ecrane sunt ocupate de amatori.

 

Rep:  Ce v-a determinat să alegeți studiul eticii?

V. Mureșan: Am început cu logica și teoria formală a acțiunii (parxiologie formală), am continuat cu filosofia științei (dinamica teoriilor) și am sfârșit – după Revoluție – în etică. De ce? Pentru că am fost influențat de universitățile engleze unde "filosofia morală" e una dintre cele mai importante și mai predate discipline. Și pentru că eu cred că filosofia e o disciplină cuplată pe alte discipline non-filosofice: pe biologie, fizică, matematică, teologie, științe politice etc. Or, aceasta presupune o pregătire pluridisciplinară – ceea ce universitățile noastre nu au permis și nu permit, în mod absurd, nici acum. Așa că am ales un domeniu nu prea dezvoltat în timpul comunismului (din cauza restricțiilor ideologice) și care să nu necesite o expertiză științifică specială (cunoștințe de fizică sau de medicină). Deși, ca să faci bioetică la nivel profesional, trebuie să ai o dublă specializare. Dar nu voi face bioetică.

 

Rep:  Maniera dumneavoastră de abordare a problemelor etice vine dinspre filosofia analitică. De ce această abordare?

V. Mureșan: Fiind student, am citit autori precum Quine sau Popper și am fost fascinat de faptul că idealul lor era claritatea expunerii, calitatea argumentării, recunoașterea propriilor limite: ei spuneau "eu cred că lucrurile stau așa și așa", ceea ce contrasta flagrant cu majoritatea autorilor autohtoni care ziceau: "se știe că..." (iar eu nu înțelegeam de ce "se știe că"). E pe stilul meu de gândire, mai apropiat de logică și de științe. Dar eu folosesc expresia "filosofie analitică" într-un sens foarte larg (o filosofie centrată pe rezolvarea unor probleme delimitate, pe argumente raționale, logice, pe un stil clar și neobscurizat de floricele stilistice inutile etc.). În acest sens și Popper și Aristotel sunt "analitici". De altfel, la Oxford, profesorii obișnuiesc să-i învețe pe studenți să gândească "analitic" prin studiul operei lui Aristotel! Respect alte stiluri de a face filosofia (pentru care sunt inapt), dar mă enervează totodată diverși prețioși care spun că filosofia analitică e o formă de marxism. Bine că nu spun că e filosofia lui Ion Iliescu! (A propos, dacă ar fi să fim serioși și europeni, ceea ce ne vine foarte greu, marxismul ar trebui studiat și la noi.)

 

Rep: Dintre sistemele de etică pe care le predați, există unul la care aderați personal?

V. Mureșan: Am văzut că în Vest unii profesori se declară "utilitariști" sau "kantieni" sau susținători ai eticii catolice a "legii naturale". Adoptarea unei teorii nu se face pe criterii pur raționale, ci politice, religioase, autobiografice, psihologice etc. Nu am ajuns încă pe aceste culmi. Am încă îndoieli, pentru că toate teoriile etice au hibe. R. M. Hare și-a construit o teorie de convergență (utilitaristo-deontologistă) în care să creadă pentru a putea judeca practic. Nu am o teorie proprie. Și mai am un handicap: nu sunt omul dogmelor, credințelor și ideologiilor – nici de stânga, nici de dreapta, nici atee, nici religioasă. Sunt mai degrabă pragmatic: să judeci cu capul propriu, în funcție de împrejurări, nu încorsetat de dogme. Recunosc, e idealul iluminist. S-ar putea să fiu în urmă cu câteva sute de ani. Sau să reprezint avangarda unei societăți românești rămasă în urmă cu câteva sute de ani. Cine știe...

dl prof. dr. Valentin Mureșan este titularul cursurilor de Teorii etice, Etica sec. XX, Etică aplicată în cadrul Facultății de Filosofie din București. Fost decan, coordonator de programe europene de cercetare, domnia -sa este membru al Catedrei de Filosofie Moral-politică.
Interviu realizat de Lavinia Marin prin email