Eseu
Despre iubire în "Căutarea timpului pierdut"
de Oana Matei
Dacă l-am suspecta pe Marcel
Proust că înmuiatul de prăjiturele în ceai și apoi povestirea
detaliilor acestei aventuri pe parcursul a zeci de pagini
reprezentau niște activități care îi consumau toată energia și
îi umpleau tot timpul liber, ne-am înșela amarnic. La 13 ani,
întrebat care este ocupația lui preferată, micul Marcel de
atunci a spus că lui, cel mai mult și mai mult, îi place să
citească. Și să viseze. Și să scrie versuri. La 20 de ani,
răspunsul la aceeași întrebare a fost mai scurt, afirmând că
îndeletnicirea lui favorită este să iubească. E drept, nu a
precizat obiectul sau obiectele iubirii sale. Dar putem să îi
acordăm prezumția de sinceritate și să îl vedem întruchipând
iubitorul de profesie. Sau pe cineva pentru care amorul
reprezintă un hobby foarte serios. Deci, dacă ar fi cineva care
să știe cum arată iubirea perfectă, Proust ar fi acela.
Cum arată dragostea în "În căutarea timpului pierdut"? Foarte
complicată și în mod special masochistă. Într-un roman cu peste
3 300 de pagini, nu există personaje care să fie fericite în
iubire. Și se poate chiar stabili o lege a dragostei proustiene:
într-un cuplu, cantitatea de dragoste rămâne constantă, dar
distribuirea acestei iubiri între parteneri oscilează în
permanență. Un prim exemplu: Odette și Swann (cei care nu au
citit romanul nu trebuie să se impacienteze. Exemplul este la
fel de ușor de înțeles și dacă se înlocuiesc numele personajelor
sus-menționate cu A și B sau cu EL și EA). Când Odette suspină
după Swann, el o găsește banală, destul de urâțică și cam
pisăloagă. E suficient un mic declic și rolurile se schimbă.
Swann este îndrăgostit nebunește, gelos furibund. Odette nu.
Legea dragostei proustiene poate să fie dezvoltată, pentru că,
este adevărat, cantitatea de iubire rămâne neschimbată, dar
numărul persoanelor care sunt implicate în relație poate varia:
după Odisee, fidelitatea conjugală nu a mai suscitat atât de
mare interes scriitorilor.
Povestea dintre Albertine și Marcel plutește într-un amestec la
fel de savuros de sadism și masochism. Îndrăgostit de tânără din
motive obscure (dar putem să cădem de acord cu Proust că iubirea
nu are nevoie de rațiuni bine întemeiate), Marcel încearcă să o
seducă spunându-i că de fapt el este îndrăgostit de o prietenă
de-a ei sau că ar trebui să se însoare cu alta (alta și decât
acea prietenă). Mai mult, tânărul este convins că tehnica
imbatabilă a strângerii legăturii între ei doi constă în
alternarea momentelor de tandrețe cu mici scandaluri. Hotărârea
de a se logodi cu Albertine o ia atunci când crede pentru prima
dată cu adevărat că ea ar fi lesbiană. Și de când încep să
locuiască împreună, povestea lor de dragoste începe să stea sub
semnul a "în clipa în care". În clipa în care gelozia lui Marcel
este satisfăcută de prizonieratul Albertinei, el își dă seama că
s-a cam plictisit și că nu își dorește atât de mult să se mai
căsătorească cu ea. În clipa în care se decide să îi spună să
plece din casa lui, află că Albertine fusese mai eficientă și îl
și părăsise. În clipa în care, după frământări și analize
îndelungate (iar la Proust, expresia de "analiză îndelungată"
trebuie luată în sensul ei cel mai serios), Marcel își dorește
ca Albertine să moară, pentru a nu fi obligat să o știe cu
alții, primește o telegramă în care i se spune că, surpriză,
fosta lui logodnică a murit într-un accident de echitație. E
drept, Proust este un scriitor atât de bun, povestește lucrurile
atât de frumos, încât nimeni nu poate să exclame "Hm.Ce chestie!
Câte coincidențe!".
Secretul iubirii constă pentru Proust în chinuire și
auto-chinuire. Dar totul făcut cu eleganță! Personajele lui se
torturează cu mănuși, se analizează și se auto-analizează în
procesul de suferință și dau impresia că ar fi cumplit de
plictisitoare dacă nu ar fi în permanență răvășite de amor. Și
cum nu e om care să nu fi susurat măcar o singură dată "Ah, ce
romantic!" sau care să nu își fi dorit ca din când în când să
aibă o după-amiază de iubire tragică, zguduitoare și
sfâșietoare, rețetele de dragoste perfect nefericită se găsesc
în romanele proustiene, iar "În căutarea timpului pierdut" poate
să fie citit și ca un ghid despre cum putem să fim nefericiți în
iubire în câțiva pași simpli.