Interviu

Despre filosofie si filosof

Ștefan Afloroaei în interviu




Rep.: Aș dori să vă întreb pentru început când și de ce v-ați orientat spre studiul filosofiei?

Șt. Afloroaei: Intenția mea inițială a fost să mă înscriu la matematică. Îmi amintesc de olimpiadele de matematică din liceu. Spre filosofie m-am orientat odată cu lectura literaturii secolului XX. M-au atras autorii care puteau fi considerați atât literați cât și filosofi, cum sunt Kafka, Borges, Camus, E. Ionescu. Citindu-i pe aceștia, am simțit dorința de a lectura filosofie. Astfel că în momentul înscrierii la facultate aveam ca opțiuni Matematica, Literele și Filosofia. Am lăsat dosarul la Filosofie, nefiind însă ferm convins că fac bine.

Rep.: Ați spus, cu ocazia primei noastre întâlniri (primirea studenților bucureșteni n.r.) că, dacă ați fi fost student, ați fi mers la București cu ocazia acestui schimb de experiență. De ce?

Șt. Afloroaei: Cred că m-aș fi transferat la București. Eu cunosc bine orașul Iași, cu viața culturală de aici. Cunosc atât profesorii cât și scriitorii de prestigiu, încă din liceu. De aceea mi-ar fi plăcut să studiez la București sau la Cluj.

Rep.: Între două extreme, cum vedeți filosofia, ca activitate în spațiul public sau mai curând ca retragere a filosofului în ''turnul de fildeș''?

Șt. Afloroaei: Cred că sunt necesare ambele perspective. Eu nu suspectez absolut deloc a doua variantă. Cel care nu-și pune anumite probleme atunci când e singur nu le poate lua prea în serios nici în alte situații. Am îndoieli în ceea ce-i privește pe cei care nu fac din filosofie decât o simplă profesie sau o activitate publică. Poate că ține și de un fel al meu de a fi, dar nu cred că aceștia o slujesc așa cum se cuvine. Prefer autorii care cred în ceea ce spun, ideile transmise către studenți în amfiteatru urmărindu-i și acasă, și când se plimbă.
Doar poza publică a filosofiei rămâne la fel de suspectă ca și reprezentarea ei clasică, dar criticată de mulți. Îmi place să citesc mult ceea ce a însemnat pentru unii ''vorbiri însingurate'', cum le-a spus Augustin. Există un înțeles bun al cuvântului ''speculație'', sens pe care îl caut, de altfel consider gândirea filosofică una speculativă, într-o anumită măsură.

Rep.: Am observat cu ocazia acestui schimb de experiență că la București, Facultatea de Filosofie este în mare măsură axată (doar) pe filosofie, la Cluj ea este o secție a Facultății de Istorie-Filosofie, în timp ce la Iași, Filosofia include mai multe secții cum sunt Comunicarea, Sociologie, Științe Politice. Ce părere aveți despre aceste diferențe?

Șt. Afloroaei: La Iași, lucrurile stau întâmplător astfel. În momentul în care la Cluj și la București Facultatea de Filosofie s-a desprins de celelalte specializări socio-umane, s-a încercat același lucru și la Iași, dar cei care și-au dorit asta s-au gandit că e bine ca mai inainte de toate sa aibă un corp didactic adecvat. Când l-au avut, și-au dat seama că relația dintre Filosofie și celelate specializări este una eficientă atât din punct de vedere didactic cât și științific, sau chiar adminstrativ. De doi ani de zile, sociologia si asistența socială vor să constituie o facultate distinctă, lucru cu care eu sunt de acord.

Rep.: Vorbind despre Facultatea de Filosofie din Iași, care credeți că este specificul studiului filosofiei la Iași?

Șt. Afloroaei: Sunt cateva direcții mai intens cultivate la noi. În primul rând aș numi logica, amintind numele lui Petre Botezatu, care cred că rămâne una dintre cele mai remarcabile personalități de după război. Urmează exegeza și interpretarea filosofică, încurajată de profesori ca Ernest Stere astfel încât se fac cercetări destul de extinse în zona hermeneuticii. Exista o catedră, un centru activ de aproximativ zece ani, unde colaborăm cu Facultatea de Litere și de Teologie. În urma întâlnirilor noastre, care aveau loc de vreo zece ori pe an, au rezultat șapte volume de contribuții, din care, iată, vă pot oferi un exemplar. Există deasemenea revista Hermeneia. Alte domenii bine susținute aici sunt retorica și teoria argumentării. Observ în ultimul timp o amplă preocupare a tinerilor pentru filosofia științei, filosofia limbajului, epistemologie, teoria culturii sau teoria comunicării, pentru care există deja și o specializare.

Rep.: Credeți că este dezirabilă constituirea unei comunități filosofice la nivel național? Cum s-ar putea ea realiza?

Șt. Afloroaei: Nu numai că este dezirabilă, este chiar o urgență. Cred că acesta reprezintă unul dintre punctele cele mai slabe din filosofia românească. Noi nu avem o societate de filosofie care să funcționeze, deși, juridic, există vreo patru-cinci. Două sau trei sunt și în Iași.
Nu avem o revistă care să circule în toate mediile culturale și să se impună. La Iași există patru reviste : Analele, Argumetum, Hermeneia, Cultura. A mai existat si o revistă numită Contrast, apreciată la timpul ei de câțiva oameni importanți. Din păcate, nu a mai funcționat din lipsă de fonduri.
Apoi, nu există întâlniri ale celor care chiar și-au legat viața de filosofie, care meditează asupra unor probleme de filosofie. Mă refer la întâlniri cu efecte serioase în plan național, pentru că la București, de exemplu, există unele întâlniri de acest gen deja recunoscute.
Cel mai dezamăgit însă sunt acum de lipsa unor dispute filosofice, așa cum au fost altădată disputele literare. Numai în prezența lor s-ar putea constata că există o adevărată viață a filosofiei la noi. Sper că voi ajunge să asist în această viață măcar la o singură dispută serioasă, amplă, fie și cu ocazia publicării unor cărți, de exemplu.



Rep.: În final, aș dori de la dumneavoastră două cuvinte despre ce face un filosof în timpul liber...

Șt. Afloroaei: Discută, se plimbă... Un filosof trebuie să se plimbe, să umble pe cărări îndepărtate, aiurea...

 

 

dl prof. dr. Ștefan Afloroaei este decanul
Facultătii de Filosofie din Iasi. Este profesor in
cadrul catedrei de Ist. Filosofiei si Hermeneutica.
Autor al mai multor lucrari de specialitate, dintre
care “Cum este posibila filosofia în Estul
Europei” -POLIROM, Iasi, 1998
Interviu realizat de Ruxandra Apetrei
Extras din brosura “O filosofie, doua perspective”