Conceptul de la pagina 1 (îngrijit de Lavinia Marin)

Luni
 

    Analiza conceptuală ne arată că Luni este un individual neanalizabil. Luni este o zi a săptămânii, o revistă dadaistă numită după o zi a săptămânii, ziua dinaintea zilei săptămânii de la care şi-a luat numele revista Marţi, mai multe doisprezecimi din an (5, mai exact, acesta fiind ultimul număr), o informaţie de apariţie pentru uituci ? Dar Luni apare bilunar, nu este tocmai dadaistă, nu seamănă cu Marţi, dacă ar fi semnificat fracţiunile anului pe care le măsoară se numea "Biluni cu excepţia vacanţelor şi sărbătorilor legale" şi ea poate apărea marţi. Înţelesul Luni nu stă nici în asemănări de familie, membrii familiei nefiind altii decât "Luni", "luni" şi eventual "LUNI".
Ca orice concept serios, Luni ar trebui formalizat printr-un predicat. Însă apare o mică problemă: Luni ar trebui să fie un predicat de unul, două sau chiar trei locuri? Nu se poate spune, pentru că acest predicat ar trebui să rezolve de unul singur diverse traduceri din limbajul natural: "tu de unul singur nu eşti Luni!"(a se rosti la o ceartă între redactori -dacă ar exista aşa ceva), "iar e luni şi n-a apărut Luni." (spusă odata la două săptămâni de studenţi ), "de ce nu faceţi şi voi ceva mai serios cu Luni?" (rostită de colegii de la Cluj), "refuz să public în aceeaşi revistă în care apare Rocsana" (aceiaşi; termen subînţeles). Dificultăţile de formalizare ne obligă să lăsăm cercetarea logică în aer. Poate o vom relua într-un foileton viitor.
Determinarea referinţei nu este uşoară. Pentru că nimeni nu ştie ce este exact Luni: un buletin intern al facultăţii în xerox, site şi PDF, o colecţie de texte găsite întâmplător într-o adresă de mail hackuită şi publicate sub nume false, un fan-zine al împătimiţilor de filosofie light, un act anarhist de subminare a demnităţii Facultăţii de Filosofie ?
Unele voci şoptesc cum că Luni ar fi de fapt un nume, iar referinţa s-ar putea afla coborând în negura timpului pe un lanţ cauzal până la botezul iniţial. Cei care nu vor să fie trimişi la revista dadaistă interbelică cu acelaşi nume, aleg însă teoria responsabilităţii cauzale. Luni este numele aflat în grija redactorilor, ca şi toată revista. De altfel, deşi doar autorii sunt responsabili de textele lor, redactorii sunt abordaţi constant cu cereri de explicaţii, astfel că, deşi erorile sunt nişte proprietăţi neesenţiale, scuzele pot constitui o notă conceptuală a "Luni". Pentru care, bineînţeles, ne pare rău.
Achiziţia conceptului de Luni se face mai ales pe cale auditivă. Numerele-s puţine şi se epuizează repede. Rămâne doar zvonul: "ai auzit ce au scris în Luni?" urmat firesc de: "şi nu te-ai supărat?". Naturalizând demersul, doar teoria haosului este destul de complexă matematic pentru a da seama de convergenţele misterioase prin care bătăile de aripi ale unui fluture în China determină apariţia articolelor pe paginile revistei exact în ultima clipă.
Pragmatica chestiunii ia în considerare încheierea apariţiei Luni. Acest nume va fi transmis generaţiilor viitoare care îl vor încărca cu semnificaţii proprii citind arhiva de la Bibliotecă. Dar ce ne facem atunci cu acel "cu" din viitoarea "Revistă cu filosofie"?

 

comenteaza acest articol pe Forum