Artă şi morală

de Iulian Cătălin Costache


Citind eseul lui Carlo Bo - Responsabilitatea scriitorului - în care se pomenea la începutul acestuia de faimoasele afirmaţii gidiene despre raporturile de independenţă care ar trebui să existe între artă şi morală, am realizat - lucru care m-a surprins - că nici până în ziua de azi cele două nu sunt înţelese independent una de alta, sau cel puţin nu toată lume le înţelege aşa. Voi încerca în cele ce urmează sa susţin teza că arta şi morala trebuiesc înţelese în mod independent. În caz contrar - aşa cum văd eu lucrurile - arta va rămâne de multe ori neînţeleasă şi neapreciată la adevărata ei valoare. Se întâmplă acest lucru din simplul motiv că opera de artă intră într-un mic conflict cu unele convingeri morale. Evident că din acest conflict, pentru cei care nu înţeleg arta şi morala în mod independent, nu poate ieşi niciodată în câştig arta. Pierderea este în acest caz dublă, pe de o parte, opera de arta rămâne neînţeleasă, pe de altă parte, cel care receptează opera de artă nu se poate bucura pe deplin de aceasta.
    Aş vrea să evidenţiez necesitatea independenţei dintre artă şi morală pe un caz particular. În această privinţă voi apela la piesa de teatru De Pretore de Eduardo de Filippo, în care rolul principal şi regia îi aparţin lui Horaţiu Mălăele. De Pretore are o meserie "creştinească", este hoţ de buzunare şi tocmai când se îndrăgosteşte de Ninuccia, o fată săracă şi inocentă, este arestat şi condamnat la doi ani de închisoare. Fata îl aşteaptă şi, atunci când iese din închisoare, ea îl roagă să-şi aleagă un sfânt ocrotitor pentru a-l ajuta să revină pe cale cea dreaptă. De gura fetei, dar mai ales pentru a-i cere să-i scoată în cale clienţi bogaţi si să-l ajute să nu fie prins la furat, De Pretore îl alege ca patron pe Sfântul Iosif. Din nefericire, el este omorât de un funcţionar pe care încearcă să-l jefuiască. Ajuns în cer, probabil în purgatoriu, cere insistent să-l vadă pe Sfântul Iosif dar, acesta afirmă că nu-l cunoaşte. În acest moment, De Pretore îi aduce aminte de mulţimea de candele cu untdelemn şi de lumânările pe care le-a depus la statuia acestuia pe care tot el o renovase, cu bani de furat cei drept.
    Evident piesa este mult mai complexă şi o recomand cu plăcere tuturor celor care nu au văzut-o încă. Ceea ce iese în evidenţă la o primă vedere şi care ulterior va bloca practic toată predispoziţia de a te bucura de piesă şi de a o aprecia cum trebuie, este modul în care De Pretore face "mişto" de sfinţi şi de religie. Acesta este pragul peste care spectatorii "care merg mai des decât de Înviere şi de Crăciun la Biserică" - făcând abstracţie de băbuţele care se duc la Biserică în fiecare duminică să bârfească - nu pot să-l treacă.
    Eu am văzut piesa de mai multe ori şi de fiecare dată mi-a plăcut mai mult. Întrebându-mi unii colegi, care au văzut piesa şi care fac parte din categoria descrisă mai sus, ce părere au despre piesă, ei mi-au dat un răspuns aproape identic. Pe scurt, răspunsul lor a fost că, poate cu mici excepţii (adică unele glume bune - aş adăuga eu), piesa nu le-a plăcut. Ba chiar cineva căruia îi place sau îi plăcea Mălăele mi-a spus ca acesta l-a dezamăgit. Cineva mi-ar putea replica aici că nu-i obligatoriu să-ţi placă o piesă de teatru fie ea şi De Pretore. Îi voi spune că are perfectă dreptate dar, cazul pe care îl am eu în vedere nu face parte din această categorie şi se va vedea mai jos de ce.
    Evident că prima mea reacţie la răspunsul pe care cei doi mi l-au dat, a fost să le cer un motiv, cât de mic, pentru care piesa nu le-a plăcut. Care credeţi că a fost reacţia lor? Nu ştiţi? Păi atunci o să v-o spun eu. Iată ce cred că s-a întâmplat în momentul în care De Pretore începe să facă "mişto" de sfinţi. În mintea lor deja s-a aprins un beculeţ în urma căruia vor cataloga piesa ca slabă, nu prea interesantă sau că nu-i cine ştie ce, şi multe astfel de aprecieri defavorabile. În acest caz, cerându-le măcar un singur motiv întemeiat pentru care piesa nu le-a plăcut ei încep s-o dea din una în alta, că aşa, că pe dincolo, nefiind în stare să spună nimic concret. Evident că adevăratul motiv - eu aşa cred - pentru care nu le-a plăcut piesa şi pe care nu-l vor mărturisi niciodată, este că piesa arată o lipsă de respect faţa de religie şi de Dumnezeu (cum să-i iei la mişto pe sfinţi şi să vorbeşti cu Dumnezeu de parcă ai vorbi cu colegul de camera, ce naiba, puţin respect). Probabil după ei asemenea piese, şi nu numai, nu ar trebui scrise niciodată.
    Şi totuşi ce le scapă spectatorilor care nu reuşesc să depăşească pragul de care am amintit mai sus? După părerea mea este vorba de două lucruri care sunt bine ancorate în realitate şi chiar în viaţa de zi cu zi. În primul rând, la un nivel mai profund al piesei, este vorba de drama omului fără credinţă, care nu numai că de mic creşte într-un mediu lipsit de educaţie religioasă dar, în care locul acesteia este luat de lupta pentru supravieţuire. Cu cât aceasta devine mai grea şi mai dură cu atât mai puţin va mai avea timp omul să se apropie de Dumnezeu. Al doilea lucru, care este mai uşor de sesizat, ne descrie o realitate pe cât de paradoxală pe atât de reală şi de actuală. Este vorba de imaginea hoţului care se roagă la Dumnezeu, chiar înainte de a se duce şi poate chiar in momentul furtului, cerându-i să-l ajute să reuşească şi, în acelaşi timp, să nu fie prins. Acestea două cred că sunt mesajele principale ale piesei si de a căror punere în scenă trebuie să ne bucurăm.
    Întorcându-ne la cunoscutele afirmaţii ale lui Gide - de la care am plecat - potrivit cărora morala trebuie sa fie independentă de artă, trebuie să avem în vedere că el nu intenţiona câtuşi de puţin să elimine morala sau sa elibereze complet arta de funcţia ei globală, pentru că, în acest caz, arta nu ar mai trebui să abordeze nici un subiect legat, câtuşi de puţin, de morală. Gide căuta, de fapt, să respingă toate interesele care puteau compromite libertatea cercetării, a expresiei sau, cu alte cuvinte, care puteau compromite libertatea artei în genere. Această problemă a raportului de independenţă dintre artă şi morală are - după părerea mea - o miză şi mai mare. Înţelegerea separată a artei şi a moralei îi poate oferi omului o mai mare libertate şi demnitate care să nu fie numai rolul unei "morale comode". Asupra acestei libertăţi am vrut să atrag atenţia atunci când am apelat la piesa de teatru De Pretore, încercând să evidenţiez că fără ajutorul ei nu putem să-o înţelegem.
    Cred că putem să tragem de aici următoarea concluzie: atâta timp cât opera de artă va fi judecată având în minte prejudecăţi morale, va rămâne, în mare parte, neînţeleasă. Pentru a putea înţelege opera de artă avem nevoie de un minim de libertate pe care o obţinem prin înţelegerea în mod independent a artei şi moralei.
 

comenteaza acest articol pe Forum