Eseu

Despre iubire în "Căutarea timpului pierdut"

de Oana Matei

 

 

Dacă l-am suspecta pe Marcel Proust că înmuiatul de prăjiturele în ceai și apoi povestirea detaliilor acestei aventuri pe parcursul a zeci de pagini reprezentau niște activități care îi consumau toată energia și îi umpleau tot timpul liber, ne-am înșela amarnic. La 13 ani, întrebat care este ocupația lui preferată, micul Marcel de atunci a spus că lui, cel mai mult și mai mult, îi place să citească. Și să viseze. Și să scrie versuri. La 20 de ani, răspunsul la aceeași întrebare a fost mai scurt, afirmând că îndeletnicirea lui favorită este să iubească. E drept, nu a precizat obiectul sau obiectele iubirii sale. Dar putem să îi acordăm prezumția de sinceritate și să îl vedem întruchipând iubitorul de profesie. Sau pe cineva pentru care amorul reprezintă un hobby foarte serios. Deci, dacă ar fi cineva care să știe cum arată iubirea perfectă, Proust ar fi acela.
Cum arată dragostea în "În căutarea timpului pierdut"? Foarte complicată și în mod special masochistă. Într-un roman cu peste 3 300 de pagini, nu există personaje care să fie fericite în iubire. Și se poate chiar stabili o lege a dragostei proustiene: într-un cuplu, cantitatea de dragoste rămâne constantă, dar distribuirea acestei iubiri între parteneri oscilează în permanență. Un prim exemplu: Odette și Swann (cei care nu au citit romanul nu trebuie să se impacienteze. Exemplul este la fel de ușor de înțeles și dacă se înlocuiesc numele personajelor sus-menționate cu A și B sau cu EL și EA). Când Odette suspină după Swann, el o găsește banală, destul de urâțică și cam pisăloagă. E suficient un mic declic și rolurile se schimbă. Swann este îndrăgostit nebunește, gelos furibund. Odette nu. Legea dragostei proustiene poate să fie dezvoltată, pentru că, este adevărat, cantitatea de iubire rămâne neschimbată, dar numărul persoanelor care sunt implicate în relație poate varia: după Odisee, fidelitatea conjugală nu a mai suscitat atât de mare interes scriitorilor.
Povestea dintre Albertine și Marcel plutește într-un amestec la fel de savuros de sadism și masochism. Îndrăgostit de tânără din motive obscure (dar putem să cădem de acord cu Proust că iubirea nu are nevoie de rațiuni bine întemeiate), Marcel încearcă să o seducă spunându-i că de fapt el este îndrăgostit de o prietenă de-a ei sau că ar trebui să se însoare cu alta (alta și decât acea prietenă). Mai mult, tânărul este convins că tehnica imbatabilă a strângerii legăturii între ei doi constă în alternarea momentelor de tandrețe cu mici scandaluri. Hotărârea de a se logodi cu Albertine o ia atunci când crede pentru prima dată cu adevărat că ea ar fi lesbiană. Și de când încep să locuiască împreună, povestea lor de dragoste începe să stea sub semnul a "în clipa în care". În clipa în care gelozia lui Marcel este satisfăcută de prizonieratul Albertinei, el își dă seama că s-a cam plictisit și că nu își dorește atât de mult să se mai căsătorească cu ea. În clipa în care se decide să îi spună să plece din casa lui, află că Albertine fusese mai eficientă și îl și părăsise. În clipa în care, după frământări și analize îndelungate (iar la Proust, expresia de "analiză îndelungată" trebuie luată în sensul ei cel mai serios), Marcel își dorește ca Albertine să moară, pentru a nu fi obligat să o știe cu alții, primește o telegramă în care i se spune că, surpriză, fosta lui logodnică a murit într-un accident de echitație. E drept, Proust este un scriitor atât de bun, povestește lucrurile atât de frumos, încât nimeni nu poate să exclame "Hm.Ce chestie! Câte coincidențe!".
Secretul iubirii constă pentru Proust în chinuire și auto-chinuire. Dar totul făcut cu eleganță! Personajele lui se torturează cu mănuși, se analizează și se auto-analizează în procesul de suferință și dau impresia că ar fi cumplit de plictisitoare dacă nu ar fi în permanență răvășite de amor. Și cum nu e om care să nu fi susurat măcar o singură dată "Ah, ce romantic!" sau care să nu își fi dorit ca din când în când să aibă o după-amiază de iubire tragică, zguduitoare și sfâșietoare, rețetele de dragoste perfect nefericită se găsesc în romanele proustiene, iar "În căutarea timpului pierdut" poate să fie citit și ca un ghid despre cum putem să fim nefericiți în iubire în câțiva pași simpli.